روز سه‌شنبه با این عبارت‌ها روزنامه «نیویورک‌تایمز» اعلام کرد قیمت نفت به‌کانال منفی رسیده است: «ما درشرایط بسیار خاصی به‌سر می‌بریم که کمتر فردی در دنیا آن را تجربه کرده است.» به‌این منوال قیمت نفت خام تگزاس غربی سقوط عمیقی کرد و به‌منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت برای هربشکه رسید.

به گزارش «اخبار خودرو​»،روز سه‌شنبه با این عبارت‌ها روزنامه «نیویورک‌تایمز» اعلام کرد قیمت نفت به‌کانال منفی رسیده است: «ما درشرایط بسیار خاصی به‌سر می‌بریم که کمتر فردی در دنیا آن را تجربه کرده است.» به‌این منوال قیمت نفت خام تگزاس غربی سقوط عمیقی کرد و به‌منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت برای هربشکه رسید. بدون هیچ‌شکی در تاریخ ثبت خواهد شد که ویروس کرونا آثار مخربی برجوامع بشری برجای گذاشت. در این میان اقتصاد بزرگ‌ترین ضربه را دریافت کرد و کل بخش‌های صنعتی خاموش شدند و کشورها  درهایشان را روی هم بستند و کل جهان تبدیل به‌پناهگاهی ناامن شد. اقتصاد‌دانان هشدار داده‌اند که شاید ارزش نفت کاهش پیدا کند؛ اما کمتر کسی می‌توانست رفتن به‌سمت قیمت منفی را پیش‌بینی کند. البته نه همه کارشناس‌ها!
یک هفته پیش در نخستین‌روز ماه آوریل شبکه «CNBC» گزارشی را تحت‌عنوان «قیمت نفت به‌زودی به‌زیر صفر خواهد رسید و ظرفیت مخازن نفتی به‌پایان خواهد رسید» منتشر کرد. یعنی دقیقا پیش‌بینی اتفاقی که اکنون رخ داده است. تحلیلگران انرژی در این شبکه گفتند: «ذخیره جهانی نفت می‌تواند ظرف چندهفته آتی به‌اتمام برسد؛ چراکه بحران ویروس کرونا باعث شده به‌طرز چشمگیری مصرف کاهش پیدا کند و البته برخی از بزرگ‌ترین استخراج‌کنندگان نفت نیز به‌اشتباه اقدام به‌افزایش نرخ تولید کردند.»

  آینده ۱۰۰ دلاری قیمت نفت
 در این شرایط بی‌سابقه کمتر کسی می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند؛ اما برخی کارشناسان فکر می‌کنند قیمت نفت درحال آماده شدن برای یک صعود بزرگ است. یکی از روزنامه‌های تگزاسی به‌نام «میدلندریپورترتلگرام» که روی حوزه‌های نفتی تگزاس به‌عنوان ۷۰ درصد از منابع نفتی ایالات‌متحده احاطه دارد، نوشت: «حتی اگر قیمت نفت به‌کمتر از شرایط فعلی نیز برسد، ما احتمال می‌دهیم رسیدن به‌قیمت ۱۰۰ دلار برای هربشکه کاملا محتمل باشد.» 
توجه داشته باشید که در زمان نگارش این مطلب قیمت نفت خام تگزاس‌غربی به‌‌پایین‌ترین میزان طی ۱۸ سال گذشته رسیده و نه کمترین قیمت در کل تاریخ پیدایش نفت. به‌هرروی برای رسیدن به‌قیمت 100 دلار به‌عنوان یک آرزو، حداقل باید از کانال منفی خارج شویم. درادامه پیش‌بینی «میدلندریپورترتلگرام» آمده است که پس از روند رو به‌نزول 2 ماه ابتدایی سال، در ماه مارس انتظار رشد 2/20 درصدی را داریم. این روند باعث خواهد شد تا بدترین سه‌ماهه سال جاری درنهایت منجر به‌رشد ۶۶ درصدی تا پایان سال جاری میلادی شود. درواقع زمانی که دنیا درتلاش برای کاهش تولید نفت است، این موسسه شرایط فعلی را بستر مناسبی برای سودآوری از صنعت نفت و انرژی می‌داند. درپایان این گزارش آمده است: «زمانی که به آینده پس از بحران فکر می‌کنیم، تقاضا برای نفت به‌سرعت عادی خواهد شد.»

  ۲۰۲۱ سال بازگشت ارزش نفت
ژان‌لوئیزلو، مدیرعامل شرکت نفتی وست‌بک درمصاحبه با وب‌سایت «اویل‌پرایس» گفت: «انتظار داریم سال آینده از ذخایر نفتی برداشت بی‌سابقه‌ای رخ دهد و تمام ظرفیت یدکی در جهان به‌اتمام برسد. این مسیر به‌این معنی خواهد بود که برخی از استخراج‌کنندگان کوچک در ایالات‌متحده روند تولید را متوقف و روی مخازن خود سرمایه‌گذاری خواهند کرد تا ارزش نفت افزایش پیدا کند. بادرنظر گرفتن این روند همراه با توافق اخیر اوپک و متحدین این مجموعه برای مهار حجم تولید، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که زمینه‌های لازم برای بازگشت قیمت در سال آینده فراهم شود.» بنابراین وقتی تجارت نفت به‌شرایط سابق بازگردد، احتمالا درآینده شاهد به‌پایان رسیدن ظرفیت‌های یدکی باشیم که امروز پر شده‌اند و با کاهش عرضه و از سوی دیگر افزایش تقاضا، منتظر باشیم که قیمت نفت به کانال بیشتر از 100 دلار برسد.

  صنعت روانکار ایران و روزهای پساکرونا
بالا رفتن قیمت نفت و بازگشت آن به‌روزهای اوج،‌ تاثیرات مستقیمی بر صنایع مرتبط با آن از جمله روانکارها نیز خواهد داشت. روانکارهایی که پایه اصلی تولیدشان روغن‌پایه‌های نفتی  است و این روزهای  حساس می‌تواند با تصمیم درست مدیران این صنعت در داخل کشور علاوه‌بر بالا بردن درآمدهای ارزی کشور حاصل از صادرات روغن‌پایه خام یا روانکارهای نهایی،‌ تاثیرگذاری ایران بر بازارهای جهانی را نیز بالا ببرد. از سوی دیگر درصورت تحقق این پیش‌بینی‌ها، شرکت‌های بزرگ و کوچک ایرانی درحوزه روانکارها باید به‌فکر خریدهای خارجی روغن‌پایه‌های گروه‌های 2 و 3 باشند تا با کمرنگ شدن سایه کرونا از سر جهان به‌یکباره با شوک قیمتی برای خرید مواداولیه از خارج از کشور مواجه نشوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =