تایر

با ایجاد شکاف قیمتی در بازار تایرهای تولیدداخل،‌ کمیته تنظیم بازار لاستیک نه‌تنها با سرعت بخشیدن به ثبت‌سفارش لاستیک‌های سواری به کشور موافقت کرد بلکه رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر به‌عنوان متولی حمایت از این صنعت، موافقت خود را با ترخیص تایرهایی با تاریخ تولید بالا اعلام کرد.

 به گزارش «اخبار خودرو​»، با ایجاد شکاف قیمتی در بازار تایرهای تولیدداخل،‌ کمیته تنظیم بازار لاستیک نه‌تنها با سرعت بخشیدن به ثبت‌سفارش لاستیک‌های سواری به کشور موافقت کرد بلکه رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر به‌عنوان متولی حمایت از این صنعت، موافقت خود را با ترخیص تایرهایی با تاریخ تولید بالا اعلام کرد.
سوالی که برای اهالی صنعت تایر به وجود آمد، این‌ بود که چرا متولیان حمایت از تایرسازان، به‌جای چانه‌زنی برای بهبود شرایط تولید با درخواستی موافقت کرده‌اند که ترخیص تایرهای تولید قدیم را که طبق قانون، وارداتشان به کشور ممنوع بوده، مجاز اعلام کرده است؟ به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» و براساس مستندات موجود، 26فروردین سرپرست معاونت امور صنایع و مدیرکل صنایع غیرفلزی،‌ معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان،‌ مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صاداراتی و وارداتی استاندارد و روسای هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر و انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران در جلسه‌ای خواستار تعیین‌تکلیف تعداد زیاد تایر رسوب‌کرده در گمرک که به‌دلیل شرایط خاص امکان ورود به کشور را نداشتند، شدند.
این جلسه که با هدف رفع مشکلات ناشی‌از الزامات زمانی تاریخ مصرف برای تایر برگزار شده بود، تنها یک هدف را دنبال می‌کرد و آن اصلاح قانونی بود که الزام ترخیص تایرهای وارداتی را به‌شرط آنکه نباید بیش از دو سال از زمان تولیدشان گذشته باشد، بردارد. برهمین‌اساس تعداد زیادی تایر تایوانی به‌رغم گذشت بیش از دو سال از تاریخ تولیدشان با تایید مسئولان و  حاضران در جلسه اجازه ورود به کشور پیدا کردند. البته به شرط ‌این‌که واردکننده تمام استانداردها دریافت کند و آزمایش‌های مرتبط با استاندارد اجباری واردات لاستیک را انجام دهد و تنها به شرط سپردن تعهد محضری و برعهده گرفتن مسئولیت‌های ناشی از زمان بهینه مصرف، ‌پس از نمونه‌برداری‌های تصادفی اقدام به ترخیص تایرها کند.
اما نکته جالب عدم حمایت نماینده انجمن صنفی صنعت تایر ایران از نقش نظارتی شرکت مهندسی تحقیقات صنایع لاستیک به‌عنوان متولی اصلی تایید کیفیت این تایرهاست زیرا باید به‌عنوان متولی اصلی تایید کیفیت تایر در ایران، ‌این لاستیک‌ها با تایید این مرکز اجازه ورود به بازار را پیدا کنند. ازسوی‌دیگر تایید این موضوع که تایرهای سنگین رسوب‌کرده در گمرک همچنان می‌توانند از ارز دولتی بهره‌مند شوند، جای تعجب دارد. تاییدیه‌ای ازسوی مسئولان انجمن صنعت تایر ایران که تنها حکایت از حمایت از تایرهای وارداتی دارد، به‌رغم آسیب رساندن صنعت ساخت تایرهای باری-اتوبوسی تمام‌سیمی در کشور هنوز هم با اولویت دادن به  چینی‌ها راه را برای ورودشان هموار می‌کنند. روزنامه «دنیای‌خودرو» از دریافت توضیح احتمالی انجمن صنعت تایر در این‌ خصوص استقبال می‌کند  و آماده انتشار آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =