روغن‌موتورهای تحت‌لیسانس

ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به‌کشور از یک‌سو و خارج شدن بخش عمده‌ای از خودروهای از پیش‌واردشده از گارانتی،‌ این روزها یکی از پرطرفدارترین تولیدکنندگان روغن‌موتورهای تحت‌لیسانس اروپا را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو​»، ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به‌کشور از یک‌سو و خارج شدن بخش عمده‌ای از خودروهای از پیش‌واردشده از گارانتی،‌ این روزها یکی از پرطرفدارترین تولیدکنندگان روغن‌موتورهای تحت‌لیسانس اروپا را با مشکل مواجه کرده است. قوطی‌های سبزرنگ روغن‌موتورهای کاسترول آن‌هم با گرانروی API-SM 10W40 که سال‌هاست توسط واردکنندگان خودروهای کره‌ای، ‌ژاپنی و حتی اروپایی درکشور استفاده می‌شود، این روزها تنها به‌دلیل داشتن یک برچسب اضافه برای استفاده درمحصولات فلان خودرو خارجی در بازار با قیمت‌هایی بالا خرید و فروش می‌شود و البته خواهان چندانی برای محصولات این شرکت که بدون این توضیح در بازار توزیع شده‌اند، وجود  ندارد.
فارغ از این نکته که چرا برخی واردکنندگان یک نسخه روغنی برای تمام خودروهای واردشده به‌کشور، فارغ از مدل، ‌سال ساخت و تکنولوژی موتور تجویز می‌کنند، اما این اتفاق حداقل برای تولیدکننده این روانکار که سال‌ها روی برندینگ آن کار کرده است، چندان خوب تلقی نمی‌شود؟

  روغن‌فروشی تعمیرگاه‌ها و دودی که به‌چشم مشتری می‌رود
بررسی‌های خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از بازار روانکارهای کشور حکایت از آن دارد که محصول کاسترول مگناتک با گرانروی 10W-40 و سطح کیفی API-SM که براساس ادعای سازنده توسط شرکت نت‌لوب درمنطقه آزاد قشم ساخته می‌شود و تولید آن تحت‌لیسانس شرکت کاسترول انگلستان است،‌ پس از تعطیلات نوروز به‌یکباره با شرایط جدید در بازار عرضه شده است. محصولی که قیمت متفاوت آن در فاکتور نمایندگی‌های مختلف هرروز با بهانه‌ای توجیه می‌شد، این بار سر از بازار عمده‌فروشان درآورده است. روغن‌موتوری که بسیاری از مالکین خودروهای وارداتی به‌دنبال تهیه آن از بازار با قیمت پایین‌تر بودند و تنها به‌جرم نداشتن این جمله که این روغن به‌سفارش فلان‌ نمایندگی خودروساز تولید شده است، مورد قبول عاملیت‌های تعمیراتی قرار نمی‌گرفت. چراکه نمایندگی‌ها مدعی بودند روغن‌های ارزان‌تر تقلبی است و جنس تقلبی در بازار زیاد است. با همین استدلال کار پیدا کردن این روغن‌موتور در بازار بسیار سخت بود. اما از ابتدای سال جدید برخی نمایندگی‌های خودروهای وارداتی دراقدامی عجیب که گفته می‌شود با هدف پوشش هزینه‌های سنگین خود ناشی از توقف واردات خودرو و خروج خودروها از گارانتی است دست به‌توزیع موجودی انبار خود در بازار آزاد زده‌اند!

 چرا قیمت  روغن‌های تولیدشده برای  واردکنندگان خودرو با بازار متفاوت است؟
 البته باتوجه به‌نایاب بودن این کالای خاص و تقاضای بالا برای پیدا کردن روغن مخصوص هر نمایندگی طبیعی است که این محصولات قیمت بالاتری نسبت به‌نمونه‌های دیگر دارند. برخی کسبه بازار فروش این روغن‌ها را به‌کارمندانی نسبت می‌دهند که آن‌ها را در کارتن‌های 6 تایی به‌عنوان پاداش آخر سال دریافت کرده‌اند یا اینکه نماینده‌های خودروهای وارداتی، خود به‌خاطر توقف واردات خودرو و زیان سنگین از این موضوع دست به‌فروش موجودی انبارهای خود در بازار زده‌اند. اما بدترین احتمالی که می‌توان از این اتفاق برداشت کرد، تعویض این روغن‌ها با روغن‌های ارزان‌قیمت‌تر یا حتی تقلبی در بازار توسط برخی نمایندگی‌هاست که می‌تواند در آینده برای مالکان این خودروها هزینه‌بر باشد. 
باتوجه به‌اینکه برخی خودروهای وارداتی از انواع هیبرید و مجهز به فناوری پیشرانه به‌روز هستند، استفاده کردن از هرروغن‌موتوری برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان با تفکر قدیمی که رایج بود و براساس آن امکان استفاده از هرروغنی را برای خودروها وارد می‌دانست، با این خودروها برخورد کرد؛ چراکه حتی در کوتاه‌مدت آثار مخربی بر پیشرانه این خودروها دارد و درنهایت باعث وارد آمدن زیان مالی به‌مالک خودرو می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • fs IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    با توجه به اينكه سالهاست كشور تحت تاثير تحريم ها قرار دارد به نظر ميرسد تحت ليسانس بودن برخي برند ها مصداق واقعي ندارد. متاسفانه برخي از توليد كنندگان از خلا موجود در بازار سو استفاده نموده و از نام برند هاي معتبر خارجي استفاده مينمايند و بدون هيچ گونه پشتوانه فني برند خارجي مورد نظر با كيقيت 100 درصد ايراني در بازار عرضه ميگردد. در واقع كيفيت محصول كاملا ايزاني بوده ولي شرايط قيمت معادل برند خارجي است. باتوجه به اينكه 100 درصد برند هاي خارجي هيچ گونه فعاليتي در كشور ندارند استفاده از نام برند هاي خارجي تحت ليسانس و يا هر مورد ديگري جاي تفكر دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =