ناوگان سنگین

ادامه واردات در سال جاری ضمن تامین نیاز بازار سبب از رده خارج شدن بخش بزرگی از ناوگان فرسوده داخلی خواهد شد. درحال‌ حاضر قیمت برخی خودروهای سنگین به بیش از ۳میلیارد تومان رسیده است که با افزایش عرضه و واردات این خودروها، قیمت ‌ها در بازار کاهشی خواهد شد

نوسازی ناوگان حمل ‌و نقل باری کشور یکی از مسائلی است که طی سال‌های اخیر از سوی بسیاری از مسئولان و البته مشتریان و شرکت‌های واردکننده دنبال شده است. به دلیل افزایش قیمت دلار و تحریم واردات سی‌کی‌دی خودروهای تجاری و متعاقب آن عقب‌افتادن طرح نوسازی این ناوگان بسیاری خواهان واردات تجاری‌های دست دوم بودند که به لحاظ قیمتی بسیار مناسب‌ برای مشتری تمام می‌شود.

در این خصوص، پس از ماه‌ها چانه‌زنی و اما و اگرهای فراوان مبنی بر حمایت از تولید داخلی ظاهرا قرار است در ابتدای ماه آینده ثبت‌نام برای متقاضیان این خودروها انجام شود. درحال‌حاضر قیمت صفر این خودروها بسیار دور از دسترس مشتریان است و آن‌طور که برخی کارشناسان و البته مسئولان عنوان می‌کنند، چاره‌ای جز واردات این خودروها وجود ندارد. درحالی‌که همچنان بسیاری در انجام این طرح و واردات خودروهای دست دوم با سه سال کارکرد تردید دارند، اما در همین زمینه معاون حمل‌ونقل راهداری استان سیستان و بلوچستان از آغاز طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده از خردادماه سال جاری و از طریق واردات خودروهای سنگین دست دوم تا سه سال ساخت خبر داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، تیمور باقری با اعلام این خبر می‌گوید: «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در راستای نوسازی ناوگان باری کشور و استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی مندرج در قوانین احکام دائمی توسعه، در نظر دارد از سوم خرداد سال‌جاری از متقاضیان ورود خودروهای سنگین ۳ سال ساخت، از طریق بخش نوسازی و توسعه ناوگان ثبت‌نام به عمل آورد.»

موافقان و مخالفان طرح واردات خودروهای سنگین 

این طرح از ابتدا با مخالفت بسیاری مواجه بوده و البته حمایت بسیاری را نیز در پی ‌داشته است. مخالفان واردات خودروهای سنگین را باعث رکود عمیق‌تر کارخانه‌های تولید داخل می‌دانند و معتقدند سرنوشت برخی شرکت‌ها در سال‌های اخیر در انتظار این خودروسازی‌ها است. این در حالی است که موافقان این طرح معتقدند درحال‌حاضر به دلیل تحریم‌ها خودروسازی‌های داخلی توان پاسخگویی به حجم بزرگ بازار را ندارند. موافقان همچنین معتقدند در شرایط فعلی خودروسازان می‌توانند حداقل با بر عهده گرفتن خدمات پس از فروش این خودروها، این بخش از فعالیت خود را سرپا نگه دارند و نسبت به توسعه آن اقدام کنند.

خودروسازان هم می‌توانند واردکننده باشند

هرچند در این طرح تولیدی انجام نمی‌شود اما آن‌طور که معاون حمل‌ونقل راهداری استان سیستان‌وبلوچستان اظهار کرده است، خودروسازان هم می‌توانند نسبت به واردات این خودرو اقدام کنند.

وی می‌گوید: «ذی‌نفعان این طرح شامل شرکت‌های تولیدکننده داخلی خودروهای سنگین، شرکت‌های حمل‌ونقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت‌های واردکننده کامیون‌های سنگین دارای مجوز از وزارت صنعت و همچنین مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده واجد شرایط می‌شود. به این ترتیب شرکت‌های خودروساز می‌توانند به افزایش درآمد خود از این طریق که مورد حمایت دولتی‌ها هم است امیدوار باشند. ضمن این‌که بحث خدمات پس از فروش نیز در این طرح می‌تواند درآمدزایی مناسبی برای خودروسازان به همراه داشته باشد.»

تاثیر واردات خودروهای دست دوم بر قیمت‌ های داخلی

قیمت خودروهای سنگین طی یکی‌دو سال اخیر چند برابر شده و قیمت‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. به این ترتیب، تعویض خودروهای قدیمی و آلاینده با خودروهای جدید و به‌روز دور از دسترس شده است. به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار خودروهای سنگین، واردات خودروهای دست دوم سه‌سال ساخت قطعا می‌تواند بر بازار این خودروها تاثیر مثبتی بگذارد.

پیش‌بینی می‌شود با شروع واردات و عرضه این خودروها به بازار، قیمت محصولات سنگین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش را تجربه کند. ادامه واردات در سال جاری ضمن تامین نیاز بازار سبب از رده خارج شدن بخش بزرگی از ناوگان فرسوده داخلی خواهد شد. درحال‌حاضر قیمت برخی از خودروهای سنگین به بیش از ۳میلیارد تومان رسیده است که با افزایش عرضه و واردات این خودروها، قیمت‌ها در بازار کاهشی خواهد شد.

کاهش میزان مصرف سوخت و هزینه نگهداری خودرو

بالا بودن سن ناوگان سنگین باربری یعنی بالا بودن مصرف سوخت در این خودروها. سالانه ارقام بسیار بزرگی صرف سوخت این خودروها می‌شود. با ورود خودروهای جدید و تعویض خودروهایی با قدمت بیش از ۳۰ سال با خودروهای ۳ سال ساخت می‌توان به کاهش مصرف سوخت در حد بسیار قابل توجهی دست یافت. همچنین بحث هزینه نگهداری خودروهای قدیمی موردی است که مشتریان را به دردسر می‌اندازد. با تعویض این خودروها هزینه نگهداری خودروها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. ضمن این‌که از رده خارج کردن خودروهای قدیمی سبب افزایش ایمنی و کاهش آلودگی هوا خواهد شد.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    هر کسی که راننده کامیون باشه می دونه خودروهای جدید حتی با عمر 10 سال ساخت قطعات اونها هم به شدت گرون تر از خودروهای قدیمی هست خیلی هم کمیابن به خاطر تکنولوژی جدیدی که دارن این تنوع هم کار رو بدتر می کنه.....اصولا ایران تنها راهی که داره مثل پراید در سایپا و سمند در ایران خودرو روی یک مدل خاص از یه کشنده سنگین تمرکز اونه و اون رو به صورت واقعی نه سی کی دی و مونتاژ که با تحریم شدن مثل اون 18 تا مثلا خودروسازی که کلا تعطیل کردن بلکه مثل همین پراید و سمند بتونه در شرایط تحریم هم به تولید ادامه بده و لجستیک لوازم یدکی و قطعات اصلی رو با تولید در داخل حفظ کنه.......باور کنید خیلی ها الان مشکل قطعه سرویس و نگه داری دارن چون اینها خارجی هستن و اینهایی هم که داخل کشور مثلا تولید میشن عملا مونتاژی هستن...
  • US ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    علاوه بر سوخت خودروهای قدیمی کل هزینه قطعات یدکی و تعمییرات وقت تلف کردن راننده هم اضافه نمایید
  • بهروزساجدی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    3 0
    سلام‌۳۰یا۴۰درصد یعنی ‌چه ‌باید قیمت‌ ماشین ‌سنگین ‌بیارن ‌قیمت‌ حداقل ‌سال‌ ۹۷ بخدا ما بدبختیم ‌تو عراق ‌بهترین ‌اسکانیا ۵۰۰ بخر ۲۰ میلیون ‌دینار ‌با وصف‌ اینکه ‌پول ‌ما بی‌ ارزش ‌شده ‌‌به ‌پول ایران ‌۴۰۰ میلیون ‌خوش بحالشان ‌حسرت‌ همه ‌چیز رو دلمان ‌ماند بربانیش‌ لعنت
  • mobin NL ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    2 0
    تیرهوووووو چنان با آب و تاب نوشتن کسی ندونه فکر میکنه اینا هم به فکر راننده ها و مردم هستن آخه وقتی این طرح تصویب شد دلار 13000 تومن بود الان شده 25000 تومن آخه بی عقلهای نادان یکساله هنوز انجام ندادین الان همون کار کردهها رو با قیمت ارز فعلی حساب کنی از سه تومن بیشتر در میاد هنوز هر روز دلار پله کرده داره میره فردا شد چهل تومن می خواهید چی بگید آخه شما کی بزرگ خواهید شد چرا ما رو به این روز انداختین خدا لعنت کنه شما رو هر سال ارزش پولمان بدتر میشه
  • ایرانی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    3 2
    .هیچی ننوشتم چون امیدی به این مملکت نیست
  • فاطی IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    4 3
    بنطرتون کامیونت ها ارزون میشن مثل هیوندا الوند ایسوزو
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    3 1
    وارد کردن خودرو بهترین کاره با این وضع کار وکرایه چار میلیارد بدی ماشین خرج خودشو به ضور در میاره
  • محمد IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    5 1
    سلام ،صددر صد قیمت های ماشین سنگین وسبک حداقل نصف قیمت میشه، مواظب باشید،باحرف های افراد فریب نخوریدبه طور مثال(تواین مملکت دیگه چیزی ارزون نمیشه)این جور افراد یا سرمایه دارهستند ،یا بنگاه دار واگر ارزون بشه خیلی ضرر می کنند وحتی خودشون اعلام می کنند که گرانتر هم شده که مردم بیشتر هجوم بیارند، باتشکر.
  • محسن IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    3 1
    بنظرمن اگه یک کامیون ساده طراحی کنن مثل بنزای قدیم که هزینه سا ختن ونگهداریش زیادنباشه ازهمه بهتره یاماشینای قدیمی مثل بنز درصدزیادی ازحملونقل کشور درانجام میدن فقط مترو بدون آلایندگی همزمان واردکنن وعوض کنن بازسازیها کامیونهاکارمیکنن
  • احمد IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 1
    بدبختی قشر مردم ما رانندگان هستیم انشالله خدا از باعث وبانیش نگذره.
  • محمد IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 0
    نظری ندارم چون با هزار امید وام وقرض ماشین کمپرسی گرفتم اگه ارزون بشه نمی‌دونم چی میشه
  • شمال IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    دلخوش به این حرفا نباشید که دروغه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =