تاسیس داتسون

هفت‌سال پیش در چنین روزی برند با سابقه و معروف ژاپنی یعنی داتسون دوباره فعالیت خود را آغاز کرد. این کمپانی که حدود 30سال تعطیل شده بود، در سال ۲۰۱۳ به زندگی دوباره بازگشت، به همین بهانه قصد داریم امروز با این خودروساز ژاپنی آشنا شویم.

 به گزارش «اخبار خودرو»،هفت‌سال پیش در چنین روزی برند با سابقه و معروف ژاپنی یعنی داتسون دوباره فعالیت خود را آغاز کرد. این کمپانی که حدود 30سال تعطیل شده بود، در سال ۲۰۱۳ به زندگی دوباره بازگشت، به همین بهانه قصد داریم امروز با این خودروساز ژاپنی آشنا شویم. برندی که بیشتر با مدل‌های کلاسیک آن آشنا هستیم تا مدل های جدید.

ریش سفید ژاپنی
ریشه‌های داتسون به اوایل قرن ۱۹بازمی‌گردد. قدمت این کمپانی که جزو قدیمی‌ترین خودروسازان کشور ژاپن به حساب می‌آید، به سال ۱۹۱۱ می‌رسد. در آن سال خودروساز جدیدی به نام Kaishinsha Motor Car Works  در ژاپن ظهور کرد. در سال ۱۹۳۱ نام این خودروساز به DAT تغییر یافت که ۳حرفه D، A و T از ابتدای نام سرمایه‌گذاران این کارخانه گرفته شده بود. سپس پسوند Son نیز به این نام اضافه شد تا Datson شکل بگیرد که معنی آن پسر DAT است.
Yoshisuke Aikawa ، موسس هلدینگ Nihon Sangyo که نام هلدینگ آن در بازار بورس توکیو Nissan ثبت شده بود، در سال ۱۹۳۴ نیز کنترل داتسون را به‌دست گرفت و حضور خود در صنعت خودرو را با برند Nissan Motor  استارت زد. به‌دلیل بار منفی که کلمه Son در زبان ژاپنی داشت، کلمه Sun به معنی خورشید که نماد اصیلی برای ژاپنی‌هاست جایگزین شد تا سرانجام نام Datsun شکل بگیرد. 
تا سال ۱۹۸۶ خودروهای تولیدشده توسط این کمپانی ژاپنی تحت دو برند نیسان و داتسون به بازارهای جهانی عرضه می‌شدند. در آن سال طبق تصمیم مدیران نیسان برند داتسون برای همیشه کنار گذاشته شد. پس از 27 سال غیبت داتسون در صنعت خودرو، درنهایت مدیران وقت نیسان در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفتند این برند اصیل و نام آشنا را دوباره احیا کنند.
زندگی دوباره
در ۳ژوئن ۲۰۱۳ باردیگر داتسون به صنعت خودرو بازگشت. البته نقش آن نسبت‌به گذشته کاملا تغییر کرده و دیگر داتسون صرفا یک لوگو روی خودروهای نیسان نیست، بلکه با شخصیت کاملا مستقل تحت‌مالکیت گروه نیسان در کنار برندهایی همچون نیسان و اینفینیتی به عرضه خودروهای اختصاصی خود می‌پردازد. خودروهایی که در بازه قیمتی بسیار ارزان قرار دارند و کاملا اقتصادی هستند. دفتر مرکزی داتسون در توکیو واقع شده و درحال‌حاضر خودروهای این برند در کشورهای هند، روسیه، اندونزی، قزاقستان و آفریقای‌جنوبی عرضه می‌شوند. نکته‌جالب درخصوص این خودروساز ژاپنی این است که هیچ‌کدام از محصولات آن در خاک ژاپن تولید نمی‌شوند. بلکه مونتاژ خودروهای داتسون در کشورهایی همچون هند، روسیه و اندونزی انجام می‌شود.

آیا این برند به بازار ایران می‌آید؟

داتسون برای ما ایرانی‌ها چندان ‌آشنا نیست. ماجرای حضور این برند در ایران به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد. هرچند از سال ۲۰۱۳ که فعالیت دوباره آن آغاز شده اما تاکنون هیچگاه محصولاتش در بازار خودرو ایران عرضه نشده است. بنابراین چندان با محصولات داتسون آشنا نیستیم. ولی به‌دلیل قیمت بسیار پایینی که خودروهای این کمپانی دارند، احتمال آشنایی ما با این خودروها در آینده قابل پیش‌بینی است. 
باتوجه به رشد بی‌سابقه نرخ ارز در کشور و گران شدن خودرو احتمال اینکه خودروسازان سراغ خودروهای ارزان بروند، زیاد است. بی‌شک یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه داتسون به حساب می‌آید. باید منتظر ماند و دید آیا پای داتسون به ایران باز می‌شود یا خیر؟ اتفاقی که چندان دور از انتظار نیست. 
البته نباید انتظار خودرویی ارزان‌تر از تولیدات داخلی را در بازار کشور داشت. چون همان‌طور که گفتیم درحال‌حاضر ارزان‌ترین خودرو این کمپانی حدود 72میلیون‌تومان قیمت دارد. ازآنجاکه خودروهای عرضه‌شده در کشور همیشه برچسب قیمتی گران‌تر از کشور مبدا به خود می‌بینند، بنابراین نباید انتظار خودرویی زیر 100میلیون‌تومان را از داتسون در بازار کشور داشت.

داتسون‌های 70 تا 120میلیون تومانی
نخستین خودرویی که داتسون پس از بازگشت تولید کرد، مدل Go بود. «گو» یک هاچ‌بک کوچک و اقتصادی بوده که نسخه‌های «Go+» و «Cross» آن نیز در کلاس‌های مینی‌ون و استیشن تولید شد. این خودرو به‌عنوان محصول ۲۰۱۴ در دو کشور هند و اندونزی مونتاژ شد. قیمت پایه یک دستگاه «گو» در هند ۳.۹۹.000روپیه (100میلیون‌تومان) است. این خودرو براساس پلت‌فرم نیسان میکرا طراحی و در ارزان‌ترین حالت ممکن تولید شده است. در سال ۲۰۱۴ داتسون یک مدل دیگر نیز با نام on-Do در کشور روسیه به تولید رساند. این خودرو که در کلاس سدان‌های اقتصادی قرار دارد، براساس لادا گرانتا طراحی و تولید شده است. قیمت آندو در روسیه از ۴۳۶.000روبل (113میلیون‌تومان) آغاز می‌شود. یک سال بعد مدل mi-Do نیز در کارخانه روسیه به مرحله مونتاژ رسید. میدو یک هاچ‌بک ارزان بوده که ابعادی بزرگ‌تر از «گو» دارد و براساس خودرو لادا کالینا طراحی شده است. 
برای خرید مدل پایه این هاچ‌بک باید ۴۵۹.000روبل (119میلیون‌تومان) پرداخت کنید، که از این نظر گران‌ترین داتسون حال حاضر به‌حساب می‌آید. داتسون در سال ۲۰۱۶ محصول جدیدش در کلاس کراس‌اوور بسیار کوچک و اقتصادی با نام redi-Go در کشور هند تولید کرد. ردیگو براساس رنو کوئید شکل گرفته است که صحبت‌های آن برای جایگزینی پراید در ایران شده بود. بنابراین می‌توان داتسون ردیگو را برادر ناتنی رنو کوئید دانست که در آینده احتمال حضور آن در بازار ایران نیز دور از انتظار نیست. 
قیمت پایه ردیگو اکنون در هند از ۲.83.000روپیه (72میلیون‌تومان) آغاز می‌شود که از این نظر باید آن را ارزان‌ترین محصول داتسون دانست. تمام خودروهای داتسون براساس پلت‌فرم و مشخصات فنی دیگر خودروسازان طراحی و با حداقل هزینه تولید شده‌اند. بنابراین از نظر فنی و کیفیت انتظار چندانی نباید از محصولات کنونی داتسون داشت. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز حرف‌ چندانی برای گفتن ندارد. هرچند این برند توانسته است کلاس خودروهای بسیار ارزان را تا حدودی پوشش دهد. درحالت‌کلی می‌توان گفت داتسون دیگر ابهت گذشته خود را نداشته و همچون لانچیا پس‌از بازگشت دوباره خود شخصیتی ضعیف‌تر از گذشته به خود گرفته است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =