ب‌ام‌و G30 با فیس‌لیفت

به‌رغم اینکه نسل ششم آن موسوم‌به F10 نتوانست به اندازه E60 محبوب باشد ولی نسل هفتم (در سال 2016 به جهان معرفی شد) که با کد G30 شناخته می‌شود، با طراحی بی‌نظیر بدنه و البته چهره‌ای تهاجمی‌تر و پرفورمنس عالی، باردیگر با استقبال بی‌نظیری از سوی اسپرت‌دوستان و خریداران مواجه شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگرچه زبان طراحی جدید ب‌ام‌و از سال 2018 به بعد با نقدهای بسیاری همراه بوده اما محصولات این کمپانی با تحولات چشمگیر مبتنی‌بر مدرن و فانکشنال بودن و البته راحتی بیشتر سرنشینان روانه بازار می‌شوند. کمپانی ب‌ام‌و به‌تازگی از نسخه‌های فیس‌لیفت سری5 سدان، تورینگ و سری 6 گرن‌توریمسو رونمایی کرد. پس از انتشار تیزرهای متعدد سرانجام اعضای تازه نفس خانواده ب‌ام‌و به صورت رسمی معرفی شدند. از آنجاکه سری5 به‌عنوان سدان بزرگ لوکس و اسپرت خانوادگی باواریایی‌ها شناخته می‌شود، ازجمله محبوب‌ترین سدان‌های بازار جهانی است که جایگاه ویژه‌ای نیز نزد اسپرت‌دوستان دارد. 
به‌رغم اینکه نسل ششم آن موسوم‌به F10 نتوانست به اندازه E60 محبوب باشد ولی نسل هفتم (در سال 2016 به جهان معرفی شد) که با کد G30 شناخته می‌شود، با طراحی بی‌نظیر بدنه و البته چهره‌ای تهاجمی‌تر و پرفورمنس عالی، باردیگر با استقبال بی‌نظیری از سوی اسپرت‌دوستان و خریداران مواجه شد. سری5 نسخه 2021 با فیس‌لیفت کامل در مدل‌های سدان و استیشن، به برادر کوچک‌تر خود یعنی سری3 شبیه‌ است. برخلاف تصور بسیاری، به‌روزرسانی و تغییرات طراحی بدنه سری5 کاملا محتاطانه است که بیشترین نمود آن را در طراحی چراغ‌های باریک‌تر جلو، چیدمان LED داخل آن، تغییر گرافیک Lشکل داخل چراغ‌های عقب، جلوپنجره عریض و پیوسته و همچنین سپرهای بازطراحی‌شده مشاهده می‌کنید. 
چنین طراحی در مجموع به هر دو مدل سدان و استیشن چهره و شخصیتی نافذ بخشیده است. علاوه‌بر زیبایی و وقار بیشتر طراحی خارجی باید به مهم‌ترین بخش استایل سری5 فیس‌لیفت اشاره کرد، یعنی ضریب درگ 0.23 برای سدان و 0.26 برای استیشن. درواقع به‌گفته کمپانی ب‌ام‌و جلوپنجره فعال (که به‌نوعی در محصولات جدید این خودروساز آلمانی فناوری جدیدی در راستای بهبود آیرودینامیک شناخته می‌شود) طراحی شده است که در سرعت‌های بالاتر از 70کیلومتر برساعت دریچه‌های پشت جلوپنجره بسته خواهد شد تا مقاومت هوا کاهش یافته و درمقابل جریان هوا  روی جلوترین نقطه بدنه خودرو (که ایجاد جریان‌های گردابی در آن جزو موارد مهم به حساب می‌آید) به کمترین میزان خود برسد. 
این موضوع به دینامیک حرکتی بهتر و نهایت ضریب درگ 0.23 برای نمونه‌های سدان و 0.26 برای استیشن منتج می‌شود. از دیگر نکات قابل‌توجه در طراحی فیس‌‎لیفت سری5 می‌توان به رینگ‌های آلیاژی سبک‌وزن M اشاره کرد که در نمونه‌های پرفورمنسی سایز 20اینچی دارند و با طراحی منحصربه‌فرد، فرمت پره‌های Yشکل، سطح مقطع و نوع طراحی‌رینگ و متریال به‌کارگرفته نسل جدیدی از رینگ‌های سبک‌وزن را ارائه می‌دهند. آنطور که کمپانی ب‌ام‌و اذعان می‌کند: «این رینگ‌های 20اینچی آلیاژی بهینه‌سازی‌شده با کاهش ضریب درگ حدود 5درصدی نسبت‌به رینگ‌های متداول آیرودینامیک خودرو را بهبود می‌بخشند. نتیجه این طراحی را باید افزایش راندمان به‌رغم کاهش وزن برای مدل‌های سری5 جدید دانست. همچنین در فرایند آزمایش WLTP میزان گاز تولیدی CO2 تا 3گرم در کیلومتر کاهش می‌یابد که در مدل‌های هیبرید به 2گرم در کیلومتر نیز می‌رسد.» 
البته سیستم مدیریت جریان هوا مبتنی‌بر کارایی آیرودینامیکی و کاستن جریان‌های با رینگ‌های باکیفیت برپایه آلومینیوم Yشکل؛ عملکرد حرکتی سری5‌های جدید را نسبت به همکلاسان خود نیز برتری می‌بخشد. ازسوی‌دیگر طراحان ب‌ام‌و در بازطراحی جزئیات داشبورد و کابین دقت بسیاری به خرج‌داده‌اند و علاوه‌برنمایشگر عریض کنسول میانی (10.25 اینچی به صورت استاندارد و 12.3اینچی آپشنال)، نمایشگر تمام LED پشت‌آمپر و غربیلک فرمان تغییر ظاهری چشمگیری داشته‌اند اما بقیه عناصر کابین تقریبا تغییری ندارند. البته کیفیت قطعات و ادوات داخلی موردبازبینی قرار گرفته‌اند و باکیفیت بالای خود هنگام ورود به کابین خودنمایی می‌کنند، نورپردازی با LEDهای نواری در کنار مزین شدن قطعات به آلومینیوم و کروم و همچنین تزئین چوب باکیفیت فضای داخلی سری‌5‌های جدید را جذاب و درعین‌حال دلنشین کرده است. ب‌ام‌و نسخه‌ فیس‌لیفت سری5 را در مدل‌های 530e، 530i xDrive، 530i پلاگین-هیبرید، 540i و 540i xDrive عرضه می‌کند که مدل M550i قوی‌ترین مدل حال‌حاضر سری5 جدید بوده و آن را برای اسپرت‌دوستان در نظر گرفته‌ است. 
یک موتورچهارسیلندر توربو با قدرت 184اسب‌بخار موتور بنزینی مدل‌های  530e و 530e xDrive تشکیل می‌دهد که با بهره‌گیری از موتورالکتریکی حداکثر  توان ترکیبی را به 292‌اسب‌بخار می‌رساند. نمونه‌های 530i و 530i xDrive با همان قوای محرکه دولیتری توربوشارژ قدرتی برابر 248اسب‌بخار دارند که در نسخه‌های 540i و 540i xDrive  و سودجستن از یک موتور شش‌سیلندر توربوشارژ خطی سه‌لیتری حداکثر توان به 335اسب‌بخار می‌رسد. همچنین در کنار این مدل نسخه 545e با همان موتور شش‌سیلندر و موتورالکتریکی حداکثر 394اسب‌بخار قدرت و 600نیوتون‌متر گشتاور را با سامانه xDrive به چهارچرخ انتقال می‌دهد. البته مهندسان کمپانی ب‌ام‌و از ساختار 48ولتی موسوم به هیبرید ملایم MHEV که در مدل‌های 520d و 520d xDrive نیز استفاده کرده‌ بودند، اکنون در مدل‌های شش‌سیلندر نیز استفاده می‌کنند تا پرفورمنس و راندمان محصولات جدید ب‌ام‌و را بهبود بخشند. 
ازآنجاکه سری5 همواره در نزد اسپرت‌دوستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، در قوی‌ترین مدل که همان M550i است کماکان شاهد قرارگیری همان پیشرانه قدرتمند 8سیلندر با آرایش وی‌شکل و حجم موتور 4.4لیتری هستیم. این قلب تپنده قوی که مجهزبه تکنولوژی تویین‌اسکرول توربو است تا تغییراتی در بخش پاشش سوخت، تایمینگ سوپاپ‌ها، بهینه‌سازی سیستم ولوترونیک (ونونس‌های دوبل در دو سمت ورودی و خروجی و به همراه ساختار تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها) و افزایش فشار دقیق سوخت در سیلندر برابر 350بار؛ نهایتا به توان 530اسب‌بخاری و گشتاور 750نیوتون‌متر ختم می‌شود. سیستم اگزوز Mپرفورمنس و طراحی سیستم خنک‌کاری نسل جدید در میان جداره‌های ساختار وی‌شکل بلوکه سیلندر سبب افزایش راندمان و عملکرد بهتر خودرو هنگام شتاب‌گیری‌ها و رانندگی‌های طولانی‌مدت خواهد شد. البته گیربکس 8سرعته استپ‌ترونیک برای تمام مدل‌های سری‌5‌های جدید دردسترس است تا در کنار سامانه xDrive عمل انتقال قدرت به چهارچرخ را انجام دهد. 
پنج حالت رانندگی اکو پرو، کامفورت(راحتی)، اسپرت، اسپرت‌پلاس و اداپتیو (تطبیقی) وجود دارد که در دو حالت اکو پرو و کامفورت سیستم تعلیق تطبیقی همراه با دامپرهای نیوماتیکی نسل جدید با کنترلگرهای الکترونیکی سواری بسیار نرم و باکیفیتی را به سرنشینان هدیه می‌دهد. در حالت‌های اسپرت و اسپرت‌پلاس به‌دلیل افزایش دورموتور و تسریع در شتاب، فنربندی سخت‌تر شده و با هماهنگی با سیستم کنترل پایداری دینامیکی DSC و فرمان الکتریکی با سازوکار مکانیکی تطبیقی سروترونیک، پایداری را در کنار هندلینگ مدیریت‌شده توسط ECU مرکزی در اختیار راننده می‌گذارد تا با خیال آسوده تا 250کیلومتر برساعت سرعت بگیرد. البته دامپرهای قابل‌تنظیم نیوماتیکی با سیستم تعلیق تطبیقی در تمام مدل‌ها قابلیت نصب دارد زیرا با قطعات M اسپرت می‌توان سواری سدان خانوادگی را به یک خودرو اسپرت بدل کرد. 
لیست‌بلندی از سیستم‌های الکترونیکی هوشمند مانند کمکی رانندگی هوشمند، کمکی هوشمند پارک، سیستم پیشرفته کمکی رانندگی در اتوبان، کروزکنترل پیشرفته، پایش نقاط‌کور و شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، دوربین 360درجه با قابلیت شناسایی موانع، سیستم هوشمند پیشگیری برخورد از جلو و عقب خودرو، سیستم خروج ایمن از خودرو، ایربگ‌های نسل جدید جلو، جانبی، پرده‌ای، زانویی و کمربند پیش‌کشنده فعال با مکانیزم هوشمند شتاب بر حسب موقعیت، سیستم ترمز تطبیقی با سامانه کمکی اضطراری خودکار، سیستم موقعیت ایمن قرارگیری سرنشینان در کابین، سیستم آنالیز ترافیکی و شرایط حرکتی منطبق‌بر حرکت خودروهای اطراف و... نصب شده‌اند تا ایمنی سری5 جدید را در تقابل با رقبای سرسختی چون مرسدس‌بنز Eکلاس فیس‌لیفت، آئودی A6 جدید و جنسیس G80 در سطح بالاتری نگه دارد. همچنین مشتریان می‌توانند قطعات M پرفورمنس را برای عملکرد بهتر و اسپرت‌تر شدن خودرو سفارش دهند که می‌توان به لیپ‌‎های سپرM  فیبرکربنی برای جلو و عقب، اسپویلر M  فیبر کربنی عقب و زیر سپر جلو، جلوپنجره‌ M فیبر کربنی،  دیفیوزر M فیبر کربنی، سیستم اگزوز پرفورمنسی M، قاب آینه‌های M کربنی، رکاب‌های M فیبر کربنی و حتی مشکی پیانویی، پوشش فرمان فیبر کربن یا چرم آلکانترا M، پدال‌شیفترهای فیبرکربنی M، چراغ‌های LED M و لوگو پرفورمنس آن، رینگ‌های M پرفورمنس 20اینچی آلیاژی، سپرهای مشکی M پرفورمنس عقب و کاور چرمی و فیبرکربنی  Mو... اشاره کرد. با این تفاصیل قیمت مدل پایه 530i معادل 54هزار و 200دلار، 530e هیبرید 57هزار و 200 دلار بوده اما نسخه پرفورمنسی و قدرتمند M550i با 76هزار و 800دلار به بازار عرضه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وریا مفاخری IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 0
    واقعا مطلب جامع و کامل بود، اما ای کاش سری ۵ جدید می شد تو خیابان های ایران هم دید. به هر حال خسته نباشید ویژه خدمت تیم خوب روزنامه دنیای خودرو. عالی هستید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =