صنعت ‌خودرو بریتانیا

در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود مردمی که نگران ابتلا به کووید-19 هستند و حالا قرار است دوباره به‌محل کار خود بازگردند، به‌خرید خودرو علاقه نشان دهند و تحقیق انجام‌شده توسط سایت «وات‌کار» نیز حاکی از آن است که یک‌پنجم مراجعان به‌سایت خواهان خرید خودرو در ماه جاری میلادی هستند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، با بازگشایی نمایندگی‌های فروش خودرو دربریتانیا از امروز این انتظار می‌رود که صنعت خودرو این کشور به‌خاطر افزایش تقاضا قدری رونق پیدا کند؛ اما به‌باور کارشناسان این تقاضا چیزی نیست که بتوان روی آن حساب چندانی کرد. در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود مردمی که نگران ابتلا به کووید-19 هستند و حالا قرار است دوباره به‌محل کار خود بازگردند، به‌خرید خودرو علاقه نشان دهند و تحقیق انجام‌شده توسط سایت «وات‌کار» نیز حاکی از آن است که یک‌پنجم مراجعان به‌سایت خواهان خرید خودرو در ماه جاری میلادی هستند. 

  تردید مشتریان
استوارت ماسون، دبیر وبسایت خودرویی «کار اکسپرت» در این‌باره گفته: «شکی نیست که درحال‌حاضر با انباشتی از تقاضا روبه‌رو هستیم. نمایندگی‌های فروش حدود 10 هفته تعطیل بوده‌اند و صدها هزار خودرویی که به‌طور معمول باید در این مدت به‌فروش می‌رسید در انبارها مانده‌اند.» ماه گذشته به‌خاطر تعطیلی گسترده نمایندگی‌های فروش و کارخانه‌های خودروسازی فروش خودروهای جدید دربریتانیا بیش از 97 درصد کاهش داشت. 
انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو دربریتانیا پیش‌بینی می‌کند که امسال برای خرید 1.68میلیون‌دستگاه ثبت‌سفارش صورت گیرد که این پایین‌ترین میزان از سال 1992 است. درحالت عادی صنعت‌خودرو بریتانیا امیدوار است که هرسال بیش از 2میلیون دستگاه خودرو جدید و 8 میلیون دستگاه خودرو دست‌دوم در آن معامله شود. 
اما به‌گفته کریس هادلی، تحلیل‌گر موسسه تحلیل بازار خودرو مینتل فروش خودرو حتی از پیش از بحران کووید-19 نیز روندی افولی داشت. «سطوح پایین‌تر اطمینان مشتری در مواجهه با مشکلات ادامه‌دار اقتصاد بسیاری از مشتریان را در تصمیم‌گیری برای خرید دچار تردید کرده است. برای کسانی که قصد خرید خودرو دارند قیمت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این مساله خود فشار زیادی را به‌فروشندگان و سازندگان خودرو و درنتیجه حاشیه سود آن‌ها وارد خواهد کرد.» 

  امید به‌کمک دولت
موسسه منتل معتقد است با وجود تعداد زیادی خودرو کارکرده این بخش از بازار در وهله نخست شاهد سودآوری خواهد بود و بازار خودروهای نو تا سال 2021 شاهد تحول چندانی نخواهد بود. 
این خبر بسیار بدی برای بازار 200 میلیاردپوندی خودرو دربریتانیاست که زندگی حدود 590 هزار نفر به آن وابسته است و سالانه 36 میلیاردپوند به اقتصاد ملی این کشور کمک می‌کند. براساس برآورد انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو دربریتانیا هزینه روزانه تعلیق نیروی کار صنعت‌خودرو 41 میلیون پوند است. جان‌گاردینر، مدیرارشد فورد در بریتانیا درگفت‌وگو با نشریه کاردیلر گفت که انتظار ندارد پس از کنار گذاشته شدن محدودیت‌ها با هجوم مشتریان به‌نمایندگی‌های فروش روبه‌رو شود. به‌گفته او «هیچ‌کس نباید منتظر افزایش سریع در تقاضای مشتریان باشد.» 
ماسون نیز هشدار داده که ممکن است خریداران احتمالی که به‌دنبال چانه‌زنی و خرید ارزان خودرو هستند، ناامید شوند. «برخی تصور می‌کنند حالا دور خریداران است و فروشندگان برای فروش هرکاری می‌کنند؛ اما چنین موضوعی در میان نیست. 
مشکل اولیه فروشندگان این است که تعداد کافی خودرو برای فروش ندارند و اگر شما کالای کافی برای عرضه نداشته باشید و مشتریان پاشنه فروشگاهتان را از جا درآورده باشند، انگیزه چندانی برای پایین آوردن قیمت‌ها نخواهید داشت.» 
فعالان صنعت‌خودرو امیدوارند که مانند بحران اقتصادی قبل دولت بریتانیا با ارائه یک طرح جبرانی به‌دادشان برسد. اما دربلندمدت چشم‌انداز چندان روشنی برای صنعت‌خودرو بریتانیا پیش‌بینی نمی‌شود. ماسون دراین‌باره گفته: «هرچه‌دوران محدودیت‌ها طولانی‌تر شود، افراد بیشتری به این نتیجه می‌رسند که می‌توانند با دوچرخه یا مترو به‌محل کار خود بروند و نیازی به‌پرداخت ماهانه صدها پوند برای قسط ماشینی که قرار نیست استفاده چندانی از آن بکنند، نخواهند داشت.» 

  کاهش قابل ملاحظه تولید
درعین‌حال وضعیت تولید نیز به‌خاطر قرنطینه بسیار آسیب دیده و ماه آوریل در این کشور درمجموع 197 دستگاه خودرو تولید شد که نسبت به 70 هزار و 971 دستگاه خودرو تولیدشده درمدت مشابه سال 2019 کاهش وحشتناکی داشته است. این پایین‌ترین میزان تولید از زمان جنگ جهانی دوم است. در این ماه که خودروسازان با تولید انبوه عملا تعطیل بوده‌اند، تنها چند خودرو لوکس و اسپرت در کارخانه‌های کوچک تولید شده‌اند. درماه مارس که هنوز محدودیت‌ها سفت و سخت در این کشور رعایت نمی‌شد درمجموع 78 هزار و 767 دستگاه خودرو تولید شد که این میزان نیز 47هزار دستگاه کمتر از میزان تولید در ماه مارس سال قبل بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =