خودروهای مانده در گمرک

در صورت تمدید مصوبه ترخیص و هماهنگی دستگاه‌ های اجرایی، پس از اظهار دپوشده ‌ها به گمرکات و احراز مطابقت شرایط آن‌ ها با مفاد مصوبه و انجام مراحل لازم، نسبت به ترخیص اقدام خواهد شد

به گزارش «اخبار خودرو»، ساعت دوازده شب ۲۹ اردیبهشت ‌ماه پایان زمان سه‌ ماهه ‌ای بود که از سوی دولت برای ترخیص خودروهای دپوشده تعیین شده  بود. گزارش معاون امور گمرکی گمرک ایران در این خصوص نشان داد تاکنون از حدود ۵۱۰۸ دستگاه خودرو کمی بیش از یک‌هزار دستگاه ترخیص شده است. 

همان‌طور که مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد: «با توجه به درخواست‌هایی که در رابطه با تمدید زمان ترخیص خودروهای دپوشده وجود داشته است، احتمال تمدید آن از سوی هیات وزیران وجود دارد. اما امکان اظهار خودروهای فاقد ثبت سفارش معتبر به گمرک وجود نداشته و این طبیعی است که خودروهای فاقد ثبت سفارش نیز ترخیص نشوند.»

وی افزود: «بدیهی است به تمامی گمرکات مجاز برای ترخیص خودرو سواری اعلام و ابلاغ شده است تا پایان آخرین ساعات مهلت مصوبه در صورت ارائه ثبت سفارش معتبر برای اظهار کالا، ارائه کد رهگیری یا موافقت بانک مربوطه و اخذ و ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی، نسبت به بررسی‌های معمول اقدام و متعاقب آن وفق مقررات، نسبت به ترخیص کالا اقدام شود.»

روند ترخیص‌ها

جمال‌ارونقی ادامه داد: «طبق آمار ارائه‌شده، از ۱۲هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو سواری واردشده به گمرکات کشور، تعداد ۷هزار و ۱۵۳ دستگاه خودرو به استناد مصوبه دی‌ماه سال ۹۷ هیات وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن ترخیص شده و نزدیک به ۵هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو سواری در گمرکات کشور دپو شده بود که آخرین وضعیت این خودروهای دپوشده پس از صدور مصوبه اخیر هیات وزیران و در آخرین روز مهلت مصوبه مذکور به شرح ذیل است.» 

وی بیان کرد: «آمار پروانه‌های صادرشده از سوی گمرک نشان می‌دهد؛ از ۱۰۴۸ دستگاه خودرو سواری پروانه‌شده و ترخیص‌نشده، نسبت به ترخیص یک‌هزار دستگاه خودرو اقدام شده و ۴۸ دستگاه از این خودروها به دلیل وجود پرونده قضایی و سایر مشکلات، موفق به خروج از گمرک نشده‌اند. ردیف بعدی، تعداد ۳۴۰ دستگاه خودرو سواری اظهارشده را در بر می‌گیرد و با توجه به این‌که اظهار شده‌اند، تا پایان مصوبه قبلی نزدیک به ۲۳۰ دستگاه از این خودروها نیز ترخیص شده است. درخصوص خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی نیز تعداد ۲۲۷ دستگاه خودرو موجود در گمرک خرمشهر (منطقۀ آزاد اروند) را تشکیل می‌دهند، با توجه به آمار قبلی، ۷۳دستگاه سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰سی‌سی هستند که نسبت به ترخیص ۱۴۴ دستگاه خودرو برای تردد در منطقه مزبور با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده و خودرو دیگری ترخیص نشده است.»

بنا بر گزارش‌های قبلی، تعدادی از این خودروها نیز تحویل سازمان اموال تملیکی خواهند شد. به گفته معاون فنی گمرک ایران، از خودروهای موجود در گمرکات که مربوط به قبل از تاریخ ۲۳ شهریور سال ۹۳ بوده و ۱۰۴ دستگاه هستند، صرفاً ۲ دستگاه ترخیص شده و در خصوص مابقی، صاحبان کالا برای انجام تشریفات گمرکی، تاکنون به گمرک مراجعه نکرده‌اند.

وضعیت خودروهای دارای پرونده قضایی

از تعداد ۲هزار و ۲۸۹ دستگاه خودرو در حال تعیین وضعیت توسط مرجع قضایی، با توجه به صدور رأی برای ترخیص ۶۶۸ دستگاه خودرو سواری (در سال ۱۳۹۸)، صاحبان کالا برای انجام تشریفات گمرکی این خودروها، نسبت به اظهار ۳۵۸ دستگاه خودرو به گمرک اجرایی مربوطه اقدام کرده‌اند که تشریفات گمرکی آن درحال انجام بود، اما تاکنون صرفا ۳ دستگاه خودرو ترخیص شده است. 

در ردیف آخر از یک‌هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو فاقد ثبت سفارش یا ثبت سفارش ابطال‌شده نیز امکان اظهار به گمرکات اجرایی مقدور نبوده و اظهاری انجام نشده است.

در جمع آمارهای ارائه‌شده نیز از تعداد ۵۱۰۸ دستگاه خودرو دپوشده، تعداد ۱۳۷۹دستگاه خودروی سواری ترخیص شده‌اند.

معاون فنی و امور گمرک ایران همچنین اظهار داشت: «تکلیف آن تعداد از خودروها نیز که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هستند، مشخص نیست و مراجعه‌ای در این مورد به گمرکات انجام نشده است.»

ضرورت تمدید مصوبه و هماهنگی دستگاه‌ های اجرایی

در صورت تمدید مصوبه ترخیص و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، پس‌از اظهار خودروهای دپوشده به هریک از گمرکات کشور و احراز مطابقت شرایط آن‌ها با مفاد مصوبه هیات وزیران، ارائه ثبت سفارش معتبر برای اظهار کالا، ارائه کد رهگیری یا موافقت بانک مربوطه و اخذ و ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی، نسبت به ترخیص خودروها اقدام خواهد شد.

گفتنی است؛ بعد از مصوبه دولت از دی‌ماه ۱۳۹۷ تا نیمه تیرماه سال گذشته حدود ۷۱۵۰ خودرو دپوشده ترخیص شد و با اتمام مهلت بیش از ۵هزار دستگاه دیگر باقی ماند.

در ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته و با ابلاغ مصوبه جدید دولت برای تعیین تکلیف و ترخیص خودروها در گمرک نیز سه ماه زمان تعیین شد تا صاحبان خودرو نسبت به این موضوع اقدام کنند، اما عدم ثبت سفارش، وجود پرونده‌های قضایی و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بودن بخشی از خودروها موجب شد تا همچنان تعداد زیادی از آن‌ها بلاتکلیف بمانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

آخرین اخبار