میشل ‌وان راتینگن (Michiel van Ratingen) دبیر کل یورو انکپ

هر دوسال یک‌ بار، پروتکل‌ های خود را تغییر می‌دهیم تا مطمئن شویم نه‌تنها می‌توانیم جدیدترین فناوری موجود در خودروها را برای انجام تست ‌ها دربربگیریم بلکه برای ارزیابی‌ های خود از بهترین تجهیزات تست و دانش مربوط به تصادف و آسیب‌ ها نیز استفاده ‌کنیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین پارامترهای طراحی، تولید و فروش خودرو در جهان ایمنی آن است. با  انجام «تست تصادف» ایمنی خودروها موردارزیابی قرار می‌گیرد و در آن ساختار فلزی و غیرفلزی و حتی سیستم‌های نوین الکترونیکی و تجهیزات ایمنی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. دو موسسه معتبر برای انجام این تست فعالیت می‌کنند؛ یوروانکپ (موسسه ارزیابی خودروهای نو در اروپا) و دیگری سازمان دولتی ایمنی و حمل‌و نقل جاده‌ای در آمریکا(NHTSA) است. البته سازمان‌ها و مراکز دیگری نیز برای انجام تست تصادف در دنیا وجود دارند. با این تفاصیل بسیاری معتقد هستند در یک دهه آینده تغییرات مهمی در تعریف ایمنی ازسوی خودروسازان و موسسات به لطف پیشرفت تکنولوژی الکترونیک ایجاد خواهد شد.

برای بررسی عملکرد و شیوه فعالیت یوروانکپ، با میشل ‌وان راتینگن، دبیرکل سازمان یوروانکپ در مورد آینده ایمنی خودروها و قوانین وضع‌شده در این سازمان به گفت‌وگو پرداختیم که بخشی از آن را در ادامه از نظر خواهیم گذراند. 

یوروانکپ بهبود و توسعه ایمنی خودروها طی یک‌دهه گذشته چگونه ارزیابی می‌کند؟ 

برنامه رتبه‌بندی و امتیاز دهی مصرف کننده یورو انکپ در سال 1997 همزمان با اجباری ‌شدن  اولین آزمایش تست تصادف در مقیاس کامل در اتحادیه اروپا آغاز  شد. در سال‌های اولیه نقش یورو انکپ این بود که تفاوت‌های بین مدل‌ خودروها را از نظر قدرت ترمزگیری، تناسب محدودیت و مقاومت در برابر دفرمگی و ارتقای فراتر از الزامات تصویب‌شده، مشخص‌کند. خودروها به سرعت بهبود  یافتند و فناوری ایمنی جدید، به ویژه فناوری پیشگیری از تصادف تقریبا در پایان این دهه شکل گرفتند.

یوروانکپ رتبه‌بندی ایمنی کلی را در سال 2009 براساس ارزیابی در چهار زمینه مهم ارائه داد که به ترتیب عبارتند از: حفاظت وایمنی از سرنشینان ( راننده و مسافر اعم‌از بزرگسال و کودک)، حفاظت و ایمنی عابرپیاده، فناوری‌های کمک به راننده و پیشگیری از تصادف.

از آنجاکه خودروسازان به‌دنبال کسب پنچ‌ستاره ایمنی در رتبه‌بندی هستند، یوروانکپ توانسته است پیشرفت و ارتقای تناسب در زمینه‌های ایمنی خودروها را هدایت کند. در نتیجه خودروهای فروخته‌شده در اروپا جزو ایمن‌ترین و مجهزترین خودروها با فناوری‌های روز هستند. تست‌های ایمنی قانونی یوروانکپ از سال 1997 تاکنون به نجات بیش‌از 78 هزار نفز کمک کرده است.  

چرا هرسال قوانین خودروها را سختگیرانه‌تر می‌کنید؟ مرجع شما برای قوانین ایمنی خودرو چیست؟ 

مقرارت سیستم عبور زمینه‌ را برای عدم موفقیت خودروهای جدید در بازار فراهم می‌کند. اطلاعات مصرف‌کننده، مطابق با عملکرد و براساس بهترین و ضعیف‌ترین خودروهای موجود در بازار درجه‌بندی و ارزیابی می‌شود. برای ماندگاری رتبه‌بندی ایمنی باید از پیشرفت فناوری جدید پیروی کرد و روی تصادفات روی‌داده در جاده‌های اروپا متمرکز شد. هر دوسال یک‌بار، پروتکل‌های خود را تغییر می‌دهیم تا مطمئن شویم نه‌تنها می‌توانیم جدیدترین فناوری موجود در خودروها را برای انجام تست‌ها دربربگیریم بلکه برای ارزیابی‌های خود از بهترین تجهیزات تست و دانش مربوط به تصادف و آسیب‌ها نیز استفاده ‌کنیم.  

چرا یوروانکپ تست تصادف برای خودروهای اسپرت را انجام نمی‌دهد؟ آیا دراین زمینه برنامه‌ای دارید؟ 

باتوجه به منابع مالی محدود، انجام تست تصادف در یوروانکپ برای هر خودرو جدید که وارد بازار می‌شود، امکان‌پذیر نیست. همچنین نمی‌توان انواع مختلف خودروهای خودروسازان را تست کرد. برای تهیه وسیع‌ترین اطلاعات مربوط به مصرف‌کنندگان، هرسال گزیده‌ای از محبوب‌ترین و جالب‌ترین مدل‌های خودرویی تهیه می‌شود.

در بیشتر اوقات این مورد شامل خودروهای جدیدی است که تازه به بازار عرضه شده‌اند. با این حال یوروانکپ می‌تواند خودروهایی را که از قبل در حال فروش هستند نیز تست کند. در بین خودروهای اسپرت تست‌شده توسط یوروانکپ خودروهای رودستر اسپرتِ محبوب بیشتر دیده می‌شوند، مانند آئودی تی‌تی، مزدا ام‌ایکس 5، ب‌ام‌و Z4، اما خودروها و برندهای لوکس مانند فراری و.. حضور ندارند. زیرا بسیار گران هستند و فروش آن‌ها محدود است. 

یوروانکپ  آینده ایمنی خودروها را چگونه می‌بیند؟ 

ایمنی غیرفعال یا همان تست تصادف برای ارزیابی شاسی و بدنه در قلب یوروانکپ باقی مانده اما اهمیت ایمنی فعال به‌وضوح افزایش یافته است. پیشرفت‌های فناوری روزبه‌روز درحال توسعه و بهبود است. بنابراین انتظار می‎رود رتبه‌های ایمنی شامل ADAS و فناوری‌های پیشگیری از تصادف بیشتر شود. 

از امسال یوروانکپ با استفاده از ماتریس هادون (دکتر ویلیام هادون نخستین شخصی است که نگاه سیستمی به پیشگیری از حوادث ترافیکی داشته و ماتریس هادون را معرفی کرده است.) به‌عنوان راهنمای «ایمنی سوم» یا «پس از تصادف» توجه بیشتری خواهد کرد. همچنین یوروانکپ تست فناوری‌های جدید کمکی راننده را آغاز کرده و گام منطقی بعدی رفتن به سمت تست خودران‌هاست.  

برای تست تصادف خودروهای الکتریکی و هیبرید چه قوانینی دارید؟ 

خودروهای الکتریکی و هیبرید مانند خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی ارزیابی می‌شوند. با این تفاوت که برخی اقدامات احتیاطی و بررسی‌های پس از تصادف برای اطمینان از عملکرد صحیح باتری‌ها انجام نیز می‌شود.  

هزینه انجام تست تصادف برای یک خودرو در یوروانکپ چقدر است؟ 

هزینه‌های رسمی برای ربته‌بندی و امتیازدهی(تعیین ستاره ایمنی) به مواردی مانند نوع خودرو و تجهیزات آن (که تعیین می‌کند چه تست‌هایی موردنیاز است)، قیمت‌گذاری آزمایشگاه تست، هزینه‌های لجستیکی حمل‌ونقل خودرو و قطعات بستگی دارد. درحال‌حاضر هزینه‌های مربوط به انتشار و اعلام تست حدود یک‌چهارم میلیون یورو(معادل 250 هزار یورو) است که شامل هزینه‌های مصرفی( قطعات تست، آدمک عابرپیاده، و..) نمی‌شود.  

اگر خودرویی برای انجام تست تصادف وارد یوروانکپ شود، مدت زمان تست چقدر است؟ 

پذیرش و ورود خودرو به آزمایشگاه تا اعلام نتیجه تست تصادف به‌طور متوسط سه‌ماه طول می‌کشد. هرچند در صورت لزوم می‌توان آن را سریع‌تر انجام داد اما بعضی اوقات ممکن است  این زمان طولانی‌تر شود.  

چرا هنگام تست تصادف، برخورد در جلو بسیار مهم است؟

تصادف از جلو پیشتاز مرگ‌ومیر و صدمات جدی است و بیشتر از هر نوع تصادف دیگری روی می‌دهد. این یک نتیجه منطقی است زیرا خودروها به‌صورت طولی در خطوط حرکت می‌کنند. عمدتا تصادف نیز ناشی‌از سرعت بالا، حواس‌پرتی هنگام رانندگی است. 

کدام خودروسازان بیشترین هزینه را صرف آزمایش ایمنی می‌کنند؟

شرکت‌هایی که بیشترین هزینه را صرف آزمایش ایمنی می‌کنند، اغلب در چند بازار خودرو می‌فروشند، این مورد شامل برندهایی مانند مرسدس‌بنز، ولوو، ب‌ام‌و، تویوتا و... است که محصولات خود را در سراسر جهـــان ارائه می‌کنند. 

بنابراین باید مطمئن شوند نه‌تنها الزامات اروپایی (مقرارت مصرف‌کننده و سازمان‌بیمه)  را رعایت ‌می‌کنند بلکه در عین‌حال با استانداردهای آمریکا، چین و... نیز مطابقت داشته باشند. این الزامات و استانداردها اغلب متفاوت است و بیشتر درمورد انجام تست صدق می‌کند. 

ایران دو خودروساز بزرگ دارد، آیا تاکنون خودرویی از خودروسازان ایرانی را مورد تست تصادف قرار داده‌اید ؟

فعالیت‌های یوروانکپ بر 27 کشور اروپا به‌علاوه انگلیس متمرکز است. بنابراین فقط خودروها و برندهای پرفروش اروپا( یعنی آن‌هایی که در اتحادیه اروپا موردتایید هستند) برای انجام تست‌های تصادف انتخاب شده‌اند. 

باتوجه به تاثیرگذاری ما در شرکت‌هایی مانند رنو و پژو-سیتروئن که با شرکت‌های ایرانی ارتباط و تعامل دارند، الزامات ما توسط خودرسازان ایرانی نیز مورد مطالعه  و بررسی قرار گرفته است. 

آیا سازمان شما در تست تصادف برای خودروسازان به‌ویژه ایرانی ها محدودیت دارد؟

اگر قرار بود خودروهای ایرانی در اروپا فروخته شوند، می‌توانستند در برنامه و تست‌های یوروانکپ پذیرفته شوند. درحال‌حاضر، آزمایشگاه‌های همکار و مرتبط با یوروانکپ می‌توانند تست‌هایی را مطابق پروتکل‌های یوروانکپ برای آن‌ها انجام دهند و بازخوردی درباره ایمنی خودروهای ساخته‌شده در ایران نسبت خودروهای اروپایی ارائه دهند. برای انجام این مورد باید مستقیما با آزمایشگاه‌ها تماس بگیرند. 

به‌عنوان پرسش آخر، آیا پیشنهادی برای افزایش ایمنی به خودروسازان دارید؟ 

توصیه ما مهندسی و ساخت خودرو بر اساس رعایت استانداردهای بین‌المللی مانندECE  و  UNECE و استانداردهای مصرف‌کننده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول عطایی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    1 0
    اینجا که میگن هیچ نشریات ماشینی مثل دنیای خودرو نمیشه! سپاسگزاریم بابت مطالب خوبتون به خصوص این مطلب که تو هیچ کدوم از سایت ها پیدا نکردم واقعا که نامبر وان هستید، خدا قوت عالی هستید. دنیای خودرو رو از زمان هفته نام دنبال میکنم واقعا مدیرمسئول محترم خسته نباشی با تیم حرفه ای خوبتون، همواره پایدار و ثابت قدم باشید در این راستا به امید روزهای خوب برای همه ایرانی های عزیز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =