کد خبر: 228709
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « تولید بدون صادرات جهش نمی‌کند » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

اگر از کرونا، ‌تورم، ‌رکود اقتصادی و دیگر مشکلاتی که گریبان اقتصاد کشور را گرفته است بگذریم، این روزها بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان تامین ارز و مواداولیه است. درسالی که توسط مقام‌معظم‌رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است، پیش‌از هرکاری باید به‌رفع موانع تولید اندیشید؛ تا هم چرخ کارخانه‌ها بچرخند هم با جهشی بزرگ بتوانیم به‌جایگاه مناسب منطقه‌ای برای صنعت کشورمان دست یابیم.

 این روزها برکسی پوشیده نیست که دولت درتامین منابع ارزی و اختصاص ارز با نرخ دولتی برای صنایع با مشکلاتی مواجه است و این صنایع هستند که باید درشرایط سخت به‌کمک مسئولان بیایند و منابع ارزی خود را به‌شیوه‌های ممکن تامین کنند. 

یکی از شیوه‌های تامین منابع ارزی آن‌هم در سامانه نیما،‌ استفاده از ارز حاصل از صادرات است که متاسفانه به‌دلیل ممنوعیت‌های صادراتی برای برخی کالاها مانند تایر امکان استفاده از این فرصت برای تولیدکنندگان وجود ندارد و فعالان این صنعت علاوه‌بر از دست دادن کمک‌های دولتی،‌ امکان صادر کردن کالاهای خود و دریافت ارز برای وارد کردن مواداولیه مورد نیاز را ندارند. 

ممنوعیت‌های صادراتی که پیش از این اعمال شده بود، دلیلی به‌جز استفاده از ارز دولتی برای واردات مواداولیه و تولید کالا و صادر کردن آن با ارز نیمایی  نداشت. اما حالا که قرار نیست ارز 4200 تومانی به‌صنایعی همچون تایرسازی پرداخت شود، چرا همچنان بازارهای صادراتی این صنعت که شاید سال‌ها برای نفوذ در آن‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری شده بود، باید بسته باشد؟ این منطقی‌ترین راه‌حل برای حمایت از صنایعی است که نامشان از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی حذف شده است. 

از سوی دیگر نباید از نقش بانک‌ها در کمک به‌تامین سرمایه درگردش صنایع نیز غافل بود. سرمایه درگردشی که صنایع درصورت مواجه شدن با مشکل تامین آن به‌سرعت دست به‌دامان عوامل فروش و نماینده‌های خود در بازار می‌شوند و درپی آن به‌سرعت هزینه مصرف‌کننده نهایی بالا می‌رود.

 بنابراین جا دارد مسئولان در بخش‌های مختلف از صنعت، معدن و تجارت گرفته تا بانک‌مرکزی پیش از اجرای تصمیمات جدید،‌ اقدامی نیز برای حمایت از صنایعی مانند تایرسازی به‌عمل آورند که به‌صورت مستقیم با صنعت‌خودرو و حمل‌ونقل کشور و درنهایت هزینه‌های سبد خانوار درارتباط است. 

البته این حمایت‌ها باید زیر سایه نظارت‌های شدید صورت گیرد تا اولویت‌بخشی به‌بازار صادراتی،‌ مردم را با بحران کمبود کالا مواجه نکند و قیمت‌ها را در بازار  به‌سمت نجومی شدن پیش نبرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =