کد خبر: 227945
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
بدلکاری

ارشا اقدسی، متولد اردیبهشت 1361 بدلکار است اما در سال‌های اخیر در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی نیز به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده، او اکنون در مجموعه «عصرجدید» از مربیان شرکت‌کنندگان است، به خصوص کسانی که برای شگفت‌زده کردن تماشاچیان روی صحنه می‌آیند.

 به گزارش «اخبار خودرو​»،زمین و آسمان را به هم می‌دوزد و سقف و کف برایش چندان فرقی ندارد. چنان که زمین صاف و ناهموار. از آسمان به زمین می‌رسد آن هم باحالتی که انگار آب‌ازآب تکان نخورده، به‌خصوص وقتی همه را به هیجان می‌آورد و هر لحظه فکر می‌کنی، این آخرین لحظه است و دیگر تمام. اما «ارشا اقدسی» باز سر بر می‌آورد و صحنه‌ای دیگر خلق می‌کند.
ارشا اقدسی، متولد اردیبهشت 1361 بدلکار است اما در سال‌های اخیر در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی نیز به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده، او اکنون در مجموعه «عصرجدید» از مربیان شرکت‌کنندگان است، به خصوص کسانی که برای شگفت‌زده کردن تماشاچیان روی صحنه می‌آیند. از فیلم‌های خارجی او می‌توان به یوگای کونگ‌فو(2017)، Bang Bang)2014) و مرگ روشنایی(2014) اشاره کرد و از میان فیلم‌های ایرانی هم می‌توان از «قسم»، «ما همه باهم هستیم»، «شبی که ماه کامل شد» و «قانون مورفی» نام برد.
اقدسی جایزه SAG AWARD SCREEN ACTOR GUILD AWARD را در سال 2012 برای فیلم «جیمزباند: سقوط آسمانی» دریافت کرد، همچنین مقام نخست در رشته چپ کردن خودرو در روسیه را در  prometheus international russian festival car tumbling 2014  به دست آورد. بدلکاران نیز مانند دیگران همه‌فن‌حریف نیستند اما در بین آنها افرادی هستند که انواع تخصص‌ها و هنرها را دارد.
ارشا می‌گوید: «ممکن است برخی بدلکاران در یک شاخه متخصص باشند و تکنیک‌های زیادی بدانند اما بدلکار دیگری مسلط به تمام شاخه‌ها باشد. یکی از کارهایی که بدلکاران به‌خوبی با آن آشنا هستند؛ رانندگی، موتورسواری، پرش از ارتفاع، کار با آتش، کار در ارتفاع و بستن وسایل ایمنی در ارتفاع است اما شاخه‌ دیگری که در بدلکاری وجود دارد، تصادف کردن یا از پله افتادن است. البته شاخه رزمی هم در حوزه بدلکاری است. درواقع اسب‌سواری، شمشیربازی، کار با ابزارهای مختلف مانند اسلحه و ... مجموع این شاخه‌ها از هنرهای اصلی بدلکاری محسوب می‌شوند.» 
تصویر و تصوری که از بدلکارها وجود دارد، بیشتر همراه با پریدن از ارتفاع، خودرو آتش‌گرفته یا اوج گرفتن و فرود آمدن با خودرو است. ارشا می‌گوید: «این تصور تا حدودی درست است ولی قبل از شروع کار، طراح بدلکار و طراح صحنه‌های اکشن نقش مهمی در اجرا و انجام کار بازی می‌کنند. طراح بدلکار، علاوه‌بر طراحی صحنه‌ها، باید ایمنی بدلکاران را هم در نظر بگیرد و محاسبات لازم را انجام دهد.» وقتی ارشا می‌گوید طراحی صحنه‌های اکشن  مهم‌تر است یعنی حتی یک خطای کوچک  بازی با جان بدلکار خواهد بود. ارشا می‌گوید: «طراحی صحنه‌ای که بدلکاران به آن نیاز دارند، به جرأت می‌توان گفت به مراتب از کارگردانی پیچیده‌تر است. به این دلیل که اکثر صحنه‌ها قابلیت تکرار ندارند، به همین دلیل باید محاسبات با دقت انجام شده و همه چیز از قبل در نظر گرفته شود، حتی باید  اتفاقات و حوادث احتمالی را پیش‌بینی کرد. باتوجه به تجربه طراح، دقت پیش‌بینی‌ها بالاتر می‌رود.»
پول و هزینه، خیلی‌وقت‌ها کارها را خراب می‌کند، به‌خصوص وقتی‌که رقم از پیش‌بینی‌ها بالا بزند. اما در مورد بدلکاری دربرخی موارد می‌توان از هزینه‌ها کاست به‌طوری‌که به کیفیت آسیب وارد نشود و از آن مهم‌تر با جان بدلکاران بازی نکنند. ارشا درباره نقش پول و سرمایه در بدلکاری می‌گوید: «طبیعتا صحنه‌ای که در آن بدلکاری اتفاق می‌افتد، مستلزم هزینه‌های خارج از تعارف و عرف است. ازجمله اقداماتی که می‌توان درزمینه کاهش هزینه‌ها انجام داد، تمرین است. با تمرین بیشتر هزینه کمتری خرج می‌شود. این موضوع شامل تمرین عوامل و به‌خصوص تیم فیلمبرداری با کسانی است که یا می‌خواهند صحنه‌های بدلکاری را انجام دهند یا بازیگرانی که قرار است به جای آنان بدلکاران بازی کنند. هرچه تمرین بیشتر باشد، قطعا راندمان بالاتری خواهیم داشت. در دیگر کشورها، جلسات متعددی با فیلمبردار، بازیگر و بدلکار تشکیل می‌شود تا تعداد صحنه‌های خراب یا شوتینگ را کاهش دهند.»
اما همچنان یکی از صحنه‌های جذاب برای تماشاچیان برخورد و تصادف خودروهاست، به‌خصوص اگر زنجیره‌ای باشد. اما فقط جذابیت مهم نیست، بلکه باید دید برای این هیجان مخاطب  چقدر قرار است هزینه شود. ارشا دراین‌باره توضیح می‌دهد: «طبیعتا بودجه در خلق چنین صحنه‌هایی بسیار مهم است. برای انجام این کار، خودرو نباید نو باشد. اگر انجام چنین کاری به گروه بدلکاری سپرده شود، طراح می‌داند صحنه‌ موردنظر به چه شکلی فیلمبرداری می‌شود 
و در آن صحنه چه چیزی بیشتر در دید مخاطب است، بنابراین برای آن وقت بیشتری می‌گذاریم البته در ایران چنین کاری چندان انجام نمی‌شود، ولی ما در گروه به این موضوع خیلی اهمیت می‌دهیم و برایمان مهم است. این که حین بدلکاری، درباره حفظ جان و امنیت بدلکاران نگران باشی و از طرفی‌هم بخواهی صحنه‌ای بی‌نقص اجرا کنی، کاری دشوار است به‌خصوص اگر این نگرانی به حفاظت از وسایل صحنه هم برسد. اما گاهی این اتفاق می‌افتد.»  ارشادر مورد انتظاراتی که از یک بدلکار در کارهای سینمایی و تلویزیونی دارند، می‌گوید: «مثلا عجیب‌ترین موردی که می‌توانم به آن اشاره کنم نگرانی عوامل درباره خودرو حین تصادف است. دربرخی موارد می‌گویند شیشه نشکند و کمترین خسارت به خودرو وارد شود. ازسوی دیگر، گروه لباس هم نگران لباس‌هاست که اگر حین کار پاره شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ به‌این‌دلیل که همین لباس، پوشاک بازیگر اصلی است پیدا کردن شبیه آن، کار دشواری است.  این نگرانی‌ها باعث می‌شوند تمرکز بدلکار کم‌کم از بین برود و حساسیت بالا برود، کار  سخت و سخت‌تر شود و مجبور باشد نکات بیشتری را علاوه‌بر کار تخصصی خود رعایت کند، موضوعی که اصلا به چشم تماشاچی نمی‌آید. اما به‌نظر من توقعی که وجود دارد و بدلکار هم باید به آن‌ها توجه کند، رعایت نکات ایمنی و فراهم کردن محیطی است که عوامل با آرامش‌خاطر کارشان را انجام دهند.» 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =