خودروسازان آمریکایی

دپارتمان حمل‌ونقل از دفتر ملی ایمنی ترافیک‌ آزادراه‌های ایالات‌متحده (NHTSA) اعلام کرد طی توافقاتی که با آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA) این کشور به‌عمل آمده، درنظر گرفتن استانداردهای جدید برای مصرف‌سوخت خودروها را به‌تعویق می‌اندازد.

به گزارش «اخبار خودرو​»،دپارتمان حمل‌ونقل از دفتر ملی ایمنی ترافیک‌ آزادراه‌های ایالات‌متحده (NHTSA) اعلام کرد طی توافقاتی که با آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA) این کشور به‌عمل آمده، درنظر گرفتن استانداردهای جدید برای مصرف‌سوخت خودروها را به‌تعویق می‌اندازد. این تصمیم درحالی اخذ شد که از مدت‌ها پیش خودروسازان آمریکایی درخواست کرده‌ بودند برای حفاظت از نیروی کار این کشور درشرایط دشوار جنگ اقتصادی، اعمال این استانداردها را به‌تعویق بیندازد. اما درنهایت شیوع ویروس کرونا باعث شد این کشور به‌درخواست خودروسازان تن دهد و استاندارد مصرف‌سوخت و آلایندگی را که برای مدل‌های ۲۰۲۱ درنظر گرفته بود، یک‌سال به‌تعویق بیندازد و براساس تصمیم جدید، خودروهای با مدل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ باید از این محدودیت‌ها تبعیت کنند. 
طبق این قانون قرار بود که مصرف‌سوخت خودروهای سواری، وانت‌ها و شاسی‌بلندهای آمریکایی به‌طور متوسط هرسال ۱.۵ درصد کاهش یابد. البته قرار بود این قانون در زمان اوباما نیز به‌صورت هرسال ۵ درصد اتفاق بیفتد که درنهایت ترامپ این قانون را لغو کرد و روز دوم آوریل سال ۲۰۱۸ این قانون با اصلاحیه سالی 5/1 درصد به‌تصویب رسید. آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA) آمریکا اعلام کرده این تغییر صرفا برای نجات صنعت‌خودرو از بحرانی است که عامل اصلی آن شیوع ویروس کرونا بود. 
حال خودروسازان آمریکایی با کاهش هزینه‌های قانون‌گذاری (ریگولاتوری) می‌توانند خودرو را با توان رقابت قیمتی بیشتری عرضه کنند. براساس بررسی این آژانس این عقب‌نشینی باعث خواهد شد تا سال ۲۰۲۹ خودروسازان ۱۰۰ میلیارد دلار سود بیشتری کسب کنند و همچنین فروش خودروها نیز طی این ۹ سال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه بیشتر از طرح قبلی خواهد بود. دفتر ریاست جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد این قانون جدید باعث خواهد شد مشتری آمریکایی به‌طور متوسط یک‌هزار دلار هزینه کمتری را برای خرید خودرو پرداخت کند. 
این مورد درنهایت باعث افزایش توان خرید خریداران خودرو در ایالات‌متحده خواهد شد و درنتیجه آن درمجموع
 ۳۹۷ هزار نفر کمتر در تصادفات مجروح خواهند شد و از آسیب به‌یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو درتصادف‌ها جلوگیری می‌شود که البته دلیل اصلی این موضوع کاهش طول عمر خودروهای حاضر در جاده‌هاست. براساس قانون جدید مصرف‌سوخت خودروهای آمریکایی که با مدل ۲۰۲۱ عرضه می‌شوند، به‌جای نهایتا ۱۷ لیتر درهر 100 کیلومتر (۴۰.۴ مایل برای هر گالن) به‌میزان ۱۹.۸۵ لیتر در هر 100 کیلومتر (۴۶.۷ مایل بر گالن) خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود استاندارد مصرف‌سوخت در ایالات‌متحده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ تغییر نکند. 
کارشناسان از تصمیم لغو برنامه اوباما به‌عنوان بزرگ‌ترین عقب‌نشینی در طرح‌های حفاظت از محیط‌زیست آمریکا یاد می‌کردند؛ اما حالا با تعویق یک‌ساله قانون جدید، کمتر کسی به‌این موضوع خرده می‌گیرد.  براساس مطالعات دپارتمان حمل‌ونقل «NHTSA» این پروژه باعث می‌شود هزینه‌های تحقیق و توسعه و تکنولوژی‌های جدید خودروسازان از ۱۲۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ به ۸۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کند. البته بخش زیادی از این هزینه‌‌ها به‌جای کاهش مصرف‌سوخت به‌کاهش حجم انتشار دی‌اکسیدکربن خارج‌شده از خودروها اختصاص پیدا می‌کند که آن نیز همزمان با استاندارد مصرف‌سوخت با تاخیر یک‌ساله مواجه شده است. البته دفتر ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده اعلام کرده ایالت کالیفرنیا این امکان را خواهد داشت که طی این سال‌ها استاندارد مصرف‌سوخت و آلایندگی خارج‌شده از اگزوز خودروها را خودش درنظر بگیرد. اما سایر ایالت‌‌ها باید از قوانین مرکزی ایالات‌متحده تبعیت کنند. کالیفرنیا یکی از ۱۲ ایالتی بود که ترامپ را تحت‌فشار قرار داده بود که درصورت کاهش سطح استانداردهای مصرف‌سوخت و آلایندگی، به‌صورت خودمختار اقدام به‌تعیین استاندارد در این دو مورد می‌کند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =