فولکس‌واگن

پنجشنبه گذشته فولکس‌واگن 83‌ساله شد. این خودروساز با سابقه آلمانی که برای ما ایرانی‌ها نیز همچون دیگر کشورهای جهان نام‌آشنا و شناخته‌شده است، وارد هشتادوچهارمین سال فعالیت حرفه‌ای خود در صنعت خودرو شــــــــد.

به گزارش «اخبار خودرو»، پنجشنبه گذشته فولکس‌واگن 83‌ساله شد. این خودروساز با سابقه آلمانی که برای ما ایرانی‌ها نیز همچون دیگر کشورهای جهان نام‌آشنا و شناخته‌شده است، وارد هشتادوچهارمین سال فعالیت حرفه‌ای خود در صنعت خودرو شــــــــد. امروز قصد داریم به بهانه سالگرد این کمـــــپانی بزرگ آلمانی، پرونده کامل فولکس‌واگن را در روزنـــامه «دنیای‌خودرو» بررسی کنیم.


تولد 83سالگی
در دهه 1930میلادی خودروسازان آلمانی معمولا خودروهای لوکس و گران تولید می‌کردند که هرکسی توان خرید آن را نداشت. از این رو فولکس‌واگن به درخواست آدولف هیتلر، رهبر وقت آلمان نازی و توسط فردیناند پورشه، موسس کمپانی پورشه و جبهه کارگری حزب نازی در تاریخ 28 می 1937 در شهر برلین آلمان تاسیس شد. هدف هیتلر از تاسیس این کمپانی تولید خودرو ارزان و مقرون‌به‌صرفه برای مردم بود. واژه فولکس‌واگن در زبان آلمانی به‌معنی خودرو مردمی است و باید اعتراف کرد هیتلر واقعا به خواسته خود دست یافت. 
خودرو معروف بیتل از این خودروساز به‌عنوان یک خودرو مردمی سال‌ها روی خط تولید قرار داشت و با ثبت رکورد فروش بیش‌از 21 میلیون دستگاه جزو پرفروش‌ترین‌های تاریخ صنعت خودرو جهان قرار دارد. 
درحال‌حاضر فولکس‌واگن که به صورت اختصار VW نامیده می‌شود، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی جهان شده و سبد محصولی کاملی را به مشتریان ارائه می‌دهد یعنی از ارزان‌ترین خودروهای موجـــــود در بازار گرفته تا گران‌ترین خودرو جهان را دربرمی‌گیرد. دفتر مرکزی فولکس‌واگن در وولفسبورگ آلمان قرار دارد و بیـــــــش‌از 304هزار نفر در آن مشغول به‌کار هستند. 


مالک یک چهارم خودروسازان اروپایی
درحال‌حاضر 35برند خودرویی مطرح و معروف در قاره اروپا مشغول تولید خودرو هستند. شاید باور آن سخت باشد اما 9 برند این خودروسازان تحت‌مالکیت گروه خودروسازی فولکس‌واگن قرار دارند. برند فولکس‌واگن، آئودی و پورشه از آلمان، بنتلی از انگلیس، بوگاتی از فرانسه، لامبورگینی از ایتالیا، سئات از اسپانیا، اشکودا از جمهوری‌چک و به‌تازگی کوپرا به‌عنوان زیربرند سئات جزو این گروه خودرویی بزرگ هستند. البته فعالیت‌های گروه فولکس‌واگن تنها به تولید خودرو ختم نمی‌شود. 
چون این گروه مالکیت اسکانیا و مان در زمینه تولید خودروهای سنگین و همچنین دوکاتی را در زمینه تولید موتورسیکلت در اختیار دارد. البته بازهم ماجرا در اینجا به پایان نمی‌رسد. زیرا فولکس‌واگن در زمینه خدمات مالی، لیزینگ، مشاور املاک، لجستیک، دستگاه ه‌های صنعتی و ... نیز فعالیت می‌کند. 
حدود 100کارخانه در 27کشور دنیا به تولید محصولات این گروه خودرویی می‌پردازند و از این‌نظر فولکس‌واگن را باید جزو قدرتمندترین خودروسازان جهان بدانیم. گروه فولکس‌واگن از سال 2014 تاکنون سالانه فروش بیش‌از 10 میلیون دستگاهی را تجربه می‌کند و هر سال جزو 3 گروه پرفروش جهان قرار دارد. به‌جرات می‌توان گفت فولکس‌واگن ازنظر تعداد برندهای خودرویی تحت‌مالکیت، بزرگ‌ترین گروه خودرویی کنونی جهان است.


بیش‌از 20 مدل در بازار جهانی
فولکس‌واگن را باید یکی از متنوع ترین برندهای خودروسازی جهان بدانیم. این خودروساز نه‌تنها دارای تنوع بالای برندهای خودروسازی است، بلکه خود نیز تنوع قابل توجهی از خودرو ها را تحت برند فولکس‌واگن به بازار عرضه می‌کند. درحال‌حاضر فولکس‌واگن حدود 18مدل خودرو در کلاس‌های مختلف هاچ‌بک، سدان، وانت، استیشن، کوپه، کانورتیبل، کراس‌اوور، شاسی‌بلند، کراس‌استیشن و مینی‌ون به بازارهای جهانی عرضه می‌کند. 
آپ، گل، آمئو، فوکس، پولو، ونتو، گلف، جتا، آرتئون، پاسات، توران، شاران، تی‌کروز، تی‌روک، تارو، تیگوان، اطلس و توارگ اسامی خودروهای این برند هستند و در کنار مدل‌های اختصاصی بازار چین تعداد تنوع آن به بیش‌از 20 مدل ارتقا می‌یابد. 
این شرکت همچون بسیاری از خودروسازان مطرح جهان به‌سمت تولید خودروهای الکتریکی و هیبرید رفته است که در این میان می‌توان به مدل‌هایی همچون Golf GTE، Passat GTE، e-up!، و e-Golf اشاره کرد. بی‌شک بعد از بیتل، خودرو گلف را باید محبوب‌ترین محصول این برند دانست. هاچ‌بکی که نقش مهمی بین خودروهای فولکس‌واگن داشته و عنوان پرچمدار هاچ‌بک‌های جهان را نیز با خود یدک می‌کشد.


پرفرازونشیب در ایران
ریشه‌های حضور فولکس‌واگن در کشور به سال‌های نخست و حضور پررنگ مدل محبوب و پر فروش بیتل بازمی‌گردد. البته در 83 سال گذشته هیچگاه حضور مداومی را در ایران تجربه نکرده است. 
اگر از مدل‌های قدیمی این خودروساز که پیش‌از سال 2000 در کشور عرضه شده‌اند، بگذریم باید گفت در 20سال گذشته تنها نام 5مدل فولکس‌واگن در بازار ایران به‌چشم می‌خورد. گل، بیتل، تیگوان، پاسات و گلف؛ 5 محصول فولکس‌واگن هستند که در ایران به فروش رسیده‌اند. 
گل، خودرو ارزانی است از سال 1980 به صورت انحصاری برای بازار آمریکای جنوبی تولید و تاکنون 3 نسل آن عرضه شده است. نسل دوم این هاچ‌بک ارزان در دهه 80 شمسی به‌مدت 5 سال توسط شرکت خودروسازان بم تولید و به بازار عرضه شد. حدود 7سال پیش در اقدامی ناموفق برای دریافت نمایندگی فولکس‌واگن، تعداد محدودی مدل بیتل موفق به دریافت پلاک ملی شدند. 
اما در سال 2018 شرکت ماموت‌خودرو موفق به دریافت نمایندگی غول خودروسازی آلمان شد و توانست در ابتدا دو خودرو پاسات در کلاس سدان با پیشرانه 4سیلندر 1.8لیتری توربو با 178اسب‌بخار قدرت و در کلاس کراس‌اوور نیز تیگوان را با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو با 180 اسب‌بخار قدرت به بازار عرضه کند. 
درگام دوم، شاهد ورود گلف GTI بودیم که با برخورداری از پیشرانه 4سیلندر 2لیتری توربو و 230 اسب‌بخار قدرت به‌عنوان یک هاچ‌بک با پرفورمنس بالا توانست نبض بازار را در دست بگیرد. روند موفقیت‌آمیز ماموت‌خودرو با فولکس‌واگن بیش‌از یک سال دوام نیاورد که البته علت آن را باید ممنوعیت واردات خودروهای خارجی در همان سال 2018 دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =