کامیون

بعد از گذشت چندسال از اجرای طرح نوسازی، حالا صحبت‌ بر سر اجرای جدیدترین نسخه این طرح است و گویا از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و با تفاوت‌هایی نسبت‌به طرح‌های گذشته اجرا خواهد شد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، بعد از گذشت چندسال از اجرای طرح نوسازی، حالا صحبت‌ بر سر اجرای جدیدترین نسخه این طرح است و گویا از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و با تفاوت‌هایی نسبت‌به طرح‌های گذشته اجرا خواهد شد. مهم‌ترین تغییر این طرح را باید در امکان واردات جست‌وجو کرد که براساس آن افراد حقیقی و حقوقی امکان ثبت‌نام و واردات خودروهای موردنیاز را خواهند داشت. 
طی این طرح نوسازی ناوگان از طریق تولید داخل و همکاری خودروسازان داخلی و همچنین واردات کامیون‌هایی با عمر زیر سه‌سال اجرا خواهد شد. بخشی از نوسازی از طریق واردات کامیون‌هایی با عمر زیر سه‌سال موضوع بند سه قانون احکام دائمی کشور انجام می‌شود و با ظرفیت 20هزار کامیون فرسوده مدنظر قرار خواهد گرفت. 
گرچه به نظر می‌رسد این طرح درمقایسه‌با طرح‌های پیشین کامل‌تر بوده و قابلیت اجرایی دارد اما مالکان خودروهای فرسوده درخصوص این طرح نیز اماواگرهایی را مطرح می‌کنند که مشارکـــــــت آن‌ها را در این طرح به حداقل می‌رســـــاند. در این زمینه با محمد فلاح؛ یکی از مالکان شرکت‌های حمل‌ونقلی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
   طرح نوسازی ناوگان قابلیت اجرا ندارد
محمد فلاح درخصوص طرح جدید نوسازی گفت: «طرح نوسازی ناوگان قابلیت اجرایی ندارد و انجام نخواهد شد.» این مدیر شرکت حمل‌ونقلی در ادامه افزود: «پیش از این که وضعیت اقتصادی کشور بهتر بود و ارز با نرخ کمتری عرضه می‌شد، طرح نوسازی اجرا نشد. 
این در حالی است که مالکان خودروهای فرسوده پیش‌از این هم توانایی تعویض خودروهای خود را با قیمت‌های پایین‌تر نداشته‌اند و درحال‌حاضر با دلار 17هزار تومانی هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند. بنابراین به نظر نمی‌رسد طرح قابلیت اجرا داشته باشد.» 

   کمبود بار و عدم توان در پرداخت اقساط خودرو
این فعال حوزه حمل‌ونقل با بیان این‌که باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در شرایط فعلی، کاری برای این خودروها وجود ندارد، تاکید کرد: «از هر 9دستگاه خودرو باری، تنها 2دستگاه آن هم به‌صورت نصفه و نیمه فعالیت می‌کنند؛ در این شرایط مشخـــــــص است نمی‌توان با دلار 17هزار تومانی اقساط خودروها را پـــــرداخت کرد.» 
وی افزود: «این احتمال وجود دارد برخی رانندگان کار و درآمد مشخصی داشته باشند، اما نمی‌توان آن را به تمام این قشر تسری داد و برای اجرای چنین طرحی باید شرایط به‌طور کلی و روی اصول محاسبه شود.» 
فلاح با اشاره به کمبود بار و پایین‌بودن درآمد و به‌دنبال آن مشکل پرداخت اقساط برای رانندگان اظهار کرد: «یک خودرو اگر ماهی سه یا چهار مرتبه حمل کالا به سمت بندرعباس داشته باشد، حدود 20میلیون تومان درآمد خواهد داشت که نیمی از آن در ماه هزینه خواهد بود. چطور امکان دارد مالکان این خودروها بتوانند هزینه و اقساط خودروهای سه‌سال کارکـــــــــرده خارجی را بپردازند، خودروهایی که بیش‌از 500هزار کــــــیلومتر کارکرد دارند.»

   طرح کلید‌به‌کلید بهترین راه نوسازی ناوگان
این فعال حوزه حمل‌ونقل بهترین راه برای نوسازی ناوگان را اجرای طرح کلید‌به‌کلید می‌داند و معتقد است: «ما سازندگان خودروهای تجاری را در کشور داریم و بهتر است برای نوسازی ناوگان با آن‌ها قرارداد ببندیم تا نیازی به واردات مدل‌های دست‌دوم خارجی نباشد. دولت می‌تواند با شرکتی مانند ایران‌خودرودیزل قرارداد ببندد و خودروها را در طرح کلیدبه‌کلید تعویض کند. در این صورت هم کارگر ایرانی مشغول به‌کار می‌شود، هم مشکل ناوگان حل خواهد شد و هم تولید داخل در جریان خواهد بود.» وی تاکید کرد: «بنزهایی که در ایران‌خودرو دیزل تولید می‌شوند، حجم بالایی از داخلی‌سازی را در زمینه موتور، گیربکس و... دارند که ادامه تولید این خودروها کمک به جریان تولید کشور و اجرای طرح خواهد بود. این محصولات برای جاده‌های ایران تولید شده‌اند و مناسب این جاده‌ها هستند. کشنده‌های ولوو FH و اسکانیا گرچه ظاهر زیبایی دارند، اما مناسب جاده‌های اروپایی هستند و چندان به‌درد کشور پهناور و دارای جغرافیای متفاوت ایران نمی‌خورد.»

   اولویت نوسازی با خودروهای فعال باشد
محمد فلاح همچنین افزود: «بهترین راهکار این است که تولید داخل هرچند کم اما مستمر و قابل‌اجرا باشد. درحال‌حاضر لاستیک و گازوئیل براساس کیلومتر خودروها میان مالکان توزیع می‌شود بنابراین خودروهای فعال مشخص هستند و می‌توانند در اولویت نوسازی قرار گیرند.» 

   دلار 17هزارتومانی و خودروهای دست‌دوم
وی تاکید کرد: «با توجه به نرخ 17هزار تومانی دلار هیچ مالکی حاضر به مشارکت در این طرح نخواهد بود؛ رانندگان و مالکان این امکان را ندارند از کشورهای دیگر خودرو وارد کنند. اگر قرار است فکری به حال خودروهای فرسوده کنیم، باید این موضوع را درنظر بگیریم خودروهای وارداتی تنها مناسب جاده‌های اروپا خواهند بود. حتی می‌توان مدل‌های موجود در بازار را بازسازی کرد و مورد استفاده قرار داد. برخی از این خودروها مانند ماک بعد از بازسازی با مدل‌های جدید تفاوتی نخواهند داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =