آئودی RS Q3

هزینه طراحی و ساخت پیشرانه جدید برای کمپانی‌های خودروسازی بسیار سرسام‌آور بوده و نیازمند بودجه چندمیلیون دلاری است. از این‌رو خودروسازان معمولا یک پیشرانه را در چند مدل خودرو مورداستفاده قرار می‌دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»، هزینه طراحی و ساخت پیشرانه جدید برای کمپانی‌های خودروسازی بسیار سرسام‌آور بوده و نیازمند بودجه چندمیلیون دلاری است. از این‌رو خودروسازان معمولا یک پیشرانه را در چند مدل خودرو مورداستفاده قرار می‌دهند. البته یک پیشرانه طول عمر بیشتری نسبت‌به خودرو دارد و تا سال‌ با به‌روزرسانی‌ در نسل‌های مختلف خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این میان، برخی خودروسازها اجاره پیشرانه کمپانی دیگر را به طراحی و ساخت یک پیشرانه جدید ترجیح می‌دهند. از این رو می‌توانند هزینه‌های ساخت خودرو جدید خود را پایین بیاورند. این موضوع تنها شامل حال خودروسازان کوچک نیست، بلکه خودروسازان بزرگ و مطرح جهان نیز از این شیوه در تولید خودروهای خود استفاده می‌کند. در ادامه ۱۰ خودرو معروف جهان را که با پیشرانه‌های کمپانی‌های تولید شده‌اند، معرفی کنیم.

ب‌ام‌و با پیشرانه پژو
شاید باورش سخت باشد اما ب‌ام‌و در تولید نسل دوم هاچ‌بک خود یعنی سری‌یک از پیشرانه پژو ۲۰۷ استفاده کرده است. این پیشرانه که Prince نام دارد، در سال ۲۰۰۵ برای نخستین‌بار توسط گروه خودرویی فرانسوی PSA روی پژو ۲۰۷ نصب شد و سپس در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ ب‌ام‌و از آن در خودروهای 114i و 116i استفاده کرد. پیشرانه موردنظر از نوع بنزین‌سوز ۴سیلندر ۱.۶لیتری توربو بوده که ب‌ام‌و آن را با کد N13 نامگذاری کرده است.


مرسدس‌بنز با پیشرانه رنو
مرسدس جدیدترین نسل از کوچک‌ترین خودرو خود یعنی کلاس را در سال ۲۰۱۸ با استفاده از پیشرانه تولیدشده رنو معرفی کرد. دو مدل A160d و A180d به پیشرانه OM608 که رنو در سال ۲۰۱۸ آن را ساخته است، مجهز هستند. این پیشرانه دیزلی مجهز به توربو  و دارای 1.5 لیتر حجم، در برخی مدل‌های داچیا و نیسان نیز مورداستفاده قرار گرفته است. دایملر این پیشرانه را درراستای همکاری‌هایی که با اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی دارد، به عاریت گرفته است.

آلفارومئو با پیشرانه فراری
فراری در سال ۲۰۱۳ پیشرانه بنزین‌سوزی به‌نام F154 را طراحی و تولید کرد. این پیشرانه ابتدا تنها در نسخه ۸سیلندر روی سوپراسپرت‌های فراری نصب شد. اما بعدها در سال ۲۰۱۶ نسخه ۶سیلندر ۲.۹لیتری توربو آن نیز به صورت اختصاصی برای نسخه‌های اسپرت آلفارومئو جولیا و استلویو با پسوند Quadrifoglio آماده شد، تا این کمپانی ایتالیایی بتواند به جنگ با خودروهای اسپرت آلمانی برود.

آئودی با پیشرانه لامبورگینی
لامبورگینی در سال ۱۹۹۸ توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد و تحت مالکیت برند آئودی به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۲۰۰۳ لامبورگینی پیشرانه جدید خود به‌نام V10 را معرفی کرد. این پیشرانه هم‌اکنون روی سوپراسپرت فعلی این کمپانی یعنی اوراکان مورداستفاده قرار می‌گیرد. جالب آنکه سوپراسپرت آئودی یعنی R8 نیز از این پیشرانه 10 سیلندر بنزین‌سوز اتمسفریک با حجم 5.2 لیتر بهره می‌برد.

آستون‌مارتین با پیشرانه مرسدس AMG
آستون‌مارتین در نسل جدید ونتیج که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، از پیشرانه ساخت مرسدس AMG استفاده کرد. پیشرانه موردنظر که M177 نام دارد، از سال ۲۰۱۵ در مدل‌های تیونینگ‌شده مرسدس AMG به‌کار گرفته شدند. ونتیج به لطف این پیشرانه بنزین‌سوز ۸سیلندر ۴لیتری توربوشارژر ۵۱۰‌اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. البته این پیشرانه در یکی از مدل های BD11 نیز به کار رفته است. 

لوتوس با پیشرانه تویوتا
لوتوس انگلیس در سال ۲۰۰۹ خودرو جدید خود را با نام اوورا معرفی کرد. این خودرو اسپرت که به‌عنوان محصول ۲۰۱۰ وارد بازار شد به پیشرانه ساخت کمپانی تویوتا مجهز شده بود. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 3.5لیتری 6سیلندر بنزین‌سوز سوپرشارژر قرار دارد که GR نامگذاری شده است. این پیشرانه برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۲ توسط تویوتا معرفی و نسخه بهینه‌شده آن در اوورا استفاده شد.


رولزرویس با پیشرانه ب‌ام‌و
در سال ۲۰۱۷ رولزرویس هشتمین نسل از پرچمدار خود یعنی فانتوم را رونمایی کرد. فانتوم جدید با پیشرانه بزرگ ۱۲سیلندر 6.75لیتری بنزین‌سوز توربوشارژر به بازار عرضه می‌شود. این پیشرانه‌ با کد N74، توان تولید ۵۷۱اسب‌بخار قدرت را دارد. این پیشرانه توسط کمپانی ب‌ام‌و برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ طراحی شد. از آنجاکه رولزرویس تحت مالکیت ب‌ام‌و است، از این پیشرانه در مدل‌های فانتوم و کولینان به‌عنوان نخستین شاسی‌بلند خود بهره می‌برد.


کونیگزگ با پیشرانه فورد
کمپانی سوئدی کونیگزگ یکی از بهترین هایپراسپرت‌سازان جهان شناخته می‌شود. اولین و دومین خودرو این کمپانی با نام‌های CC8S و CCR به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ رونمایی و با پیشرانه ساخت کمپانی فورد عرضه شدند. این پیشرانه بنزین‌سوز از نوع ۸سیلندر ۴لیتری و مجهزبه سوپرشارژر است. نسخه‌های مختلف و بهینه‌شده این پیشرانه که با نام Modular  شناخته می‌شود، از سال ۱۹۹۰ تاکنون توسط فورد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تویوتا با پیشرانه سوبارو
کمپانی تویوتا به‌دلیل ضعفی که در ساخت خودروهای اسپرت دارد، همیشه برای تولید خودروهای اسپرت با دیگر کمپانی‌ها همکاری می‌کند. آخرین همکاری این کمپانی مربوط به تولید نسل جدید خودرو اسپرت سوپراست که پیشرانه آن را از کمپانی ب‌ام‌وگرفته اما پیش از این نیز تویوتا در سال 2012 مدل اسپرت GT86 را با استفاده از پیشرانه FA؛ ساخت کمپانی سوبارو عرضه کرده بود. این پیشرانه که در سال ۲۰۱۲ طراحی شد، از نوع ۴سیلندر 2لیتری بنزین‌سوز اتمسفریک بود.

بنتلی با پیشرانه فولکس‌واگن
بنتایگا؛ نخستین شاسی‌بلند کمپانی لوکس‌ساز انگلیسی بنتلی است. این شاسی‌بلند فول‌سایز لوکس برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ معرفی و روانه بازار شد. بنتایگا در نسخه هیبرید از پیشرانه ۶سیلندر ۳لیتری بنزین‌سوز توربو ساخت فولکس واگن بهره می‌برد. البته از این پیشرانه در مدل‌های آئودی نیز استفاده شده است و در بنتلی بنتایگا هیبرید به کمک موتور برقی ۴۶۲‌اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =