صنعت ترکیه درحال‌حاضر بیش‌از 90 سال قدمت را تجربه می‌کند و در همین راستا طی سال‌های اخیر، به رشد مناسبی در صنعت خودرو خود دست پیدا کرده، تکیه بر جایگاه چهاردهمین خودروسازی دنیا، نشانگر تلاش بی‌وقفه کشوری است که خودروسازی را بعد از بسیاری از کشورها ازجمله ایران آغاز کرد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت ترکیه درحال‌حاضر بیش‌از 90 سال قدمت را تجربه می‌کند و در همین راستا طی سال‌های اخیر، به رشد مناسبی در صنعت خودرو خود دست پیدا کرده، تکیه بر جایگاه چهاردهمین خودروسازی دنیا، نشانگر تلاش بی‌وقفه کشوری است که خودروسازی را بعد از بسیاری از کشورها ازجمله ایران آغاز کرد. 
به‌تبع رشد پیوسته این خودروسازی طی سال‌های اخیر، صنعت تجاری‌سازی آن نیز توسعه یافته و این کشور موفق شده است برخی بزرگان این بخش را جذب کرده و شرایطی را برای فعالیت آن‌ها و ایجاد سایت‌های تولیدی فراهم کند. 
با گردهمایی بزرگانی چون فولکس‌ واگن و دایملر دور از ذهن نیست که ترکیه به زودی بازار درخوری را چه در دنیا و چه در منطقه به دست گیرد و صادرات مناسبی را در این بخش فراهم کند. چه آن‌که؛ در سال 2019 میلادی آمار تولید 1.3 میلیون دستگاهی این کشور شامل صادرات 808هزار دستگاه خودرو به سایر کشورها می‌شود.
   خودروسازان ترکیه 1.3میلیون خودرو تولید کردند
خودروسازان ترکیه براساس آمار ارائه‌شده ازسوی انجمن خودروسازان این کشور، سال 2019 میلادی را با تولید یک‌میلیون و 460هزار دستگاه خودرو به پایان رساندند. این تولید شامل تمام سگمنت‌های خودرویی در این کشور بوده است. البته باید به این موضوع هم اشاره داشت خروجی کلی این صنعت در ترکیه نسبت به سال پیش از آن با کاهش 6 درصدی مواجه بوده است. 
براساس این آمارها سهم خودروهای سواری در این تولید بیشتر بوده و در سال 2019 میلادی این رقم به 983هزار دستگاه رسیده که نسبت به سال 2018 با کاهش 4درصدی روبه‌رو بوده است. از این تعداد خودرو، 492هزار دستگاه از آن در بازار داخلی این کشور به فروش رسیده است. 
به‌طور کلی سهم خودروهای سواری از کل فروش این صنعت به 73.3درصد رسیده است. 808هزار دستگاه صادرات، این کشور را در جایگاه دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان قرار داده و در این فهرست بعد از ژاپن با 21درصد سهم بازار و بالاتر از آلمان با 17درصد قرار گرفته است. سهم ترکیه از صادرات خودرو به 18.9درصد از بازار جهانی می‌رسد.

   سهم 26.7درصدی تجاری‌ها از صنعت خودرو ترکیه
در این میان اما سهم خودروهای تجاری هم در صنعت خودرو ترکیه قابل توجه است. خودروسازان این کشور گرچه با کاهش 9درصدی تولید خودروهای کاروتجاری در سال 2019 مواجه شدند، اما توانسته‌اند تولید سالانه این گروه خودرویی را به بیش از 470هزار دستگاه برسانند. گرچه تولید این گروه خودرویی به تفکیک در بخش سبک 8درصد و در بخش سنگین 18درصد نسبت به سال 2018 کاهش یافته است اما توان خودروسازان این کشور در تولید خودروهای تجاری به‌ویژه در خلأ تجاری‌سازی منطقه، نشانگر راهی برای دستیــــــابی به بازارهای همسایه است. 
سهم خودروهای سنگین از صنعت ترکیه 26.7درصد ارزیابی شده و به نظر می‌رسد این کشور از تحریم‌های ایران برای خود فرصت ساخته است و این احتمال وجود دارد که ایران نیز به بازار هدف خودروهای تجاری ترکیه تبدیل شود. 

   تجاری‌سازان ترکیه در فهرست بزرگان دنیا
ترکیه امروزه به لطف حضور خودروسازان قدری همچون رنو، دایملر، فولکس واگن و فورد، جایگاه ویژه‌ای را در صنعت خودرو دنیا به دست آورده و توانسته‌ است به رقیبی برای کشورهای بزرگی چون آلمان، آمریکا و فرانسه تبدیل شود. درحال‌حاضر نیز این کشور با برخورداری از خودروسازانی مانند تمسا، اتوکار، BMC توانسته است در فهرست برترین خودروسازان دنیا قرار بگیرد. این خودروسازان جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ون، مینی‌بوس و اتوبوس در دنیا محسوب می‌شوند. 
   از تولید فورد تا D-max در خاک ترکیه
از سال 1965 فعالیت فورد در این کشور آغاز شد و در کارخانه‌ای به‌نام فورد کوجائلی تا امروز موفق به تولید حدود 8میلیون خودرو از سری ترانزیت فورد شده است. دو مدل فورد کاستوم و Carver که تنها در این کارخانه تولید می‌شوند، نیز جزو پرطرفدارترین تجاری‌های اروپا هـــــستند. 
در همین راستا کاستوم عنوان خودرو تجاری بین‌المللی سال را در اختیار دارد و با عبور از سخت‌ترین تست‌های خودرو توانسته است امتیاز 5 ستاره استاندارد اروپا را کسب کند. 
Carver نیز یکی از پروفروش‌ترین خودروهای تجاری کوچک در این کشور شناخته می‌شود. کارخانه دیگری نیز از فورد در این کشور فعالیت می‌کند که به تولید خودروهای کفی، ساختمانی و کامیون می‌پردازد. تولید کامیون‌های فورد تراک از سال 1983 در این کارخانه آغاز شده و ادامه دارد. 
ایسوزو D-max که در سال‌های اخیر با محدودیت واردات به ایران روبه‌رو شد و بعد از آن با اعمال تحریم‌ها از بازار کشور دور ماند، یکی از پرطرفدارترین خودروهای ترکیه محسوب می‌شود و در کارخانه شکرپینار این کشور تولید می‌شود و عنوان نخستین پیکاپ تولید ترکیه را به خود اختصاص داد. جدیدترین مدل آن که مربوط به 2019 است با قیمتی حدود 135 هزار لیر در این کشور عرضه می‌شود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =