بازار خودرو

طرح فروش فوق‌العاده 25هزار دستگاه خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور به مناسبت عید فطر و همچنین سالروز آزادسازی خرمشهر که هم اکنون در حال اجراست، ازجمله راهکارهای جدی برای مقابله با افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بوده که پس از گذشت یک هفته و باتوجه به نهایی نشدن وضعیت خریداران، تاثیرات مثبتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار آزاد گذاشته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در روزهایی که بازار به‌واسطه شیوع بیماری کرونا تعطیل بود، مسئولان ذی‌ربط را بر آن داشت تا با بررسی و نظارت دقیق‌تر، عامل گرانی خودرو را پیدا کنند و چاره‌ای برای مهار قیمت‌ها در بازار بیندیشند. رشد سریع قیمت‌ها از اواسط فروردین‌ماه سال جاری نشان از فعالیت پشت پرده دلال‌ها و افراد سودجو داشت که با توجه به تعطیلی نمایشگاه‌ها و بنگاه‌های خریدوفروش خودرو، قیمت‌های عجیبی را برای محصولات پرتقاضای داخلی تعیین می‌کردند.
طرح فروش فوق‌العاده 25هزار دستگاه خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور به مناسبت عید فطر و همچنین سالروز آزادسازی خرمشهر که هم اکنون در حال اجراست، ازجمله راهکارهای جدی برای مقابله با افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بوده که پس از گذشت یک هفته و باتوجه به نهایی نشدن وضعیت خریداران، تاثیرات مثبتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار آزاد گذاشته، به‌گونه‌ای که به عقیده بعضی فعالان این حوزه، طی روزهای گذشته قیمت برخی خودروهای داخلی پرتقاضا با کاهش 4 تا 9میلیون تومانی همراه شده، این در حالی است که خریداران واقعی خودرو تا چهاردهم خردادماه جاری فرصت دارند در این طرح شرکت کنند و پس از برنده شدن در قرعه‌کشی نهایی، خودرو موردنظر خود را با قیمت مصوب جدید خریداری کنند.
از آن‌جاکه در این طرح خودروسازان باید خودروهای ثبت‌نامی را در مدت 3ماه به مشتریان تحویل بدهند، انتظار می‌رود این کاهش قیمت تا پایان تابستان ادامه داشته باشد و شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار باشیم. زیرا طبق شروط تعیین‌شده خریداران حق فروش خودروهای ثبت‌نامی را به مدت یک‌سال حتی به‌صورت وکالتی ندارند و باید در 3ماه برای انجام سرویس اولیه و گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان مراجعه کنند. 
همین امر موجب می‌شود شاهد دپوی خودروهای صفرکیلومتر در پارکینگ‌ها نباشیم. هرچند این طرح با مشکلاتی همراه است و منتقدان زیادی دارد. اما باتوجه به آشفتگی پیش‌آمده در بازار و مهار قیمت‌ها، می‌توان اجرای طرح‌های این چنینی را به‌صورت مقطعی مفیـــــد دانست.
آمارهای منتشرشده نشان می‌دهند در مدت زمان کمتر از یک‌هفته از شروع طرح فروش فوق‌العاده خودرو از سوی خودروسازان، حدود 5‌میلیون نفر متقاضی در این طرح شرکت‌ کرده‌اند که باتوجه به ادامه‌دار بودن این طرح تا چهاردهم خرداد، قطعا به تعداد این افراد افزوده خواهد شد. 
اما آنچه از پیش مشخص است، تعدا 25هزار دستگاه خودرو که شامل 15هزار دستگاه از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و 10هزار خودرو از محصولات گروه خودروسازی سایپا به خریداران نهایی تحویل داده خواهد شد. 
بنابراین بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان که شانس برنده شدن در قرعه‌کشی را نداشته‌اند و نتوانسته‌اند خودرو موردنظر خود را از طریق طرح فروش فوق‌العاده خریداری کنند، باید از طریق بازار آزاد اقدام به خرید کنند. همین امر تقاضا را در بازار افزایش خواهد داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال‌حاضر قیمت انواع خودروهای داخلی با کاهش 5 تا 10درصدی نسبت‌به اوایل اردیبهشت‌ماه همراه شده که البته بخشی از آن به‌واسطه طرح فروش خودرو است.
البته بسیاری از مراجعه‌کنندگان به سایت‌های فروش دو خودروساز در طرح فروش موردنظر، به مصرف‌کنندگان واقعی اختصاص دارند که تاکنون موفق به ثبت‌نام خودرو در طرح‌های گذشته نشده‌اند. اما در این‌میان بازهم شاهد فعالیت پنهان دلال‌ها هستیم که با پرداخت مبالغ قابل‌توجهی به واجدین شرایط که تاکنون قصد خرید خودرو نداشته‌اند، از موقعیت آن‌ها سوءاستفاده کرده و اقدام به ثبت‌نام خودرو می‌کنند.  
اما بخش دیگری از مراجعه‌کنندگان به سایت فروش خودروسازان افرادی هستند که صرفا جهت آزمودن شانس خود در قرعه‌کشی و کسب سود در صورت برنده شدن و ثبت‌نام خودرو، اقدام به تکمیل فرم کرده‌اند.
به هر حال پس از پایان مهلت ثبت‌نام و اعلام اسامی برندگان در قرعه‌کشی خودروسازان، فرآیند ثبت‌نام خودرو توسط خریداران واقعی تکمیل می‌شود و به‌تدریج شاهد تحویل خودروهای ثبت‌نامی خواهیم بود که با آغاز این فرآیند از میزان تقاضا در بازار آزاد کاسته خواهد شد، بنابراین باید انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را در بازار آزاد داشت.
ازجمله ابهاماتی که درخصوص ثبت‌نام خودرو در این طرح ایجاد شده، امکان ثبت‌نام برای افرادی است که دارای خودروهای فرسوده هستند و پلاکشان روی این دسته از خودروها نصب شده، زیرا با توجه به قوانین اعلام شده، افرادی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت‌نام در این طرح برایشان میسر نخواهد بود. 
اما متاسفانه دارندگان خودروهای فرسوده نیز شامل این بند از قانون شده و امکان ثبت‌نام در این طرح برایشان وجود نخواهد داشت که این موضوع را می‌توان یکی از معایب اجرای طرح فروش فوق‌العاده ازسوی خودروسازان برشمرد. اما تمام مالــــــــکان خودروهای پلاک‌زرد مانند کامیون، تاکسی و ... که فاقد پلاک انتظامی فعال هستند نیز می‌توانند برای ثــــبت‌نام قرعه‌کشی خودرو، اقدام کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی CZ ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    1 0
    این کاهش قیمت ها رو چرا ما نمیبینیم پس??? قیمتها هیچ فرقی نکرده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =