قطعه‌ سازان

لوازم‌یدکی مصرفی جزو اصلی‌ترین قطعاتی است که این روزها تولیدکننده و مصرف‌کننده را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده؛ مشکل اصلی نیز عدم تامین نقدینگی برای ادامه تولید است.

به گزارش «اخبار خودرو»،لوازم‌یدکی مصرفی جزو اصلی‌ترین قطعاتی است که این روزها تولیدکننده و مصرف‌کننده را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده؛ مشکل اصلی نیز عدم تامین نقدینگی برای ادامه تولید است. از همین رو مشکل صنعت‌خودرو و به‌تبع آن قطعه‌سازی زمانی مرتفع می‌شود که تولیدکنندگان با چالش نقدینگی و نبود مواداولیه دست‌وپنجه نرم نکنند. در این میان نیز باید برای کاهش زمان تامین، عرضه مواداولیه و ارز از سوی مسئولان راه‌حلی اندیشیده شود. 

  عدم همکاری تامین‌کنندگان مواداولیه
مدیربازرگانی شرکت لنت‌ترمز «مدرن تندیس» بااشاره به‌اینکه چالش‌ اصلی قطعه‌سازان عدم‌نقدینگی توام با چالش تامین مواداولیه است، به «دنیای‌خودرو» گفت: «اگر نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان تامین شود، تولید نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال درزمینه تولید لنت‌ترمز اکنون باید مواداولیه و ورق‌ها را به‌صورت نقدی خریداری کنیم؛ دراین‌شرایط باید سه‌ماه زودتر هزینه تامین مواداولیه‌ای را که از داخل کشور تامین شده پرداخت کنیم و سپس سه‌ماه نیز منتظر دریافت آن باشیم؛ به‌بیان ساده‌تر فرآیند تولید برای ما 6 تا 8 ماه زمان می‌برد.» 
احمدعباس کوهپایگانی با اشاره به‌اینکه این مساله تنها منوط به‌تامین‌کنندگان داخلی نیست، افزود: «این درحالی‌است که اگر مواداولیه خارجی نیز خریداری کنیم، فرآیند انتقال پول، ترخیص از گمرک و ... نیز حدود 6 تا 9ماه زمان نیاز دارد. البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که عمده‌مشکل تامین مواداولیه داخلی مربوط به‌شرکت‌های فولادی و پتروشیمی است.»
  بانک مسیر تامین نقدینگی را باز کند
این فعال صنعت‌قطعه بااشاره به‌اینکه بانک‌ها می‌توانند مشکلات نقدینگی را بدون اعطای وام مرتفع کنند، گفت: «برای تامین نقدینگی نیاز نیست که بانک‌ها به‌تولیدکننده وام بدهند؛ بلکه با ایجاد LC داخلی می‌توانند نیاز قطعه‌ساز را تامین کنند. به‌عنوان مثال درصورت نیاز به‌خرید فولاد باید از بانک اسنادی دریافت و به‌بانک معرف فولاد ارائه شود که پس از 6 ماه آن را تامین می‌کنند و می‌توانند براساس آن اعتبار پول خود را دریافت کنند.» این فعال صنعتی بااشاره به‌اینکه صنایع مادر که اغلب دولتی نیز هستند می‌توانند نقش مهمی در راستای حمایت از تولید داخل که مقام‌معظم‌رهبری نیز بر آن تاکید دارند داشته باشند، بیان کرد: «صنایع مادر می‌توانند از تولیدکنندگان حمایت کنند؛ اما رغبتی به آن ندارند. زیرا بیشتر تامین‌کنندگان مواداولیه شرکت‌های دولتی هستند. اگر شیوه پرداخت و تامین نقدینگی به‌صورت LC داخلی بین تامین‌کننده، تولیدکننده و مشتری باب شود، علاوه‌بر حل موانع فروش، تیراژ تولید نیز افزایش 
خواهد یافت.» وی بااشاره به‌خواسته قطعه‌‎سازان از متولیان امر درشرایط فعلی ادامه داد: «درحال‌حاضر مهم‌ترین خواسته تولیدکنندگان دریافت اعتبار روی مواداولیه است.»

  نیاز به‌چاره‌اندیشی برای چک‌های برگشتی
مدیربازرگانی شرکت لنت‌ترمز مدرن تندیس بااشاره به‌اینکه اکنون بزرگ‌ترین معضل در بازار وجود چک‌های برگشتی است، افزود: «از زمان شیوع کرونا در بازار شمار چک‌هایی که برگشت خوردند به‌شدت افزایش یافته است؛ به‌عبارتی شیوع بیماری تبدیل به‌یک آفت برای فروش و تولید در دنیا شده است. از همین‌رو درشرایط فعلی عرضه محصولات تنها به‌شکل نقدی صورت می‌گیرد. بنابراین می‌طلبد که بانک‌ها  برای حل این مشکل پیش‌قدم شوند و راه‌حل آن نیز همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ایجاد LC  داخلی است.»  
کوهپایگانی بااشاره به‌کیفیت قطعات تولیدی بعد از دشوار شدن تامین مواداولیه در اثر شیوع بیماری گفت: «به‌رغم مشکلات ناشی از کرونا خوشبختانه تاکنون کیفیت محصولات شرکت کاهش نیافته و قیمت قطعات نیز تنها 10درصد افزایش پیدا کرده است. البته درهمین شرایط برخی افراد سودجو به‌سمت توسعه یا تولید قطعات بی‌کیفیت می‌روند. این مساله نیز تنها مربوط به‌یک یا دو قطعه نیست؛ بلکه در تمام بخش‌ها قابل رویت خواهد بود.» 
وی بااشاره به‌اینکه برای حل این مساله نیاز است نظارت‌ها بیشتر شود، اضافه کرد: «درحال‌حاضر نظارت بر بازار قطعات ضعیف است؛ اما درصورتی که هرفروشنده ملزم به‌ارائه فاکتور و کدرهگیری باشد، دیگر کالای قاچاق را درحجم بالا در بازار شاهد نخواهیم بود.» این فعال صنعت‌قطعه بااشاره به‌اینکه اگر قیمت مواداولیه و نرخ ارز افزایش یابد قطعات قاچاق نیز افزایش خواهد یافت، تاکید کرد: «درحال‌حاضر برای تامین مواداولیه از خارج از کشور و حمل‌ونقل آن درراستای تولید لنت‌های ترمز با مشکل چندانی مواجه نیستیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =