یکی از حیاتی‌ترین موارد برای این موتورها گرانروی در دمای پایین است. روغنی که با گذشت زمان و اکسیداسیون لایه نازک‌تری را روی موتور برجای بگذارد، به‌تناسب عمر قطعات موتور را نیز کاهش می‌دهد؛ به‌خصوص درشرایط دمایی سرد و پایین که موتور آمادگی تحمل هیچ‌ شوکی را ندارد.

 به گزارش «اخبار خودرو»،هرچه کشورهای مختلف به‌موضوع کاهش مصرف‌سوخت و محدود کردن آلایندگی خودروها اهمیت بیشتری بدهند، نیاز به طراحی موتورهای پیشرفته‌تر افزایش پیدا می‌کند. حال که صنعت‌خودرو توانسته به‌بالاترین سطح از بازدهی موتور برسد، نیاز دارد که از روانکار مناسبی در پیشرانه‌ها استفاده کند. 
یکی از حیاتی‌ترین موارد برای این موتورها گرانروی در دمای پایین است. روغنی که با گذشت زمان و اکسیداسیون لایه نازک‌تری را روی موتور برجای بگذارد، به‌تناسب عمر قطعات موتور را نیز کاهش می‌دهد؛ به‌خصوص درشرایط دمایی سرد و پایین که موتور آمادگی تحمل هیچ‌ شوکی را ندارد. برای آزمایش روغن درچنین شرایطی، از تست درجه‌بندی اکسیداسیون روماسزسکی یا به‌طورخلاصه ROBO استفاده می‌شود تا خیلی سریع و اقتصادی به‌فرمولاسیونی برای عملکرد مطلوب روغن در دمای پایین برسیم. استفاده از تست روبو در زمان پایه‌گذاری سطح کیفی API SN و ILSAC GF-5 رایج شد تا صنعت روانکار با هزینه کم نیاز خودروسازان را تامین کند. 
این تست که انجام آن ۱۵۰۰ دلار هزینه خواهد داشت، طی ۴۰ ساعت مشخص می‌کند که روغن چه‌عملکردی درموتور خواهد داشت. این درحالی است که تست ۴۰ هزار دلاری GF-5 که حدود ۱۰ سال پیش معرفی شده، برای انجام کامل مراحل به ۱۰۰ ساعت زمان نیاز دارد. حتی تست روبو توانایی زیادی درافزایش عملکرد روغن‌موتور با سرعت کم و حتی پیش از استارت موتور را دارد. 
برای نخستین‌بار سرمای عجیب درزمستان‌های سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ میلادی باعث شد روغن‌های معمولی و مخصوصا با کارکرد بالا به‌دلیل عدم تامین سیکل مناسب درمحل میل‌لنگ تبدیل به‌گریس شوند. این اتفاق باعث شد برای نخستین‌بار آزمایش ASTM D3829 طراحی شود که براساس آن یک ویسکومتر چرخشی کوچک وظیفه تشخیص گرانروی در دمای پایین را برعهده بگیرد. 
سپس درسال ۱۹۸۷ این آزمایش براساس تست بروکفیلد اصلاح و به‌نام ASTM D5133 معرفی شد. اما تست روبو درسال ۲۰۰۳ توسط ریموند روماسزسکی (Romaszewski) درشرکت ادتیوسازی روهمکس (RohMax) که امروزه به‌نام اونیک شناخته می‌شود، طراحی شد و یک سال بعد به‌عنوان تست ASTM D7528 رسما ثبت شد. 
در این تست شرایط فرارشدن و اکسیدشدن روغن در دمای پایین شبیه‌سازی می‌شود. اما همین تست درسال ۲۰۱۷ دستخوش تغییرات مثبتی شد تا بااستفاده از نیتروژن دی‌اکسید درصد اکسیداسیون را اندازه‌گیری کند. درنهایت روز اول آوریل موسسه api اعلام کرد که برای متقاضیان دو استاندارد جدید ILSAC GF-6 و API SP تست روبو اجباری خواهد بود. 
جالب است بدانید پیش از تست روبرو پیشرانه مرجع برای آزمایش شرایط روانکار در دمای پایین موتور ۳.۸ لیتری شش‌سلندر وی‌شکل جنرال‌موتورز با مدل ۱۹۹۷ بود که تا سطح کیفی API SM با این پیشرانه آزمایش شد؛ اما از زمان پیشنهاد روبو، از موتور مدرن‌تر کرایسلر پنتااستار با حجم ۳.۶ لیتر شش‌سیلندر وی‌شکل مدل ۲۰۱۴ استفاده می‌شود که برای هرنمونه از آن باید هزینه ۵۰ الی ۶۰ هزار دلاری پرداخت شود. 

 آینده در دست روبو است
هرچه پیش‌ می‌رویم تست روبو بیشتر به‌یک ابزار حیاتی برای توسعه فرمولاسیون‌های جدید برای عملکرد بهتر دردمای پایین تبدیل می‌شود. اهمیت این موضوع زمانی افزایش می‌یابد که استفاده از موتورهای توربو که حساسیت بیشتری به‌آغاز به‌کار در دمای پایین دارند، بیشتر گسترش پیدا کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد حتی سطوح کیفی بالاتر از API-SP نیز برای ارتقای عملکرد نیاز به‌انجام تست روبو داشته باشند. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =