ایران خودرو

از برنامه ارتقای سطح کیفیت سمند به سه ستاره، پژو 405اس.ال.ایکس به سه ستاره، هایماS5 به چهار ستاره و آریسان به سه ستاره در حوزه بهبود شاخص ISQI خبر داد و گفت: «بهبود 10 درصدی امتیاز محصولات خانواده 207، دنا و 206 نیز در سال جاری دنبال می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو​»،معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو از تحقق ۶۵ درصدی و پایش اثربخشی ۱۵ درصد از پروژه‌های بهبود کیفیت سال گذشته برای محصولات خبر داد و گفت: «تحقق ۲۰درصد باقی‌مانده در کنار پروژه‌های تعریف‌شده برای سال جاری دنبال می‌شود.» 
مجتبی استادرحیمی افزود: «54درصد از پروژه‌های سال گذشته مربوط به حوزه تامین قطعه با نظارت بر فرآیند تولید در شرکت‌های تامین‌کننده ایران‌خودرو و 36 درصد نیز در حوزه تولید محصول بوده است. 17 درصد پروژه‌ها نیز در حوزه کیفیت طراحی و مهندسی به اجرا گذاشته شده است.»

  هدف‌گذاری 100 درصدی برای سال 99
استادرحیمی با بیان این‌که ارتقای سطح کیفیت محصولات در شاخص‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بهبود کیفیت محصولات در آدیت نهایی و ارتقای سطح طراحی و سیستم محصولات در سال جهش تولید دنبال می‌شود، تاکید کرد: «برای ارتقای سطح کیفیت تمام گروه‌های محصول ایران‌خودرو در سال جاری هدف‌گذاری کرده‌ایم.»

  کدام خودروها ستاره جدید می‌گیرند
وی از برنامه ارتقای سطح کیفیت سمند به سه ستاره، پژو 405اس.ال.ایکس به سه ستاره، هایماS5 به چهار ستاره و آریسان به سه ستاره در حوزه بهبود شاخص ISQI خبر داد و گفت: «بهبود 10 درصدی امتیاز محصولات خانواده 207، دنا و 206 نیز در سال جاری دنبال می‌شود.»

  جزئیات پروژه‌های متعدد ارتقای کیفی
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: «در حوزه ارتقای کیفیت طراحی محصول، پروژه‌های متعددی در سیستم‌های مکانیزم تعویض دنده، سیستم خنک‌کاری محصولات، ارتقای کیفیت بدنه و موتورهای تولیدی برنامه‌ریزی شده است که نتیجه آن بهبود عملکرد خودروها و افزایش راحتی و ایمنی راننده و سرنشینان در راستای افزایش رضایت‌مندی مشتریان خواهد بود.»
  پیشتازی در تولید محصول باکیفیت داخلی
گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌های متعددی را برای ارتقای کیفیت در زنجیره ارزش تولید خودرو به اجرا گذاشته که کسب ۵ ستاره کیفی برای ۵ محصول پرطرفدار و مشتری‌پسند، از جمله نتایج آن در سال گذشته بوده است. 
سطح کیفی محصولات بر اساس آدیت (ممیزی و امتیازدهی) شرکت‌های بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI & IEI) در سال گذشته حکایت از افزایش رتبه کیفی ۵ محصول شامل محصولات 207 صندوق‌دار و دناپلاس به 4 ستاره، سورن، پارس‌های اتوماتیک و دستی در تمامی سایت‌های تولیدی به 3 ستاره دارد. همچنین از ابتدای سال 98 سبد محصولات تولیدی ایران خودرو بهبود 10 درصدی در امتیاز کسب شده کیفیت را تجربه کرده‌اند. در پایان این سال بیش از 88درصد از محصولات، سطح کیفی 3، 4 و 5 ستاره را کسب کرده‌اند. این در حالی است که محصولات هیچ‌یک از خودروسازان داخلی شرایط نزدیک به ایران‌خودرو را تجربه نکرده‌اند.

  معیارهای بهبود کیفیت محصولات خودروسازان
نظرسنجی‌ها و رضایت‌مندی مشتریان یکی از معیارهای بهبود کیفیت محصولات خودروسازان، اجرای برنامه‌های نظرسنجی و اندازه‌گیری میزان رضایت‌مندی مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات فروش و پس از فروش است. نتایج گزارش‌شده از سوی شرکت‌های بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال گذشته بیانگر ثبات در رضایت مشتریان از کیفیت محصولات و بهبود 4 درصدی نسبت به متوسط صنعت در شرایط سخت تحریمی است. 
همچنین ثبات در تعداد ایرادات اعلام‌شده توسط مشتریان و بهبود 24 درصدی نسبت به متوسط صنعت نیز دستاورد کیفی ایران‌خودرو در سال گذشته به حساب می‌آید. درحال‌حاضر تمامی محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو رضایت بالاتر از شاخص متوسط صنعت را دارند. از سوی دیگر، رتبه اول رضایت از خدمات پس از فروش تولیدکنندگان خودرو با کسب امتیاز ۷۶۳ متعلق به ایران‌خودرو است که این رتبه با رتبه دوم اختلاف ۱۵ امتیازی  دارد.
 
  پاسخگویی سازندگان درخصوص کیفیت قطعات
استقرار طرح کنترلی قطعه در سیستم خودرویی در محل سازندگان، شناسایی و تعریف سیستم خودرویی، لیست قطعات مرتبط با هر سیستم (BOM) و تعریف تست‌پلن و تامین قطعات بر اساس سیستم (سازنده واحد) و با کیفیت برتر ازجمله این طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی است. برهمین اساس تداوم بهبود کیفیت قطعات و محصول و کاهش نوسانات با تمرکز بر فرهنگ کیفیت در مبدأ ساخت و پاسخگو بودن تولیدکننده هر بخش نسبت به کیفیت محصول دنبال می‌شود.
 در این زمینه برنامه هایی مانند تدوین و استقرار سیستم‌های تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایران‌خودرو، اجرایی‌کردن شاخص تضمین کیفیت‌ سازندگان رنگ و مواد شیمیایی، ضد خطاسازی فرآیندهای تولیدی سازندگان و کنترل فرآیندهای جوشکاری برای کنترل و نظارت بر نواحی از بدنه خودرو در نواحی تست‌های چندگانه تدوین شده است. ارتقای سطح کیفیت طراحی، تامین و تولید و حرکت به سمت نظام رده‌بندی تامین‌کنندگان و تطبیق سهم تامین‌کنندگان (MRP) با قابلیت‌های کیفی آنها و اجرای سیاست خروج از تامین قطعات تک سورسی از دیگر راهبردهای ترسیم شده برای سال 99 است. 
ارتقا و بهبود فرآیند حمل و لجستیک قطعات،‌ بدنه‌ها و محصولات تولیدی نیز از راهبردهای اصلی ترسیم شده برای سال 99 است.   همچنین ارتقای کیفیت محصولات ایران‌خودرو و به دنبال آن ارتقای رضایت مشتریان نیز با بهینه‌سازی فرآیند ثبت و رسیدگی به شکایات خاص، بهبود شاخص تعداد ایرادات اعلام شده توسط مشتریان (IQS) با اجری پروژه‌های مشترک با شرکت‌های بازرسی، ایجاد مکانیزم مدیریت حل ایرادات و ارتقای سطح هم‌پوشانی شاخص‌های کیفی فرآیند با مشخصه‌های رضایت‌مندی مشتری برای دستیابی به اهداف راهبردی تعیین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =