لاستیک رادیال باری -اتوبوسی

همان‌طور که در سال گذشته، دولت؛ به‌دلیل پایین بودن تیراژ تولید تایرهای باری-اتوبوسی رادیال که تنها 20درصد از نیاز بازار را تامین می‌کرد،‌ در اقدامی دست به کاهش تعرفه واردات و تخصیص ارز دولتی برای واردات لاستیک‌های سنگین زد تا به‌این‌ترتیب قیمت‌ در بازار به ثبات نسبی برسد. 

به گزارش «اخبار خودرو​»،وقتی میزان تولید کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد،‌ واردات تنها و ساده‌ترین کاری است که می‌توان برای ساماندهی بازار، ‌تامین کالای موردنیاز و ثبات قیمت‌ها انجام داد. همان‌طور که در سال گذشته، دولت؛ به‌دلیل پایین بودن تیراژ تولید تایرهای باری-اتوبوسی رادیال که تنها 20درصد از نیاز بازار را تامین می‌کرد،‌ در اقدامی دست به کاهش تعرفه واردات و تخصیص ارز دولتی برای واردات لاستیک‌های سنگین زد تا به‌این‌ترتیب قیمت‌ در بازار به ثبات نسبی برسد. 
حالا اما آنگونه که قائم‌مقام انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران به روزنامه ‌«دنیای‌خودرو» می‌گوید به‌رغم رسوب نزدیک به 150هزار حلقه تایر سنگین در گمرک‌های کشور، ‌دولت حدود 10ماه است که ارزی برای ترخیص این کالاها اختصاص نداده است. احمدرضا متقی براین‌موضوع تاکید دارد نیاز کشور به تایر سالانه 400هزارتن است و تایرسازان داخلی توان تولید 250هزار تن از آن را دارند،‌ اما هیچگاه با نگاهی کارشناسی به تایرهای استراتژیک که باید به صورت وارداتی  تامین شوند، اشاره نشده ، هرچند بارها در محافل کارشناسی و رسانه‌ای به این موضوع اشاره شده است. ازسوی‌دیگر 250هزارتن ظرفیت اعلامی ازسوی تولیدکنندگان به تمام تایرها اعم‌از فرغونی،‌ موتوری،‌ دوچرخه‌ای و تیوب‌ها اشاره دارد، این در حالی است که  نیاز کشور به برخی تایرهای استراتژیک مانند تایرباری 315 و 12-24سیمی بسیار بالاتر  از توان تولید داخلی است و در صورت عدم واردات، کشور با مشکلات بسیاری در تامین نیاز ناوگان حمل‌ونقل مواجه خواهد شد.
وی به پدیده جدیدی در ثبت‌سفارش تایرهای سنگین در کشور اشاره کرد و گفت: «با اینکه این گروه از محصولات تایری در «گروه ارزی یک» قراردارند ‌اما به‌دلیل بسته بودن ثبت‌سفارش‌ها عده‌ای از تجار کالاهای موردنظر خود در گروه باری-اتوبوسی را با «ارز نیمایی» و در «گروه دو ارزی» ثبت کرده‌اند. این اقدام یک مشکل دارد و آن اینکه هر لحظه ممکن است با تخصیص ارز دولتی به تایرهای رسوب‌کرده در گمرک،‌ تعداد زیادی تایر با ارز دولتی وارد بازار شود و به این‌ ترتیب زیان  سنگینی به تُجاری که دست به ثبت‌سفارش کالا با ارز نیمایی زده‌اند، وارد می‌شود.»  متقی با تاکید بر اینکه تاخیر در تعیین تکلیف ارز تخصیصی به واردکنندگان لاستیک سنگین و بسته شدن ثبت‌سفارش تایرهای سواری رینگ 13تا 15 به درخواست تولیدکنندگان برای بازار مشکل‌آفرین خواهد شد، ادامه داد: «فعالان این بازار می‌دانند در سال‌هایی که تایرهای سواری وارد کشور می‌شد، رقابت سالمی در بازار وجود داشت و هیچگاه قیمت محصولات ایرانی به دوبرابر نرسید. اما در شرایط کنونی که جلوی واردات گرفته شده و تمام مزایای رقابتی واردات نیز حذف شده است،‌ تولیدکنندگان داخلی به دلیل عدم توانایی در تامین نیاز بازار با مشکل بالا رفتن قیمت‌ برای مصرف‌کننده نهایی مواجه هستند.» 
وی با درخواست از وزارت صمت و بانک‌مرکزی برای تعیین تکلیف ارز تخصیصی به واردکنندگان تایرهای سنگین بیان کرد: «شرایط فعلی  و قیمت‌های دوبرابری تایرهای ایرانی در سطح بازار حکایت از ناتوانی شرکت‌ها برای تامین نیاز مردم دارد و بی‌شک دیر یا زود باید واردات به کمک حمل‌ونقل سبک و سنگین کشور بیاید. اما با این تفاوت که با گذشت هر روز، ‌فرصت‌ها از دست می‌روند و درنهایت دولت مجبور خواهد شد برای ساماندهی بازار تایرهای سواری برخی الزامات استاندارد را نیز بردارد که چنین اقدامی به نفع مصرف‌کنندگان نخواهد بود.» به‌گفته قائم‌مقام انجمن واردکنندگان لاستیک، واردات تایر از نوع سنگین و سواری روندی طولانی دارد و از دست رفتن فرصت‌ها در نهایت به شکاف قیمتی بیشتر با آنچه دولت تصویب کرده است و کمبود این کالای استراتژیک خواهد انجامید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =