تایر

تحریم‌ها برای هرکس بد بود، ‌برای چشم‌بادامی‌های  تایرساز پربرکت بود. هم شرکت‌هایی که تایرهای آماده را با مواد اولیه به مراتب ارزان‌تر از آنچه برای تولیدکننده‌های ایرانی تمام می‌شود، تولید و روانه بازار کردند،‌ ‌هم شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات خطوط تولید تایرسازی که در این سال ها توانسته‌اند بخش قابل‌توجهی از تجیهزات مورداستفاده در این صنعت را به نام خود بزنند. 

به گزارش «دنیای‌ خودرو» مشکل وقتی ایجاد می‌شودکه پای انحصار به میان می‌آید؛ انحصار در فروش ماشین‌آلات تایرسازی که این روزها به‌نام عده‌ای خاص سند خورده و در شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا بیش‌از پیش مشکلات خود را نشان می‌دهد. ماشین‌آلات تایرسازی ساخت چین در شرایط فعلی بیش‌از هر زمان دیگری با مشکل تعمیر، نگهداری و تامین قطعات روبه‌رو هستند. در این روزهای کرونایی تکنسین‌های چینی که در صنعت تایر مشغول به‌کار بودند و وظیفه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات را برعهده داشتند، کشور را ترک کرده‌اند و این یک زنگ خطر جدی برای صنعت تایر به حساب می‌آید. اگرچه نباید نیمه‌کاره رهاکردن پروژه‌های درحال تکمیل را نیز از یاد برد زیرا با شروع این بیماری یکباره چینی‌ها تعطیل شدند و امکان خودکفایی کشور درزمینه ساخت برخی سایزهای خاص تایرهای سنگین به تعویق افتاد.

اما آنچه مهم است و نباید از آن غافل شد،‌ ضرورت دقت‌نظر بیشتر مسئولان دولتی در تخصیص احتمالی ارز برای  واردات تجهیزات و ماشین‌آلات تایرسازی از چین است.زیرا به‌دلیل انحصاری که دراین زمینه ایجاد شده، ‌در اغلب موارد ماشین‌آلات و  حتی قطعات یدکی آنها به  چندبرابر قیمت واقعی برای تایرسازان فاکتور می‌شود. اتفاق عجیبی که با مخالفت ازسوی تولیدکنندگان مواجه نمی‌شود!
حال اما به‌گفته کارشناسان قدیمی صنعت تایر،‌ قیمت تمام‌شده پایین برای تولید تایر در چین نسبت‌به ایران این احتمال را بیش‌ازپیش  پررنگ می‌کند که تلفیق انحصار داخلی در تامین تجهیزات و قطعات با تمایل چینی‌ها به فتح بازار تایر کشورهای دنیا ازجمله ایران باعث شود با سپری شدن ماه‌های پیش رو،‌ بخشی  از ظرفیت تولید تایر در کشور به‌دلیل مشکلات فنی  ماشین‌آلات چینی از چرخه تولید خارج شوند. فرایندی که درنهایت به نفع کارخانه‌های چینی خواهد بود. 

تایرسازانی که منتظر  خواهند نشست تا بازار ایران مانند دو سال قبل که با کمبود تایرهای باری-اتوبوسی روبه‌رو شد، ‌این‌بار با کمبود تایرهای سواری مواجه شود و با دامپینگ و دیگر ترفندهای تجاری بازار تایرهای سواری ایران را تحت سلطه درآورند. دراینجاست که تایرسازان داخلی مسئولیتی سنگین تر به دوش خواهند داشت و علاوه‌بر وظیفه کنترل قیمت‌ها در بازار باید برای حفظ ظرفیت تولید خود با مواد اولیه گران و غیرقابل‌رقابت با چینی‌ها نیز بجنگند.

جنگی که درنهایت به نظر می‌رسد چینی‌ها برنده آن هستند،‌ زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان که زمانی با حمایت تایرسازان داخلی پا به میدان گذاشتند تا با مهندسی معکوس دست به تولید تجهیزات با برند ایرانی بزنند، حالا خود به نماینده انحصاری شرکت‌های چینی تبدیل شده‌اند و صنعت تایر در بخش مهندسی و ساخت ماشین‌آلات همان‌قدر وابسته به چین است که در صورت کمبود کالا در بازار،‌ واردکنندگان به این کشور وابسته خواهند شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =