روغن‌موتور‌‌های تولید داخل

با وجود کاهش قیمت جهانی نفت،‌ پالایشگاه‌های نفتی تنها طی یک‌ماه گذشته قیمت برش نفتی به‌عنوان ماده‌اولیه تولید روغن  پایه را 19 درصد افزایش دادند تا همراه با اوج گرفتن قیمت دلار و بالا رفتن هزینه واردات افزودنی‌های شیمیایی (ادتیوها) شمارش معکوس برای تغییر قیمت روغن‌های موتوری تولیدداخل آغاز شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،با وجود کاهش قیمت جهانی نفت،‌ پالایشگاه‌های نفتی تنها طی یک‌ماه گذشته قیمت برش نفتی به‌عنوان ماده‌اولیه تولید روغن  پایه را 19 درصد افزایش دادند تا همراه با اوج گرفتن قیمت دلار و بالا رفتن هزینه واردات افزودنی‌های شیمیایی (ادتیوها) شمارش معکوس برای تغییر قیمت روغن‌های موتوری تولیدداخل آغاز شود. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» شرایط به‌نحوی پیش می‌رود که پالایشگاه‌داران بزرگ خواه‌ناخواه مجبور خواهند شد قیمت فراورده‌های خود را در بخش روغن‌های موتوری، ‌صنعتی و ... تغییر دهند. نخستین‌گام را اما پالایشگاه‌های نفتی با افزایش متوسط 19درصدی قیمت لوب‌کات یا همان برش نفتی طی مدت‌زمان اول اردیبهشت تا سوم خرداد برداشته‌اند. 
اتفاقی که باعث افزایش هزینه تولید روغن‌پایه به‌عنوان اصلی‌ترین ماده‌اولیه تولید روغن‌موتور می‌شود. البته این بخش کوچکی از ماجراست؛ چرا که شرکت‌های روغن‌ساز داخلی از پالایشگاه‌دارهای بزرگ و نامدار گرفته تا شرکت‌های کوچک بخش خصوصی برای تولید محصولاتی با استانداردهای روز دنیا بیش از آنکه به‌روغن‌پایه گروه یک تولید داخل وابسته باشند، مجبور به‌واردات روغن‌پایه‌ درگروه‌های 2،‌ 3،‌ 4 و حتی 5 از خارج از کشور هستند. این درحالی‌است که وقتی این ماجرا را با افزایش نرخ ارز و هزینه‌های نقل‌وانتقال آن از طریق صرافی‌ها به‌شکل یکجا درنظر بگیریم، به‌این نتیجه می‌رسیم که قیمت روغن‌های موتوری درآینده‌ای نزدیک تغییر خواهد یافت. البته نباید از هزینه‌های ارزی برای واردات ادتیوها یا همان افزودنی‌های شیمیایی مورد استفاده در روغن‌های موتوری، ‌صنعتی و ... نیز غافل شد که می‌تواند نقش بسزایی در بالا بردن هزینه‌های تولید روغن‌موتور مرغوب داشته باشد. 
به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» قیمت لوب‌کات سبک مرغوب تهران که در اردیبهشت‌ماه به‌ازای هرکیلوگرم 2 هزار و 140 تومان به‌فروش می‌رسید در سوم خرداد به یکباره به‌ازای هرکیلوگرم 2 هزار و 562 تومان قیمت گرفت. همین داستان برای لوب‌کات سنگین تهران نیز رقم خورد و قیمت آن از کیلویی 2 هزار تومان در اردیبهشت‌ماه به‌نزدیک 2 هزار و 500 تومان در خردادماه رسید. لوب‌کات سبک نیز از 2 هزار و 100 تومان به 2 هزار و 510 تومان رسید و لوب‌کات سنگین هم به‌همین ترتیب به‌ازای هرکیلوگرم 400 تومان گران شد. 
با این اوصاف اگرچه هنوز خبری از مصوبه سازمان حمایت درخصوص موافقتش با میزان افزایش روغن‌های موتوری در دو نوع دیزلی و بنزینی به‌بیرون درز نکرده است، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به‌هزینه‌های بالا و سودآوری کم روغن‌های دیزلی برای تولیدکنندگان، باید انتظار درخواست افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان را داشت. اما آنچه مهم است نظر نهایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود که مشخص می‌کند روغن‌های موتوری در سال 99 با چه‌میزان تغییر قیمت راهی بازار خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =