کد خبر: 229018
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۵
نسرین رضایی

دکتر نسرین رضائی ، روان شناس

اختلال سوگ در دسته اختلالات افسردگی قرار می‌گیرد.  فردی که به تازگی یکی از عزیزان خود را از دست داده و سوگوار شده است افکار و هیجاناتی از قبیل خشم ، بی خوابی ،  احساس پوچی ، احساس تنهایی ، بی‌علاقگی نسبت به زندگی و آینده ،  نشخوار فکری و اشتغال ذهنی شدید نسبت به فرد متوفی را تجربه می‌کند..

فرد سوگوار به طور طبیعی چهار مرحله را سپری می کند که عبارتند از :

 مرحله انکار:  نخستین واکنش طبیعی هر فرد نسبت به از دست دادن فرد مورد علاقه‌اش انکار است. بنابراین  پذیرش فقدان ، مدتی به طول می انجامد. 
مرحله خشم:  بعد از پذیرش واقعیت ، هیجانات شدید خشم که همراه با شکایت از خود ،شکایت از دیگران وشکایت ز دنیا می باشد بروز می کند.
 مرحله افسردگی: در این مرحله فرد سوگوار معنای زندگی اش را از دست می دهد ، احساس پوچی می کند و خاطرات مثبت و منفی خود را که با فرد متوفی داشته است تجربه می کند.
مرحله پذیرش: در این مرحله چنانچه فرد اقدامات مفید و سازنده برای بازگشت به زندگی عادی خود را انجام دهد و یا تحت درمان قرار گیرد به تدریج با  گذشت چند ماه و حداکثر تا یک سال علائم دوره افسردگی را از دست می دهد و زندگی روال عادی خود را پیدا خواهد کرد.

در این مجال به موضوع پیشگیری از اختلال سوک بازداری شده می پردازیم :

 با شیوع ویروس کرونا در کشور ، روزانه شاهد داغدار شدن هموطنانمان در کشور هستیم که ناگزیرند برای قطع زنجیره ویروس از برگزاری آیین های مرسوم برای متوفی از جمله شرکت دسته جمعی در مراسم خاکسپاری ، برگزاری مراسم سوم ، هفتم و چهلم اجتناب نمایند و این امر امکان طی فرآیند طبیعی سوگواری را از فرد داغدیده گرفته و آنها را با سوگ بازداری شده مواجه می نماید. لذا فرد در مراحل ابتدایی سوگ تثبیت شده و  پیامدهای منفی روانشناختی را متحمل می شود .

اگر ما از جمله کسانی هستیم که به خاطر ویروس کرونا یکی از عزیزانمان را ازدست داده ایم، برای پیشگیری از اختلال سوگ بازداری شده باید به موارد ذیل توجه نماییم :

۱.    گاهی اوقات در زندگی موقعیت هایی پیش می آید که ما هیچ کنترلی بر آن نخواهیم داشت لذا نباید به خاطر مرگ عزیز از دست رفته خود را مقصر بدانیم ، پس از خودگویی های منفی بپرهیزیم . 
۲.    با مرور خاطرات شیرینی که با متوفی داشتیم ، به آرامش  خود کمک  کنیم .
۳.    از منظر شخص سوم با خود گفتگو کنیم و نسبت به خود مشفق و مهربان باشیم. به خود بگوییم اگر یکی از دوستانمان دچار این داغ می شد چگونه او را دلداری می دادم ؟ چه پیشنهادهایی برای وی داشتم ؟  سپس همان پیشنهادها را در مورد خود به کار گیریم.
۴.    خود را به جای متوفی بگذاریم ، در ذهن خود با او گفتگو کنیم و پاسخ هایش را بشنویم. معمولاً متوفی دوست ندارد به خاطر مرگش ، نزدیکانش را افسرده ، ناراحت و خشمگین ببیند. 
۵.    تمام یا قسمتی از هزینه ای که قرار بود صرف مراسم و آیین های مرسوم شود را به امور خیریه اختصاص دهیم. 
۶.    با تماس با اقوام و آشنایان ، آنها را از برگزاری مراسم های مجازی که قرار است راس ساعت مشخصی برگزار نماییم ، آگاه کنیم تا اقوام با شرکت در این مراسم مجازی با  قرائت فاتحه برای آرامش متوفی دعا کنند .

۷.    تا حد ممکن از قرارگرفتن در شرایط و موقعیت های دشوار و پر تنش اجتناب نماییم .
۸.    از غرق شدن در اخبار کرونا بپرهیزیم.
۹.    در صورت نیاز از یک مشاور یا روان شناس به صورت آنلاین و غیر حضوری ، کمک تخصصی بگیریم.

•    در پایان چند توصیه برای افرادی که آشنایان و یا اقوامشان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا عزیزی را از دست داده ، ارائه می گردد : 

۱-    به فرد داغدیده یادآوری کنیم که به خاطر حفظ سلامتی او و خانواده اش ، اکنون در کنارش نیستیم. علت مرگ را سوال نکنیم و اجازه دهیم تا خود او در صورت تمایل علت را بازگو کند .
۲-    از بی توجهی به فرد داغدیده بپرهیزیم .گاهی اوقات اطرافیان با کوچک شمردن داغ و با گفتن جملاتی از قبیل : بالاخره یک روزی همه خواهند مرد ،  گریه نکن و ... موجب می شوند که داغدیده احساس کند به خوبی درک نمی شود. پس با بیان عباراتی مانند : خیلی سخت است ، شاید نتوانم شما را درک کنم چون الان به جای شما نیستم ، با او  همدلی نماییم و شرایط تخلیه هیجانی را برای وی فراهم نماییم. 
۳-    با خرید مایحتاج برای افراد داغدیده و تحویل به بازماندگان با رعایت پروتکل های بهداشتی بار سنگینی را از دوش وی برداریم.
۴-    به فرد کمک کنیم تا به زندگی عادی خود برگردد و چنانچه میسر است به صورت دورکاری به شغل خود ادامه دهد و یا با تشویق وی برای شرکت در کلاس های برخط از عقب ماندن وی از همکلاسی هایش جلو گیری نماییم . 
۵-    با برنامه ریزی هماهنگ  و با در نظر گرفتن شرایط فرد داغدار از طریق تلفن ، پیامک و یا  فضای مجازی ارتباط خود را با وی حفظ نماییم. همچنین با اشتراک گذاشتن خاطرات خوبی که از فرد متوفی داریم  موجبات آرامش و ایجاد حس خوب و مثبت را در وی فراهم آوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =