بازار خودرو

آشفتگی بازار خودرو در هفته‌های پایانی اردیبهشت ماه سبب شد مسئولان ذی‌ربط و دستگاه‌های نظارتی مانند شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو ورود کنند تا به‌این ترتیب با تعیین ضوابط جدید در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان داخلی، شاهد بهبود اوضاع و تسریع روند کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم. 

به گزارش «اخبار خودرو»،آشفتگی بازار خودرو در هفته‌های پایانی اردیبهشت ماه سبب شد مسئولان ذی‌ربط و دستگاه‌های نظارتی مانند شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو ورود کنند تا به‌این ترتیب با تعیین ضوابط جدید در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان داخلی، شاهد بهبود اوضاع و تسریع روند کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم. 
بر این اساس طبق مصوبه بیست‌وپنجم اردیبهشت کارگروه تنظیم بازار خودرو درمورد ابلاغ نرخ‌های محاسباتی شورای رقابت به خودروسازان و همچنین نامه سرپرست وزارت صنعت، این نهاد به‌تازگی نرخ مصوب برخی محصولات داخلی را اعلام کرد. بنابراین خودروسازان موظف هستند در طرح جدید فروش فوق‌العاده خود که به‌مناسبت عید فطر برگزار شده است، براساس قیمت‌های جدید شورای رقابت عمل کنند.به‌همین‌دلیل جلسه کمیته خودرو با حضور حسین مدرس‌خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا برگزار و مقرر شد فروش ویژه 25هزار دستگاه خودرو شامل 15هزار دستگاه از خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو و 10‌هزار دستگاه از خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا، هم‌زمان با ایام عید فطر انجام شود. به‌گفته مدرس‌خیابانی، پیش‌ثبت‌نام و به‌روزآوری اطلاعات از چهارم خرداد آغاز شده است و به مدت 10 روز ادامه دارد اما ثبت‌نام قطعی از طریق سایت فروش خودروسازان و به مدت یک هفته خواهد بود، ضمن اینکه شرایط سختگیرانه‌ای نیز در ضوابط فروش و اولویت‌های تحویل در نظر گرفته شده است تا بتوان خودرو را تنها به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت.
با ورود سرپرست وزارت صمت به موضوع ثبت‌نام خودرو در طرح‌های فروش فوق‌العاده و همچنین اعمال قوانین سختگیرانه‌تر، می‌توان انتظار داشت تنها خریداران واقعی و مصرف‌کنندگانی که توانسته‌اند از فیلترهای سنگین احرازهویت عبور کنند، موفق به ثبت‌نام و خرید خودرو می‌شوند که همین امر می‌تواند به مرور موجب ثبات قیمت‌ها و بازگشت آرامش به بازار خودرو کشور باشد.

   شرایط ده‌گانه خرید خودرو
کمیته خودرو وزارت صمت درراستای مقابله با دلال‌ها و واسطه‌ها و همچنین ایجاد آرامش در بازار خودرو از طریق فروش خودرو به مصرف‌کننده واقعی، بسته جدیدی برای خرید خودرو مصوب کرد که براساس آن اگر فردی از شرکت‌های خودروساز در قالب طرح فروش فوق‌العاده خودرو خریداری کند، باید واجد شرایط ده‌گانه‌ای باشد که به شرح زیر است: با هر کدملی فقط ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان امکان‌پذیر است. مشتریانی که در ۳۶‌ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز کرده‌اند، مجاز به ثبت‌نام نیستند. داشتن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است. سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸سال و کد ملی، شماره تلفن‌همراه، مشخصات حساب بانکی نیز باید متعلق به شخص ثبت‌نام‌کننده باشد. همچنین این افراد نباید پلاک خودرو فعال و نصب‌شده داشته باشند. خریدار خودرو به‌هیچ‌عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودرو فروخته‌شده قابل‌صلح نیست. اگر در راستی‌آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودرو وی توقیف و مطابق قانون با وی برخورد می‌شود. هر خودرو صفرکیلومتر که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید در سه‌ماه برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند. البته مشتریان باید در ثبت شماره‌شبای خود در سایت فروش دقت کنند، زیرا مسئولیت ورود شماره شبا به‌صورت اشتباه و در نهایت برگشت پول به فرد دیگر برعهده ثبت‌نام‌کننده است. در آخر نیز باید گفت سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت باقی خواهد ماند.
  جزئیات مراحل ثبت‌نام خودرو
خریدارانی که دارای شرایط 10گانه اعلام‌شده هستند، می‌توانند به سایت فروش خودروسازان مراجعه کنند. با وارد کردن شماره تلفن‌همراه و سایر اطلاعات شخصی مانند کدملی و سال تولد، کد احراز هویت برای متقاضی پیامک می‌شود، البته همان‌طور که گفته شد، شماره تلفن همراه باید به‌نام فرد باشد. پس از آنکه به‌روزآوری، صحت‌سنجی اطلاعات واردشده انجام و شرایط متقاضی برای ثبت‌نام خودرو تائید شد، امکان ثبت‌نام اصلی در سایت شرکت‌های خودروسازی فراهم می‌شود. 
متقاضیانی که امکان خرید خودرو را پیدا کرده‌اند، یک‌هفته فرصت دارند با مراجعه به سایت، خودرو موردنظرشان را انتخاب و ۵۰ درصد وجه آن را واریز کنند. بعد از پایان مهلت ثبت‌نام، قرعه‌کشی با حضور نمایندگانی از وزارت صمت و نهادهای نظارتی و به‌صورت نرم‌افزاری برگزار می‌شود و اسامی منتخبان قرعه‌کشی به‌صورت عمومی اعلام خواهد شد. برگزیدگان قرعه‌کشی یک‌هفته پس از اعلام نتایج فرصت دارند ۵۰ درصد باقیمانده قیمت خودرو را واریز و ثبت‌نام خود را کامل کنند. همچنین خودروهای این افراد در یک بازه زمانی حداکثر سه‌ماهه تحویل خواهد شد. مبلغ پرداختی سایر ثبت‌نام‌کنندگان (که در قرعه‌کشی برنده نشده‌اند) طی هفت روز کاری به حساب آن‌ها برگردانده خواهد شد و این افراد فرصت دارند در طرح‌های فروش بعدی ثبت‌نام کنند.
زمان ثبت‌نام و واریز وجه در این طرح تاثیری بر شانس برنده شدن نخواهد داشت و همه متقاضیان از شانس برابر برخوردار خواهند بود. همچنین این خودروها لزوما باید تا 3 ماه پس از تحویل برای انجام سرویس دوره‌ای اول با پیمایش ۵هزارکیلومتر به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنند، در غیر این صورت گارانتی آن‌ها باطل خواهد شد که این امر احتمال احتکار آن‌ها را به صفر خواهد رساند.

  لغو ارائه چک در طرح‌های فروش خودروسازان 
پیش‌ازاین برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو و دلال‌ها، فیلترهای متعددی برسرراه متقاضیان خرید خودرو قرار داشت که یکی از آن‌ها ارائه چک‌ صیادی به نام خریدار و متقاضی نهایی خودرو بود که همین امر موجب برخی مشکلات و نارضایتی خریداران می‌شد. 
به همین‌دلیل مدیران‌عامل دو خودروساز داخلی درراستای تسهیل فرایند ثبت‌نام خودرو و افزایش میزان رضایت‌مندی خریداران، دستور لغو ارائه چک‌های صیادی را در طرح‌های فروش فوق‌العاده صادر کرده‌اند. همچنین در برنامه‌ریزی اولیه طرح فروش فوق‌العاده خودرو این الزام وجود داشت که چک تضمین تسهیلات به نام خریدار و صیادی باشد اما گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران‌خودرو با هدف تسهیل در مشارکت هموطنان و افزایش رضایت‌مندی مشتریان این الزام را از شرایط ثبت‌نام حذف کردند. همچنین امکان ارائه چک توسط بستگان درجه‌یک خریدار نیز فراهم شده است تا شرایط مناسب‌تری برای ثبت‌نام مصرف‌کنندگان واقعی فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =