استانداردهای جدید روغن ‌موتور

براساس کنفرانسی که ماه گذشته در بمبئی هندوستان برگزار شد، حالا آسیا، خاورمیانه و آفریقا این توانایی را پیدا کرده‌اند که نسبت به‌گذشته با سرعت بیشتری محصولاتی براساس دو استاندارد جدید سطح کیفی ILSACGF-6 و APISP معرفی کنند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس کنفرانسی که ماه گذشته در بمبئی هندوستان برگزار شد، حالا آسیا، خاورمیانه و آفریقا این توانایی را پیدا کرده‌اند که نسبت به‌گذشته با سرعت بیشتری محصولاتی براساس دو استاندارد جدید سطح کیفی ILSACGF-6 و APISP معرفی کنند. 
درجریان این کنفرانس شایلندرا گخال (SHAILENDRAGOKHALE) مدیر موسسه سرمایه‌گذاری رزفیلند از مدیران سابق «BP» بااشاره به‌افزایش سرعت انتقال تکنولوژی اعلام کرد که فاصله انتقال فرمولاسیون بین جهان غرب و خاورمیانه به‌شدت کاهش پیدا کرده و به‌احتمال زیاد به‌زودی شاهد عرضه روغن‌های باکیفیت به‌روز توسط تولیدکنندگان این منطقه خواهیم بود. 
مشخصات و تاییدیه‌های اخذ استانداردهای جدید، پس از چندین‌بار تاخیر درنهایت در ماه مه سال جاری میلادی انجام شد و همین حالا چندین روغن‌ساز مطرح محصولات خود را با این استانداردهای جدید هماهنگ کرده‌ یا محصولات جدیدی براساس GF-6 و SP عرضه کرده‌اند. گخال در این کنفرانس گفت: «به‌طور معمول خاورمیانه و آفریقا جزو مناطقی بودند که حداقل یک‌سال طول می‌کشید تا تولیدکنندگان آن محصول جدیدی را درسطح استاندارد روز عرضه کنند؛ اما هرچه جلوتر رفتیم این فاصله کمتر شد. APICK-4 را می‌توان نمونه‌ای بارز از این پیشرفت دانست که شش‌ماه پس از معرفی برای استفاده درموتورهای دیزلی پیشرفته درخاورمیانه نیز رویت شد.» 
البته او به‌این نکته اشاره کرده که همیشه، هزینه‌ یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای هماهنگ شدن با مشخصات جدید بوده است؛ اما حالا به‌نظر می‌رسد به‌غیر از عرضه‌کنندگان، حتی تولیدکنندگان این منطقه نیز قصد دارند قدم بلندتری بردارند و با توجه به‌محدودیت‌هایی که دولت‌های منطقه برای آلایندگی و مصرف‌سوخت درنظر گرفته‌اند، اقدام به‌استفاده از استانداردهای به‌روز سطح کیفی کنند. درواقع از این محدودیت‌ها می‌توان به‌عنوان یک کاتالیست برای اعمال سریع‌تر تغییرات یاد کرد. به‌باور گخال این تغییرات زودتر از هر کشور دیگری درخاورمیانه، در امارات‌متحده‌عربی رخ خواهد داد؛ چراکه بخش عمده خودروهایی که در این کشور تردد می‌کنند از نوع بنزینی بوده و نیاز بیشتـــــری به استانداردهای جدید دارند. 
اما درمورد منطقه آفریقا به‌خاطر حجم کمتر خودروهای مدرن، به‌احتمال زیاد ‌زمان بیشتری خواهد گذشت تا روغن‌های جدید رویت شوند. برخی از کشورهای آسیایی نیز تلاش زیادی برای هماهنگی سریع‌تر با GF-6 و SP خواهند کرد. 
به‌عنوان مثال هندوستان که به‌تازگی اعلام کرده رعایت استاندارد آلایندگی بهارات سطح شش از سال ۲۰۲۰ اجباری خواهد بود، بیشتر از سایر کشورها پتانسیل رسیدن به‌این استاندارد را خواهد داشت. نشانه‌های این امر را می‌توان درتلاش‌هایی مشاهده کرد که روغن‌سازان هندی برای رساندن سطح کیفی روغن موتورهای خود با موتورهایی که بااستاندارد یورو6 دارند، در ماه آوریل انجـــــــام داده و از این پروژه‌ها پرده‌برداری کردند. حال که مشخص شده استاندارد GF-6 نوع A امکان استفاده از گرانروی‌هایی بیشتر از 20W-16 را دارد، بسیاری از تولیدکنندگان هندی تلاش‌های خود را برای معرفی چنین روغن‌موتــــــورهایی افـــــزایش داده‌اند. اما درمورد نوع B این سطح کیفی که نیازمند روغن‌هایی با گرانروی کمتر است، احتمال می‌رود درسال ۲۰۲۱ تولیدکنندگان به‌این سطح برسند. از سوی دیگر بازار بافشار ورود خودروهای برقی مواجه است که به‌نوعی زنگ خطری برای بازار روانکارها به‌حساب می‌آید؛ اما از آنجایی که تولیدکنندگان می‌دانند بیشتر از نسخه‌های برقی‌، خودروهای هیبرید با نیاز خود به‌روغن‌های بسیار باکیفیت چالش عظیمی را برای صنعت‌روانکار ایجاد می‌کنند، بنابراین درحال‌حاضر استراتژی آن‌ها تلاش برای استفاده از آخرین سطوح کیفی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =