بورس

در چنین شرایطی، باید منتظر ورود موج جدید نقدینگی به بورس باشیم. با توجه به این موضوع، گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام این روزها در مرحله اصلاح قیمتی به‌سر می‌برد.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌نظر می‌رسد اصلاح بورس به پایان خود نزدیک شده؛ هرچند ممکن است وضعیت نوسانی در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد. اما مسلما ادامه روند صعودی بازار سهام تا انتهای سال است. در چنین شرایطی، باید منتظر ورود موج جدید نقدینگی به بورس باشیم. با توجه به این موضوع، گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام این روزها در مرحله اصلاح قیمتی به‌سر می‌برد. حال باید دید این اصلاح چه زمانی به پایان خواهد رسید و آیا آن‌ها دوباره به رالی صعودی بازخواهند گشت یا خیر. در همین رابطه حمیدرضا افشار، فعال و کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» به تشریح آخرین وضعیت بورس و گروه خودرویی پرداخته است.

 دلایل اصلاح اخیر قیمت سهام در بازار سرمایه چه بود؟
شاخص‌کل اصلاح چندانی نداشت و هرطورکه بود، مهندسی شد تا ریزش‌های نمادها مشخص نباشد، اما اکثر نمادها اصلاح‌های منطقی و مناسبی داشتند و البته این اصلاحات نه عجیب بود، نه دلسردکننده؛ به‌طوری‌که معامله‌گران حرفه‌ای را چندان نگران نکرد. اکثر تحلیلگران امیدوارند این اصلاح باعث تفکیک نمادهای خوب و بد از هم شود و بازار از حرکت هجومی خود دست بکشد که مطمئنا در بلندمدت به نفع بازار خواهد بود و هرچه رشد شرکت‌ها بادلیل باشد و نه صرفا با سفته‌بازی، برای وجهه بازار سرمایه نیز بهتر است. درخصوص دلایل این اصلاح نیز باید گفت؛ یکی از مهم‌تریم دلایل آن بحث عرضه صندوق‌های ETF دولت و ابهامات و ناآشنایی فعالان با سازوکار معاملات آن بود. به‌بیان‌دیگر، در مقیاس بزرگ‌تر مشکلات و اثرات احتمالی از عرضه سهام عدالت در بورس نیز مزید بر علت شد تا بورس با یک اصلاح موقت روبه‌رو باشد. شاید با برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی بهتر و دقیق‌تر می‌شد این مشکلات را به حداقل رساند و ابهاماتی را که باعث ترس و هجوم فروشنده‌ها به بازار شد، برطرف کرد.

 آیا می توان به ازسرگیری رالی صعود در بورس امیدوار بود؟
همان‌طور که در این مدت با مشخص‌شدن مراحل و وضع قوانین مرتبط با آزادسازی سهام عدالت، به‌عنوان مثال آزادسازی تنها ۳۰درصد از سهام عدالت، تب و تاب بازار برای فروش سهام فروکش کرد، احتمالا به‌زودی شاهد روند صعود جدیدی از بازار خواهیم بود.

 نقش افرادی که به‌صورت هیجانی اقدام به انجام معامله می‌کنند، در این روزها چیست؟
این افراد قاعده بازی در بورس را به‌هم زده‌اند و با رفتار هیجانی که بیشتر ناشی‌از ترس است، وضعیت بازار را پیچیده می‌کنند. 
درحال‌حاضر باتوجه به این‌که شاخص یک اصلاح مناسب را انجام داده است، می‌توان روند صعودی را انتظار داشت. اما گاه دیده می‌شود که تازه‌واردان بورسی از روی ترس فقط می‌خواهند سهام خود را بفروشند که این موضوع باعث می‌شود جو بازار منفی باشد و آن‌ها بیش از همه دچار ضرر و زیان شوند. 
بنابراین حالا که ابعاد بورس بزرگ شده است برای آموزش افراد تازه‌وارد نیز باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا آن‌ها نیز فرهنگ سهام‌داری و حضور در بازار سرمایه را نیز فرا بگیرند.
 درحال‌حاضر وضعیت گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گروه خودرو آخرین گروه بزرگ بازار بود که شروع به اصلاح کرد، ولی همان‌طور که گفته شد، نزول اخیر یک اصلاح بود، نه ریزش. همه گروه‌ها برای ادامه روند صعودی خود نیاز به این اصلاح داشتند. 
از سوی دیگر، در این مدت اصلاح مناسبی در اکثر نمادهای بزرگ این گروه داشتیم و افزایش حجم معاملات دو لیدر صنعت خودرو یعنی سایپا و ایران‌خودرو نیز احتمال نزدیک‌شدن به پایان روند اصلاحی را نوید داد. از نظر تکنیکالی هم اکثر نمادها به حمایت‌های مهم فیبوناچی (ابزارهای بازگشت یا ادامه روند) خود رسیده‌اند و انتظار کاهش عرضه و افزایش تقاضا دور از 
ذهن نیست. 
بنابراین می‌توان انتظار داشت در چند روز آینده اصلاح نمادهای خودرویی به اتمام برسد.

 در مردادماه قرار است صندوق سهام دولتی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا پذیره‌نویسی شود. باتوجه به وضعیتی که در مورد صندوق بانکی رخ داد، وضعیت استقبال از صندوق ETF خودرویی به چه شکلی خواهد بود؟
دولت در برنامه بعدی خود عرضه ETF خودرویی‌ها را هم در دستور کار دارد و این موضوع انتظار یک موج صعودی جدید را برای سهام دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌وجود آورده است. ازسوی‌دیگر، به‌دلیل این‌که به احتمال زیاد در مردادماه شاخص‌کل بورس بالای یک‌میلیون واحد تثبیت شده است، به‌نظر می‌رسد استقبال از صندوق ETF خودرویی‌ها بهتر از بانکی‌ها باشد. این در حالی است که این صندوق آخرین صندوق عرضه سهام دولتی بوده بنابراین باید استقبال از آن به نسبت دو صندوق بانکی و پالایشی بهتر باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =