صنعت خودروسازی چین

شیوع ویروس کورونا به افت چشمگیر فروش در بازار خودروی ایالات متحده منجر شد. براساس داده‌های منتشر شده از سوی دو شرکت هوندا موتور و تویوتا موتور فروش این دو شرکت نسبت به آوریل سال 2019 نصف شده که تعطیلی نمایندگی‌های فروش و محدودیت‌های مربوط به رفت و آمد از دلایل اصلی این افت بوده‌اند.

آلمان

براساس گزارش‌های رسمی منتشر شده در روزهای اخیر، ثبت خودروهای جدید در ماه آوریل در کشور آلمان نسبت به دوره مشابه در سال قبل با 61 درصد کاهش روبه‌رو شده است. براساس آمار اعلام شده توسط وزارت حمل و نقل آلمان در ماه گذشته میلادی مجموه 120 هزار و 840 دستگاه خودرو در آلمان به روش رسیده که این کمترین میزان فروش از زمان اتحاد دو آلمان (شرقی و غربی) در سال 1990 بوده است.

راینهارت زیرپل مدیر فدراسیون خودروسازان بین‌المللی در آلمان در این باره گفته: «آوریل نخستین ماهی بود که پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا بر بازار خودروی آلمان در آن نمایان شد». هفته گذشته آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بر لزوم انجام اقدامات برانگیزاننده برای بازگرداندن رونق به بازار خودرو تاکید کرد. 

بریتانیا

فروش خودروهای جدید در ماه آوریل در کشور بریتانیا با 97 درصد افت نسبت به آوریل 2019 به کمترین میزان از فوریه سال 1946 رسید. براساس گزارش انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا در ماه گذشته مجموعا 4 هزار و 321 دستگاه خودرو به ثبت رسید و با توجه به پیش‌بینی‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا و بحران قریب‌الوقوع اقتصادی میزان فروش پیش‌بینی شده برای سال جاری میلادی در این کشور به 1.68 میلیون دستگاه کاهش پیدا کرد. این در حالی است که در ماه ژانویه پیش‌بینی می‌شد مکه در سال جاری تعداد 2.25 میلیون دستگاه خودرو فروخته شود.

مایک هاویز مدیرعامل انجمن سازندگان و فروشندگان خودروی بریتانیا گفته که بازگشایی ایمن صنعت خودروسازی که بر میزان تقاضا نیز تاثیرگذار خواهد بود در نهایت به تسریع بهبود وضع اقتصادی بریتانیا کمک خواهد کرد. 

اسپانیا

در ماه‌آوریل میزان ثبت خودروهای جدید در اسپانیا با افت 95.18 درصدی نسبت به آوریل 2019 به 6 هزار و 833 مورد کاهش پیدا کرد. براساس گزارش‌ها در این ماه تعداد خودروهای کار و تجاری فروخته شده با 88.03 درصد افت به 2 هزار و 670 دستگاه رسید و خودروهای سواری نیز با ثبت 4 هزار و 163 دستگاه افتی 96.51 درصد را نسبت به آوریل سال قبل تجربه کردند.

از نظر میزان ثبت خودروهای جدید اسپانیا در جایگاه چهاردهم جهان قرار دارد.  با توجه به ادامه محدودیت‌ها در اسپانیا و بازگشایی تدریجی مراکز فروش و البته بیکاری گسترده مردم به خاطر جلوگیری از ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که این روند نزولی تا کی در اسپانیا ادامه داشته باشد.   

ایالات متحده

شیوع ویروس کورونا به افت چشمگیر فروش در بازار خودروی ایالات متحده منجر شد. براساس داده‌های منتشر شده از سوی دو شرکت هوندا موتور و تویوتا موتور فروش این دو شرکت نسبت به آوریل سال 2019 نصف شده که تعطیلی نمایندگی‌های فروش و محدودیت‌های مربوط به رفت و آمد از دلایل اصلی این افت بوده‌اند.

تویوتا و هوندا هر یک افتی 54 درصدی را در بازار آمریکا تجربه کردند و هیوندای موتور نیز اعلام کرده که فروش‌اش در ماه آوریل نسبت به دوره مشابه سال قبل 39 درصد کاهش یافته است. کیا موتورز نیز نسبلت به آوریل 2019 کاهشی 38.3 درصدی را تجربه کرده است.

مزدا موتور و سوبارو هم به ترتیب 44.5 و 46.6 درصد افت فروش داشته‌اند. از آن‌جا که جرنال موتورز فورد و فیات کرایسلر دیگر آمار ماهیانه فروش خود را اعلام نمی‌کنند هنوز عملکرد این سه غول خودروسازی آمریکا در ماه آوریل دقیقا مشخص نیست.

چین

تقریبا برخلاف تمامی کشورها چین که زودتر از همه درگیر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه اجباری شده بود در ماه‌آوریل روندی صعودی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرد و بدین ترتیب به دو سال روند نزولی خاتمه داد. این مساله خود نشان ددهنده آن است که بزرگترین بازار خودروی جهان در حال بهبود یافتن از شوک ویروس کرونا است.

براساس گزارش انجمن خودروسازان چین در ماه آوریل تقریبا 2 میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رسید که این میزان از 0.9 درصد رشد نسبت به آوریل 2019 و 39.8 درصد رشد نسبت به مارس گذشته خبر می‌دهد. این روند صعودی در فروش بعد از 21 ماه افت متوالی در بازار چین اتفاق می‌افتد که از نظر تحلیل‌گران بسیار امیدوارکننده است.

ژاپن

فروش خودروهای جدید در ماه آوریل در کشور ژاپن با 28.6 درصد کاهش نسبت به آوریل سال قبل به 270 هزار و 393 دستگاه رسید و بدین ترتیب با همزمانی بحبوحه کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا برای هفتمین ماه متوالی روندی نزولی را تجربه کرد.

بدون در نظر گرفتن مینی‌ون‌ها فروش خودرو در این ماه افتی 25.5 درصدی را تجربه کرد و به رقم 172 هزار و 138 دستگاه رسید که این یکی از پایین‌ترین رقم‌های فروش ماه آوریل از زمان تاسیس انجمن فروشندگان خودروی ژاپن در سال 1968 بوده است. از زمان بحران اقتصادی سال 2009 و زلزله بزرگ و سونامی سال 2011 این بدترین آمار فروش برای بازژار ژاپن بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =