تایر

چرا ترس از واردات تایر سواری به کشور باید قیمت نمونه داخلی این کالا را به دوبرابر قیمت مصوب افزایش دهد؟ سوالی که نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در واکنش به جوابیه دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران  مطرح کرد.

به گزارش «اخبار خودرو​»، چرا ترس از واردات تایر سواری به کشور باید قیمت نمونه داخلی این کالا را به دوبرابر قیمت مصوب افزایش دهد؟ سوالی که نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در واکنش به جوابیه دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران  مطرح کرد و به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «براساس اظهارات دبیر انجمن صنفی صنعت تایر، در شرایط کنونی اگر محدودیت‌های موجود در تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه و نگرانی از عدم تعادل بازار مصرف به  علت یورش رو به گسترش واردات وجود نداشته باشد، تولید تایر کشور با نیاز بازار در تعادل است.»
 اظهارنظر عجیبی که گویا مقصر گرانی دوبرابری تایرهای تولید داخل در بازار و صف های طولانی برای دریافت تایر با نرخ مصوب ناشی از ترس واردات است و بس! احمدرضا متقی با یادآوری این نکته که تولیدکنندگان بارها اعلام کرده‌اند کار ما فقط تولید تایر است و دخالتی درتوزیع و کنترل بازار نداریم، ادامه داد: «تولیدکنندگان بارها تاکید کرده‌اند که نظارت بر توزیع و قیمت برعهده نهادهای نظارتی است.»
 به گفته وی  اگر چنین است چرا تایرسازان تنها به وظیفه ذاتی  خود که بارها بر آن تاکید کرده‌اند، عمل نمی‌کنند و کار توزیع را به دولت یا تعاونی‌های توزیعی که می‌تواند در کشور شکل بگیرد، واگذار نمی‌کنند. متقی بیان کرد: «درست برخلاف نظر تولیدکنندگان تایر، ‌شرکت‌های تایرساز با ایجاد سازمان‌های تخصصی فروش در کارخانه‌ها و شرکت‌هایشان نه‌تنها نقش اصلی را در توزیع تایر در بازار بازی می‌کنند، بلکه آن را مدیریت  نیز می‌کنند.»
وی تاکید کرد: «اگر شرکت‌های تایرساز نقشی در توزیع و البته وظیفه‌ای درزمینه نظارت بر آن ندارند، ‌چرا به یک نماینده یک سبد کالا می دهند و به دیگری 20سبد؟ و درنهایت محتکران تایر را عامل اصلی گرانی کالا می‌دانند. درحالی‌که خود با توزیع نامتوازن زمینه احتکار را پدیده آورده‌اند. 
سوال اینجاست چگونه تایرسازان بر نحوه توزیع و سبد فروشی به نمایندگان خود در دورافتاده‌ترین مناطق کشور کنترل دارند اما وقتی پای کنترل قیمت‌ها به میان می‌آید،‌ صرفا وظیفه‌شان تولید است و بس؟» متقی همچنین در پاسخ به جوابیه انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: «هیچ اصراری براین‌که میزان تایر مورد نیاز کشور 400هزارتن در سال  است، نداریم ‌اما آمار تولید و واردات براساس مستندات موجود سال‌های گذشته نشان می‌دهد بازار زمانی در تعادل بوده است که مجموع تولید و واردات به 370هزار تن می‌رسید و حدود 30هزار تن نیز از مبادی غیر رسمی به کشور وارد می‌شد. ضمن اینکه بهتر است مسئولان انجمن صنفی صنعت تایر به‌جای بازی با تناژ، میزان نیاز بازار را بر حسب تعداد حلقه در سایزهای مختلف اعلام کنند تا مشخص شود در کدام یک از سایزها به واردات نیاز داریم؟ ضمن اینکه تفاوت دو برابری قیمت‌ تایرهای سواری در بازار که برای ورودشان تعرفه 40درصد و ارز نیمایی تعیین شده،  خود گـــویای 
واقعیت است.» 
نایب‌رئیس انجمن صنعت تایر ادامه داد: «تولیدکنندگان هیچ‌زمان  نتوانسته‌اند تضمینی عملی و قابل‌اجرا به دولت ارائه دهند که می‌توانند بازار تایر کشور را با ثبات اداره کنند. این گناه واردکنندگان نیست، بی‌شک  با قدرت، نفوذ و بستری که برای تولید داخل وجود دارد و ما نیز موافق آن هستیم اگر تایرسازان توان کنترل بازار را داشتند، هیچگاه دولت به سمت گسترش واردات قدم برنمی‌داشت. به‌عنوان‌مثال از سال 94 تا 97 واردات تایرهای بایاس ممنوع و بازار به‌طور کامل در اختیار تولیدات داخل بود اما وقتی دولت در سال ۹۷ متوجه کمبود تایرهای سنگین بایاس در بازار شد و رشد صددرصدی قیمت تولیدات داخلی را دید، ممنوعیت واردات تایرهای بایاس را برداشت تا مشکل ناوگان حمل‌ونقل از طریق واردات 
برطــرف شود. 
ضمن اینکه هرگز انجمن واردکنندگان درپی واردات بی رویه نبوده و نیست و همواره بر واردات هوشمند و متناسب با نیاز کشور تاکید دارد. از آنجاکه سرمایه واردات متعلق به بخش خصوصی است،  واردات بی‌رویه  از لحاظ اقتصادی با استراتژی‌های سودآورانه حوزه کسب‌وکار این بخش مغایرت دارد. همواره بر این اصل تاکید داشته‌ایم که واردات مکمل تولید داخل است نه جایگزین آن.
البته انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو همواره در مکاتبات متعدد خود از رئیس‌جمهور تا وزرا 
خواستار توقف تخصیص ارز دولتی به واردات تایرهای سنگین بوده است و بر این نکته تاکید داشته‌ایم تخصیص این ارز و کمک به نوسازی و توسعه خطوط تولید می‌تواند به آینده این صنعت کمک کند. با این حال تایرسازان داخلی حتی واردات با ارز آزاد و تعرفه ۴۰درصدی را هم برنمی‌تابند که این امر  حاکی از استراتژی انحصارگرایانه برخی از  این عزیزان است. 
درنهایت امیدواریم تولیدکنندگان داخلی بتوانند در سال جهش تولید و در مقام عمل، کشور را به خودکفایی برسانند و در سال جاری دیگر نیازی به واردات تایر نباشد. اما اگر واقع‌گرایانه به این موضوع بنگریم، زیرساخت‌های فعلی صنعت تایر در مقایسه با رقبای خارجی و همچنین سطوح کیفی و تکنولوژیکی جهانی  چنین سیگنالی را مخابره نمی‌کنند و محدودسازی بیش‌از اندازه واردات تایر می‌تواند  برای کشور مخاطره‌آمیز باشد.»


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =