واردات تایرهای سنگین

توزیع‌کنندگان  تایرهای سنگین تولید داخل و وارداتی نسبت ‌به عدم صدور حواله فروش این کالاها توسط سازمان راهداری و زیان سنگین تحمیل‌شده به خود گلایه کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،توزیع‌کنندگان  تایرهای سنگین تولید داخل و وارداتی نسبت‌ به عدم صدور حواله فروش این کالاها توسط سازمان راهداری و زیان سنگین تحمیل‌شده به خود گلایه کردند. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» جمعی از توزیع‌کنندگان اصلی تایرهای باری -  اتوبوسی در نامه‌ای خطاب به سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار تعیین‌تکلیف اموال خود که به‌دلیل عدم صدور به موقع حواله فروش در انبارها در حال خاک خوردن هستند، شدند. دراین نامه که به امضای حدود 40توزیع‌کننده اصلی تایرهای سنگین در کشور رسیده است، بر ‌بی‌توجهی سازمان راهداری به خواب سرمایه توزیع‌کنندگان،‌ هزینه‌های سنگین  انبارداری و بیمه و همچنین سپری شدن زمان مناسب برای استفاده از این تایرها تاکید شده است و از مسئولان وزارت صمت درخواست مساعدت در این زمینه کرده‌اند. 
دراین نامه که خطاب به محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت نگاشته شده،‌ آمده است: «‌ازجمله  اصلی‌ترین مشکلات این  افراد سپری شدن تاریخ مصرف تایرهای دپوشده در انبارها است. توزیع‌کنندگان این تایرها،‌ مدت زمان مصرف لاستیک را 36ماه از تاریخ تولید و مدت زمان گارانتی آن را تنها 30ماه اعلام کرده‌اند که متاسفانه به‌دلیل دپوی آنها در انبار، در عمل بهترین زمان مصرف تایر و مدت زمان گارانتی تایرها از دست رفته است. این افراد هشدار داده‌اند در صورت عدم صدور حواله فروش و ماندن بیشتر تایرها در انبار،‌ استفاده از این کالا در خودروهای حمل‌ونقل باری و مسافری خطر ‌آفرین خواهد بود و توزیع‌کنندگان هیچ مسئولیتی را  از  این بابت نخواهند پذیرفت. همچنین درپی سپری شدن عمر مفید تایرها،‌ رانندگان خودروهای سنگین تمایلی به خرید نخواهند داشت و این موضوع تنها به نمایندگان فروش،‌ زیان مالی تحمیل خواهد کرد.»
موضوع دیگری که توزیع‌کنندگان تایرهای سنگین به آن اشاره کرده‌اند، هزینه سنگین بیمه این کالا در انبارهاست که بر میزان زیان این افراد خواهد افزود. این  درحالی است که توزیع‌کنندگان مذکور به‌دلیل عدم صدور حواله امکان فروش تایرها را ندارند اما مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف انبارداری هستند.
بیش‌از 40توزیع‌کننده تایر سنگین در کشور در این نامه بر زیان مالی بابت خواب سرمایه‌های خود به‌دلیل صادر  نشدن حواله و درنتیجه عدم فروش و نداشتن گردش مالی اشاره کرده‌اند. این افراد تاکید کرده‌اند تمام خریدها از شرکت‌های  داخلی و واردکنندگان به صورت نقدی انجام شده است و در شرایط فعلی به دلیل عدم گردش مالی با زیان بزرگی مواجه شده‌اند،‌ ضمن اینکه بسیاری از آنها تایرها را با دریافت تسهیلات با سود 18درصد از بانک‌ها خریداری کرده اند و حالا باید علاوه‌بر خواب سرمایه،‌پرداخت سود بانــــکی را نیز به مشکلات خود اضافه کنند.
به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌این نامه در  حالی نگاشته شده است که خبرهای رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت از حذف واردات تایرهای سنگین از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی دارد و در آینده‌ نزدیک احتمالا قیمت تایرهای وارداتی رشد  چشمگیر خواهد داشت به‌همین دلیل و بر اساس برخی گزارش‌ها از بازار  تایرهای سنگین و رانندگان دارای حواله فروش،‌ کمتر  توزیع‌کننده‌ای حاضر به فروش کالای خود با نرخ قبلی است و به نظر می‌رسد هرچند نگارش نامه‌های گلایه‌آمیز بیانگر واقعیت‌هاست اما ممکن است برخی به‌دنبال بالا بردن قیمت‌های مصوب برای فروش  حواله‌ای یا آزاد تایرهای دپوشده در انبارها باشند تا هم از زیان تحمیل‌شده رهایی یابند و هم سود کافی کسب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =