بخش کنترل روی دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده روز گذشته اعلام کرد مطابق آیین‌نامه تحریم‌های ونزوئلا، شرکت نیناس «NYNASAB» دیگر در لیست تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد.

به گزارش «اخبار خودرو​»،بخش کنترل روی دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده روز گذشته اعلام کرد مطابق آیین‌نامه تحریم‌های ونزوئلا، شرکت نیناس «NYNASAB» دیگر در لیست تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد. این تصمیم پس از تغییراتی اعمال شد که شرکت مورد نظر که دفتر مرکزی آن در سوئد قرار دارد، در ساختار مدیریتی خود اعمال کرد. 
بو اسکویک «BOASKVIK» مدیرعامل نیناس سوئد گفت: «این تصمیم به‌معنی پایان تحمل شرایط چندین‌ماهه‌ای است که به‌صورت ناعادلانه برای یک شرکت سوئدی از سوی ایالات‌متحده وضع شده بود. این امر منجر به‌وخیم‌تر شدن شرایط مالی ما شد که درنهایت ما را مجبور به‌تغییرات سازمانی در پایان سال گذشته کرد.   اکنون تمرکز ما پایان دادن به‌مراحل تغییرات سازمانی و بررسی شرایطی است که پس از برداشتن تحریم‌‌ها برای ما به‌وجود آمده است. نیناس حالا قادر به بازگشت به‌شرایط تجارت جهانی و تامین اعتبار مالی طولانی‌مدت خواهد بود.» 
گفتنی است که از تاریخ ۱۳ دسامبر سال گذشته میلادی پالایشگاه‌دار سوئدی سهام شرکت ونزوئلایی «PDVSA» را کاهش داد تا آن‌ها امکان کنترل بر تصمیم‌سازی‌های نیناس را نداشته باشند. باتوجه به‌دولتی بودن «PDVSA» دولت ایالات‌متحده مسیرهای مالی نیناس را بسته بود. اما حالا با تغییرات سازمانی اعمال شده و کاهش سهام ونزوئلی‌ها در این شرکت، این مسیرها باز شده و امکان تجارت جهانی نیناس با کشورهای مختلف برقرار شده است. طبق درخواست هیات‌مدیره نیناس درنهایت سهام «PDVSA» از ۵۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و حالا امکان کنترل روی تیم مدیریتی نیناس را ندارد. 
۳۵ درصد خریداری‌شده از دولت ونزوئلا درحال‌حاضر در اختیار بنیاد مستقل سوئدی قرار گرفته که تحت کنترل «PDVSA» نیستند و صرفا برای کاهش سهام ونزوئلایی‌ها تاسیس شده است. درشرایط فعلی هم از میان ۹ مدیر نیناس، دو نماینده از کارمندان، یک رئیس مستقل و یک نماینده از «PDVSA» ونزوئلا حضور خواهند داشت. نیناس برای موافقت ونزوئلایی‌ها قراردادی بسته است که براساس آن هرگونه تغییر در سهامداران و اعضای هیات‌مدیره این شرکت تا زمانی که «PDVSA» به‌صورت تمام‌خصوصی فعالیت نکند، انجام نخواهد شد و علاوه‌بر این طی این سالها‌ ۱۰ درصد بیشتر از سود شرکت سهم خواهند داشت. 
با خارج شدن نیناس از لیست تحریم‌ها، حالا آن‌ها امکان خرید لوب‌کات را از پالایشگاه‌های نفت درسراسر دنیا خواهند داشت. اسکویک گفت: «وضعیتی که نیناس به‌دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده درآن قرار داشت باعث شد که تقاضا و فشار زیادی از سمت کارمندان این شرکت برای پیدا کردن راهی برای ادامه فعالیت شرکت از سوی مدیریت پیدا شود. 
اما من می‌خواهم از حمایت تامین‌کنندگان و مشتریان خود تشکر کنم، چرا که در این مدت مشارکت آن‌ها با ما فراتر از معاملات تجاری بود. ما برندی قوی هستیم که رسیدن به این جایگاه درنتیجه تلاش‌هایی است که همه کارکنان وفادار و زحمتکش در نیناس انجام 
داده‌‌اند. اکنون ما آماده هستیم تا سهم بازار از دست‌رفته خود را پس گرفته و حتی نفوذ خود را افزایش دهیم.»
گفتنی است باوجود اینکه پالایشگاه روغن‌پایه نیناس در ونزوئلا از اکتبر سال گذشته دریافت لوبکات از دولت ونزوئلا را متوقف کرد، اما روغن‌پایه این شرکت از نسته‌اویل (NESTEOIL) فنلاند تامین می‌شد؛ تامین‌کننده‌ای که لوبکات مورد نیاز سایت‌های اروپایی نیناس را نیز تامین می‌کرد. اما تحریم‌های ایالات‌متحده شامل فروش روغن‌پایه به‌سایرین نمی‌شد. بنابراین در این مدت آن‌ها تولیدات خود را به‌صورت روغن‌پایه گروه‌های 2 و 3 به بلندینگ‌های ونزوئلایی تحویل می‌دادند. به‌نظر می‌رسد اگر ما نیز در زمان فضای باز برجام یکی از پالایشگاه‌داران دنیا را برای تاسیس پالایشگاه روغن‌پایه در ایران مجاب می‌کردیم، هم مسیر تامین لوب‌کات با کیفیت به‌ایران باز می‌شد و هم بلندینگ‌های ایرانی امکان دسترسی به‌روغن‌پایه‌های باکیفیت‌تر و حتی ارزآوری به‌واسطه تولید و صادرات روغن‌موتورهای باکیفیت را داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =