بورس کالا

افزایش قیمت خودرو در بازار طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر در حالی رخ داده که قیمت بسیاری از اجناس و کالاها روند افزایشی داشته است. اما بازار خودرو به دلیل اهمیتی که دارد، بیشتر مقابل چشم بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،افزایش قیمت خودرو در بازار طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر در حالی رخ داده که قیمت بسیاری از اجناس و کالاها روند افزایشی داشته است. اما بازار خودرو به دلیل اهمیتی که دارد، بیشتر مقابل چشم بوده است. طی هفته‌های اخیر، قیمت‌های جدیدی برای خودروها اعلام شده است. این در حالی است که بسیاری نسبت به عدم افزایش مناسب قیمت خودرو در کارخانه در مقایسه با افزایش قیمت مواد اولیه هشدار داده و ادامه این روند را به ضرر خودروسازان می‌دانند که در نهایت منجر به ورشکستگی کامل آن‌ها خواهد شد. در این بین پروژه عرضه خودرو به‌عنوان محصول نهایی در بورس کالا بار دیگر مطرح شده است. هرچند پیش از این هم بحث عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده بود و در مقطعی شرکت سایپا اقدام به عرضه خودرو در این بازار کرد. اما به نظر می‌رسد درصورتی‌که احتمال انجام چنین کاری وجود داشته باشد، باید سازوکار مشخصی برای آن در نظر گرفت تا خرید خودرو از طریق بورس شفاف و ملموس باشد. در این بین پیشنهاد مشخص انجمن خودروسازان به‌منظور عرضه خودرو در بورس، عرضه موفق مواد اولیه در بورس کالا است که توانسته قیمت برخی مواد اولیه را کاهش دهد و به ثبات برساند.
   دو راه اصلی برای ساماندهی کامل بازار خودرو
در همین زمینه، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان با بیان این‌که بهتر است خودرو هم در بورس کالا عرضه شود، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «طی صحبتی که با رئیس‌جمهور داشتیم، اعلام کردیم که با توجه به حمایت دولت از بازار سرمایه بهتر است تدابیری اتخاذ شود تا خودروسازان هم به بورس کالا ورود و خودروهای تولید داخل را در این بورس عرضه کنند.» 
وی عرضه خودرو به بورس کالا را سبب از بین رفتن فساد و رانت ایجادشده در این بازار می‌داند و اظهار می‌کند: «با تدابیری که به‌تازگی در مورد شرایط خرید و فروش خودرو و ثبت نام اعلام شده، شرایط تا حدودی متعادل شده است و بحث دلالی نیز به نسبت از بین خواهد رفت. به نظر می‌رسد دو راه را بیشتر نمی‌توان برای ساماندهی کامل بازار خودرو در پیش گرفت؛ یا باید فروش خودرو در حاشیه بازار انجام شود یا از ظرفیت بورس کالا برای عرضه خودرو استفاده شود که این روش در گذشته امتحان شده و با نتیجه مثبت همراه بوده است.» 
نعمت‌بخش با تاکید بر این‌که مواد اولیه خودرو ازجمله آلومینیوم، فولاد، مس، مواد پلیمری و... توسط خودروسازان خریداری می‌شود، می‌افزاید: «هم‌اکنون خودروسازان از آمادگی کامل برای عرضه محصولات خود در بورس کالا برخوردارند و از این حیث هیچ مشکلی وجود ندارد.» وی با بیان این‌که عرضه خودرو در بورس کالا رانت دو نرخی بودن قیمت خودرو را از بین می‌برد و باعث ایجاد شفافیت در بازار خودرو خواهد شد، اظهار می‌کند: «عرضه خودرو در بورس کالا باعث تک‌نرخی شدن این محصول و از بین رفتن بحث دلالی در بازار آزاد خواهد شد.» به گفته وی، تجربه موفق حضور صنایعی که در بورس کالا هستند و شاهد اجرای طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها در سال‌های اخیر هستیم، خود گویای مزایای حضور کالاها در بورس کالا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =