خودروهای تجاری

همواره به این صورت بود که با تغییر قیمت خودروهای سواری، شاهد تغییراتی در بازار خودروهای تجاری هم بودیم. اگرچه بازار سنگین در مقایسه با سواری متفاوت است اما چون خودرو کار محسوب می‌شود، وابسته به عرضه و تقاضاست و برخلاف خودروهای سواری کمتر کسی به عنوان سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو​»،بازار خودروهای سنگین متاثر از تمام مسائل اقتصادی و البته تحریم‌های گسترده علیه ایران، در سال گذشته با افزایش بی‌رویه قیمت مواجه بوده است. هرچند تقاضا در سال 98 در این بخش به شدت کاهش یافت، اما همان اندک تقاضای موجود در این بازار باعث شد تا در کنار عدم عرضه خودروهای سنگین از سوی خودروسازان، شاهد صعود قیمت این خودروها در بازار باشیم. بهای 3میلیارد تومانی برای مدل‌های اروپایی و بیش از 1.5میلیارد تومانی برای مدل‌های چینی، آخرین قیمت‌هایی است که در اسفند 98 در این بازارها به ثبت رسیده است. بعد از آن اما با آزادسازی واردات مدل‌های 3 سال کارکرده اروپایی، کره‌ای و ژاپنی قیمت‌ها متوقف شد و به گفته مصطفی ممقانی، این بازار با افزایش قیمت مواجه نبوده و تقاضایی هم نداشته است. در ادامه گفت‌وگوی این فعال و کارشناس بازار خودروهای کاروتجاری را با روزنامه «دنیای خودرو» خواهید خواند. 

 قیمت خودروهای کاروتجاری در سال ۹۹ چه اندازه  رشد داشته و این بازار با چه افزایش قیمتی مواجه بوده است؟
با شروع سال 99، برخلاف بازار خودروهای سواری، در بازار خودروهای تجاری اتفاقات جدیدی افتاد. قرار شد طرح واردات خودروهای سنگین دست دوم به شرط اسقاط مدل‌های فرسوده عملی شود و به نظر می‌رسد این طرح در خرداد ماه به مرحله اجرا برسد. زمزمه‌های اجرای این طرح، باعث توقف در رشد قیمتی بازار شد. به‌عنوان مثال FH500 در بازار خودروهای سنگین دربازه قیمتی 3میلیارد تومان مانده و این در حالی است که FH500 با این قیمت خریداری هم نداشت. 
ضمن آن که خریداران این بخش تصور می‌کردند با ورود خودروهای خارجی، قیمت‌ها به‌زودی شکسته خواهد شد. البته برخی متقاضیان فکر می‌کردند خودروهایی با قیمت پایین‌تر وارد بازار خواهد شد، هر چند این اتفاق نمی‌افتد اما به هر حال باعث توقف قیمت این خودروها در اسفند 98 شد.

 در سال جاری با توجه به قیمت خودروهای تجاری آیا تقاضا در این بازار وجود دارد و چه تغییراتی در زمینه تقاضای این خودروها نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده است؟
با توجه به آن که واردات خودروهای دست دوم پیش از این نیز سابقه داشته و شاهد تاثیر آن بر بازار خودروهای سنگین دست دوم بوده‌ایم، با جدی شدن این طرح در سال جاری، خریداران روی ورود این خودروها حساب باز کردند. همین موضوع باعث شد تقاضا به کمترین میزان خود طی سال‌های اخیر برسد. 
خریداران و متقاضیان این خودروها دست نگه داشته‌اند تا مدل‌های 3 سال کارکرده اروپایی وارد کشور شوند. امید می‌رود با ورود این خودروها قیمت‌ها نسبت به قبل کاهش یابد و بازار از این شرایط خروج شود. در همین راستا رکود بسیار سنگینی در بازار خودروهای سنگین به وجود آمده است. 

 آیا قیمت‌گذاری خودروهای سواری بر قیمت خودروهای تجاری‌ها هم تاثیر گذاشته است؟
همواره به این صورت بود که با تغییر قیمت خودروهای سواری، شاهد تغییراتی در بازار خودروهای تجاری هم بودیم. اگرچه بازار سنگین در مقایسه با سواری متفاوت است اما چون خودرو کار محسوب می‌شود، وابسته به عرضه و تقاضاست و برخلاف خودروهای سواری کمتر کسی به عنوان سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌کند. با این حال به‌صورت مقطعی برخی افراد خودروهای تجاری را از بازار خریداری می‌کردند تا بعد از افزایش قیمت‌، آن‌ها را به فروش برسانند. 
با گذشت دو ماه از سال جاری، شاهد افزایش نرخ ارز و به تبع آن گرانی خودروهای سواری بودیم اما این شرایط نتوانست در سال جاری روی قیمت خودروهای تجاری تاثیر بگذارد و مطرح شدن بحث واردات روند صعودی قیمت این خودروها را متوقف کرد. گرچه قیمت‌ها در این بازار کاهش پیدا نکرده اما در سال جاری افزایشی هم نداشته است. بدین معنا که مدل‌های صفر اروپایی قیمتی حدود 3میلیارد تومان دارد و چینی ها نیز حدود یک‌میلیارد و 600میلیون تومان معامله می‌شوند. 

 آیا اقداماتی مثل حذف قیمت آگهی‌ها از اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها تاثیری بر قیمت این خودروها داشته و آیا می‌توان از این طریق قیمت‌ها را کنترل کرد؟
پیش از این هم که بازار خودروهای سواری متشنج شده بود، از حذف قیمت آگهی‌ها به عنوان راهکار برای کنترل این بازار استفاده کردند.
در بازار خودرو بحثی تحت عنوان دلالی گروهی عنوان شده بود و مربوط به آگهی‌هایی می شد که خودرویی پشت آن وجود نداشت و خرید و فروشی هم انجام نمی‌شد، اما به قیمت‌ها دامن می‌زد و به‌صورت کاذب افزایش قیمت به‌وجود می‌آورد. طی یک هفته اخیر که قیمت ها از روی سایت ها حذف شده، کمی التهاب بازار از بین رفته است. البته دلایل دیگری هم وجود داشته اما این موضوع هم تاثیرگذار است. خودروهای سنگین تاثیر کمتری از این اقدام می‌گیرند چرا که عرضه کمتر است و مدل خودروها محدودتر هستند. گرچه این اقدام تاثیرگذار است اما تاثیر آن به صورت مقطعی خواهد بود و دوباره افزایش قیمت به بازار برخواهد گشت. 
در خردادماه و فصل تابستان به طور قطع با افزایش قیمت خودرو در بازار مواجه خواهیم بود چون خودروسازان هیچ برنامه‌ای برای عرضه گسترده ندارند و به دلیل تحریم‌ها، تولید برخی مدل‌ها بدون جایگزین قطع شده است. طبیعی است که قیمت این خودروها پایین نخواهد آمد چرا که تقاضای حداقلی برای آنها وجود دارد. خودروهای سنگین هم همین وضعیت را دارند اگر واردات خودروهای دست دوم روی غلتک نیفتد، قیمت‌ها دوباره افزایشی 
خواهد شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =