وانت هیولا

وانت هیولا (monster Truck) یک وانت تخصصی با سیستم تعلیق سنگین، فرمان چهارچرخ و لاستیک‌های بزرگ است که برای رقابت و استفاده به‌عنوان وسایل نقلیه سرگرمی ساخته شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،وانت هیولا (monster Truck) یک وانت تخصصی با سیستم تعلیق سنگین، فرمان چهارچرخ و لاستیک‌های بزرگ است که برای رقابت و استفاده به‌عنوان وسایل نقلیه سرگرمی ساخته شده است. این وانت‌هیولاها در ابتدا با تغییر کامیون وانت‌ها (Pickup Trucks) و وسایل نقلیه ورزشی (SUV) ایجاد شده‌اند. به همین منظور، به‌جای استفاده از فلز، در این خودروها از شاسی لوله‌ای و بدنه‌های فایبرگلاس استفاده شده‌ است و تبدیل به مدل‌هایی خاص شدند. وانت هیولا رقابتی به‌طور معمول 12 فوت (3.7متر) طول دارد و به لاستیک‌های 66اینچی (1.7 متر) خارج از جاده مجهز شده است. 

  تورنمنت تک‌حذفی در مسیرهای کوتاه و متقارن
مسابقات وانت هیولا به‌طور معمول دارای دو رویداد اصلی؛ یعنی یک مسابقه و یک رقابت آزاد است. این مسابقات به‌عنوان یک تورنمنت تک‌حذفی در مسیرهای کوتاه و متقارن برگزار می‌شوند که ممکن است شامل موانعی مانند خودروهای ناخواسته یا تپه‌های خاکی شوند. طول و پیچیدگی مسیر می‌تواند به اندازه محل برگزاری مسابقات متفاوت باشد. درحالی‌که دوره‌های داخل سالن‌های سرپوشیده معمولا در مسیرهای کوتاه‌تر برگزار می‌شود و با موانع کمتری همراه هستند. 
در رویدادهای آزاد، هر راننده‌ای با موانع مختلفی روبه‌رو می‌شود که نیازمند عملکرد متفاوت آن‌هاست. در این مسیرها عملکرد رانندگان ممکن است شامل پرش‌ از مانع، پشتک (Backflips)، تک چرخ (Wheellies) و دونات‌ها شود و رانندگان عملکرد خود را در مواجهه با این موانع به نمایش بگذارند. هیات داوران به هر عملکرد امتیاز می‌دهند و راننده‌ای که بیشترین امتیاز را به دست بیاورد، به‌عنوان برنده مسابقات اعلام می‌شود. 
در این مسابقات وسایل نقلیه اضافی، خانه‌های متحرک و اتوبوس‌های مدرسه به‌عنوان موانع در نظر گرفته می‌شوند تا رانندگان با وسایل نقلیه خود از آن‌ها عبور کرده و آن‌ها را خرد کنند. 
بقایای این موانع هنگام خرد شدن به سمت سکوها پرتاب می‌شوند و صدمات جدی را به وجود می‌آورد که باعث شده است بسیاری از تماشاچیان این مسابقات تمایلی به نشستن در سکوهایی جلویی نداشته باشند. درحال‌حاضر بیشتر دوره‌های آزاد عمدتا از تپه‌ها و رمپ‌های بزرگی ساخته شده است که به وانت‌ها اجازه می‌دهد تا هنگام فرود، پرش و چرخش‌های بزرگ را انجام دهند. 
اجرای آزاد، محدودیت زمانی مشخصی دارد و فقط یک وانت در یک زمان مجاز به حرکت در مسیر مشخصی است تا ایمنی مسابقات افزایش پیدا کند. رویدادهای آزاد به‌طور معمول به‌عنوان رقابت نهایی یک دوره در نظر گرفته می‌شود، زیرا آسیب رسیدن به کامیون‌ها در این رویدادها باعث از دور خارج شدن این خودروها می‌شود.
  تاثیر مسابقات بر صنعت خودرو
در این مسابقات مانند سایر مسابقات موتوری، تبلیغات و اسپانسرینگ‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. اسپانسرهای اصلی این مسابقات نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند. 
پس به نظر می‌رسد این مسابقات تاثیر چندانی بر صنعت خودرو نداشته باشد، ولی با نگاه دقیق‌تر می‌توان دریافت برنده اصلی این مسابقات خودروســـــــازان هـــــــستند. 
باتوجه به سلیقه و نیاز آمریکایی‌ها خودروهای پیکاپ‌تراک و SUV دارای سهم بازار اصلی در آمریکا هستند. از نظر جامعه‌شناسی، آمریکایی‌های افرادی به‌شدت علاقه‌مند به خودنمایی و رقابت هستند. 
هرچه این مسابقات جذاب‌تر، مهیج‌تر و با افتخارات بیشتری همراه باشد، مردم آمریکا برای سهیم‌شدن در این ارزش‌ها، از این سبک خودروها استقبال می‌کنند. این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر صنعت این خودروها داشته باشد. 
با نگاهی به محصولات سال‌های اخیر بازار آمریکا می‌توان گفت سلیقه مصرف‌کنندگان از پیکاپ یا وانت به سمت پیکاپ‌تراک‌ها متمایل شده است و طی سال‌های اخیر، پیکاپ‌های کلاس F150 فورد پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا بوده‌اند. 
در نقطه‌مقابل مسابقات ناسکار (NASSCAR) قرار دارد که مربوط به خودروهای کلاس سدان است که رقیب اصلی پیکاپ‌تراک‌ها و SUVها در بازار آمریکا هستند. 
به‌نوعی می‌توان این برداشت را داشت که هر کدام از این مسابقات که هیجان و جذابیت بیشتری برای مخاطبان به همراه داشته باشند، می‌توانند به بازار کلاس خودرو مورد استفاده کمکی قابل توجه کنند.

نویسنده:محمد پارسا دولت یار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =