صادرات مکزیکی‌ها

به‌گفته گرگ کنفیلد، وزیر دارایی ایالت آلاباما صادرات خودروهای سبک از این ایالت به‌چین در سه‌ماهه نخست سال 2020 بیش از 170 درصد نسبت به‌سال گذشته افزایش داشته است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،پاندمی لجام‌گسیخته، قرنطینه‌های سراسری و ادامه‌ تنش‌های تجاری باعث نشد که شور و اشتیاق مشتریان چینی برای برخی از خودروهای ساخت آمریکا کاهش پیدا کند؛ هرچند که همه صادرکنندگان خودروهای سواری سبک از چنین‌شانسی برخوردار نبوده‌اند. به‌گفته گرگ کنفیلد، وزیر دارایی ایالت آلاباما صادرات خودروهای سبک از این ایالت به‌چین در سه‌ماهه نخست سال 2020 بیش از 170 درصد نسبت به‌سال گذشته افزایش داشته است. 

  خودروسازان آلاباما
سه‌خودروساز خارجی - هوندا، هیوندای و مرسدس‌بنز- در این ایالت دارای کارخانه‌‌های مونتاژی هستند که محصولات خود را به‌چین صادر می‌کنند. هنوز جزئیات مربوط به‌تعداد خودروهای صادرشده توسط هر خودروساز منتشر نشده است. این سه‌خودروساز درمجموع سالانه حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو برای فروش داخلی و صادرات تولید می‌کنند. کنفیلد دراین‌باره گفته: «مرسدس‌بنز با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو آلاباما به‌شمار می‌رود.» 
کارخانه مرسدس در آلاباما تولیدکننده انحصاری برخی از مشهورترین مدل‌های شاسی‌بلند آن از جمله «GLE» و «GLS» است که با قیمت پایه بیش از 50 هزار دلار در ایالات‌متحده به‌فروش می‌رسند. به‌گفته آلن باوم، مدیر شرکت تحقیقات خودرو باوم و شرکا «سازندگان خودروهای لوکس به‌طور استثنایی درچین دارای عملکردی خوب هستند. 
این درست است که ما با یک مشکل اقتصادی کوتاه‌مدت روبه‌رو هستیم، اما همان‌طور که در ایالات‌متحده نیز شاهد خواهیم بود با بازگشت صنعت‌خودرو به روال تولید، ابتدا وضعیت بازار خودروهای لوکس بهبود خواهد یافت و بعد بازار خودروهای ارزان‌قیمت.» 
هیچ‌یک از مسئولان دایملر حاضر به‌ارائه جزئیات درباره ‌میزان صادرات این خودروساز به‌چین نشدند. ماه گذشته دایملر اعلام کرد در سه‌ماهه نخست سال جاری مجموع 447 هزار دستگاه را در سراسر جهان به‌فروش رسانده است. 
در سه‌ماهه نخست سال جاری، صادرات کلی ایالت آلاباما به‌چین با رشد 45 درصدی به 534 میلیون‌دلار رسید. با مقایسه میزان صادرات این ایالت با سال گذشته مشخص می‌شود که جنگ تجاری میان آمریکا و چین درسال قبل تا چه‌میزان به‌ضرر صادرات آلاباما تمام شده بود. 

  سایر ایالت‌ها
واقعیت این است که سه‌ماهه نخست سال جاری بدترین دوره سه‌ماهه در یک دهه گذشته برای صادرات از آمریکا به‌چین بود. اکثر ایالت‌های آمریکا مانند آلاباما در فروش و صادرات به‌دومین اقتصاد بزرگ جهان موفق نبودند و به‌رغم پیمان تجاری‌ که در ژانویه سال جاری بین این دو کشور برقرار شد، بیش از نیمی از ایالت‌ها شاهد کاهش میزان صادرات خود نسبت به‌سال قبل بودند. 
در کارولینای جنوبی، جایی که ب‌ام‌و در آن به‌تولید شاسی‌بلند‌های لوکس خود مشغول است و بزرگ‌ترین کارخانه بین‌المللی‌اش در آن فعالیت می‌کند، مجموع کل صادرات به‌چین نسبت به‌سه ماهه نخست سال قبل 56 درصد کاهش داشته است. 
یکی از سخنگوهای ب‌ام‌و در آمریکا اعلام کرده که میزان فروش‌ ب‌ام‌و در چین به‌اندازه یکی دو هزار دستگاه نسبت به‌سال قبل کاهش پیدا کرده است. سال گذشته ایالت کارولینای جنوبی موفق شد حدود 6.5 میلیون‌دستگاه خودرو به‌چین بفروشد که ایـــــــن میزان 16 درصد بیشتر از تعداد خودروهای صادرشـــــــده در سال 2018 بود. 

 توافق تجاری ژانویه
ایالات‌متحده و چین در ماه ژانویه وارد فاز نخست یک توافق تجاری شدند که طرف آسیایی را متعهد به‌افزایش حداقل 200 میلیاردی خرید از ایالات‌متحده ظرف 2سال آینده می‌کرد. 
از آن زمان تنش‌ها بین دو کشور همچنان ادامه داشته و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها تهدید کرده درصورتی که چین به‌شرایط این معاهده پایبند نباشد، از آن خارج خواهد شد. این مساله باعث شده ایالت‌های مختلف آمریکا که بخش عمده‌ای از درآمد خود را از راه صادرات به‌چین تامین می‌کنند، نگران آینده کاری خود باشند. 
کنفیلد دراین‌باره گفته: «فرصت‌های صادراتی به‌سرتاسر جهان برای اقتصاد آلاباما بسیار حائز اهمیت است و رابطه مستقیمی بین افزایش صادرات با افزایش موقعیت‌های شغلی وجود دارد. 
ما از مفهوم تجارت عادلانه دفاع می‌کنیم. اما درعین‌حال معتقدیم درحین مذاکره باید کانال‌هایی را برای تجارت آزادانه باز کنیم.»  
اگر توافق شکست بخورد یا کووید-19 به بیکاری‌های بلندمدت منجر شود، امکان شکست‌های سیاسی حتی در ایالت‌هایی که برای چندین‌دهه به‌حزب حاکم وفادار بوده‌اند نیز وجود خواهد داشت. به‌باور کارشناسان درصورت بروز بحران اقتصادی ورق‌ها علیه حزب حاکم برخواهد گشت و نمی‌توان از پیامدهای احتمالی آن برانتخابات غافل بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =