کامیونت، کامیون و کشنده

گرچه به نظر می‌رسد اجرای این طرح برخلاف سایر طرح‌های قبلی، با جدیت همراه است اما بسیاری از خودروسازان و متقاضیان نوسازی ناوگان فرسوده، مخالف اجرای این طرح هستند و علاوه بر مشکلات هنگام ثبت‌نام، برخی موارد فنی را مانع اجرای این طرح می‌دانند.

به گزارش «اخبار خودرو»،طرح جدید نوسازی ناوگان که با واردات مدل‌های سه سال کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای گره خورده، با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو شده است. گرچه به نظر می‌رسد اجرای این طرح برخلاف سایر طرح‌های قبلی، با جدیت همراه است اما بسیاری از خودروسازان و متقاضیان نوسازی ناوگان فرسوده، مخالف اجرای این طرح هستند و علاوه بر مشکلات هنگام ثبت‌نام، برخی موارد فنی را مانع اجرای این طرح می‌دانند. در این میان، به عقیده برخی از مخالفان اجرای این طرح؛ مستهلک بودن مدل‌های سه سال کارکرده خارجی، موضوعی است که قابلیت اجرای طرح جدید نوسازی را از بین می‌برد. با این حال احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور مستهلک بودن این خودروها را کاملا رد کرده و در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» نوسازی ناوگان را امری اجتناب‌ناپذیر دانست. وی بر این باور است که با توجه به شرایط فعلی کشور و محدودیت‌های موجود برای واردات مدل‌های کارکرده، استفاده از این خودروها بسیار به صرفه‌تر از مدل‌های فرسوده فعلی است. کریمی همچنین این خودروها را بالاتر از مدل‌های چینی دانست که طی سال‌های اخیر وارد کشور شدند.

نوسازی ناوگان فرسوده؛ امری اجتناب ناپذیر

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور درخصوص نوسازی ناوگان فرسوده به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «با توجه به این‌که ناوگان عمومی کشور سن بالایی دارد و از محل فعالیت ناوگان فرسوده در بخش ناوگان جاده‌ای خسارت‌های بسیاری متحمل می‌شویم، بحث نوسازی ناوگان امر اجتناب ناپذیراست.» 
احمد کریمی اظهار کرد: «میزان مصرف سوخت، میزان آلایندگی و هزینه‌های سرسام‌آور ناشی از تامین قطعات و نگهداری خودروهای فرسوده، بخشی از خسارت‌هایی است که فعالیت این ناوگان به اقتصاد کشور وارد می‌کند. بنابراین اصل نوسازی باید انجام شود.»

مصرف پایین کارکرده‌های اروپایی با چینی‌ها

کریمی در ادامه با اشاره به شرط انتخاب خودروهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی به منظور واردات کارکرده‌ها بیان کرد: «شرط مطرح‌شده از هر نظر درست است.» وی در ادامه مدل‌های سه سال کارکرده اروپایی را با مدل‌های چینی فعلی مقایسه کرد و گفت: «باید این موضوع را در نظر داشت ناوگان چینی که طی سال‌های اخیر توسط شرکت‌های خودروساز وارد کشور شده، با تکنولوژی فرسوده اروپا تامین می‌شود. 
به عنوان مثال برخی کامیون‌های چینی مدل 2020 با تکنولوژی متعلق به 30 سال پیش اروپا تحویل می‌شود.» وی ادامه داد: «این خودروها به اندازه مدل‌های فرسوده موجود در ناوگان، خسارت وارد می‌کنند. چه‌بسا خودروسازان مدل‌هایی را وارد ناوگان کرده‌اند که خسارت آن ها در مقایسه با مدل‌های فرسوده بسیار بیشتر است.» 
کریمی بیان کرد: «برخی از این مدل‌ها مناسب جاده‌های ایران نبودند و حتی می‌توان گفت نمونه این خودروها در دنیا هم یافت نمی‌شود.» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران اظهار کرد: «متاسفانه خودروسازان طی سال‌های گذشته جنس‌های بی‌کیفیت و بنجل چینی را به کشور وارد کردند که ما ناگزیر به استفاده از آن‌ها هستیم.»
 

واردات مدل‌های کارکرده؛ جبران محدودیت‌های وارداتی


احمد کریمی عنوان کرد: «با توجه به شرایطی که درحال‌حاضر داریم، ناگزیر باید بپذیریم در زمینه واردات خودروهای صفر کیلومتر با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم. بنابراین واردات کامیون‌های سه سال کارکرده اروپایی ممنوعیتی ندارد.» 
وی ادامه داد: «بحثی در زمینه مستهلک‌بودن ناوگان سه سال کارکرده اروپایی مطرح می‌شود که مورد قبول ما نیست.» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اظهار کرد: «مدل‌های کارکرده وارداتی باید قبل از واردات تحویل کمپانی شده و ریکاوری شود. چنانچه قطعه‌ای با مشکل مواجه است، اصلاح شده و بعد از آن وارد ناوگان می‌شود.» وی بیان کرد: «گرچه این خودروها سه سال کارکرد هستند اما در حد مدل‌های صفر کیلومتر بازسازی می‌شوند و این خودروها با سه سال کارکرد مانعی برای فعالیت در ناوگان ندارند.»


عدم ارائه تسهیلات؛ تنها مشکل اجرای طرح

کریمی درخصوص مشکلات اجرای این طرح گفت: «هنگامی که مالک خودرو فرسوده قصد ثبت‌نام برای واردات را دارند، باید تسهیلات برای آن‌ها در نظر گرفته شود تا این خرید قابل انجام باشد. تنها مشکل این بخش عدم ارائه تسهیلات است.» وی ادامه داد: «در این زمینه نیز با مشاور رئیس‌جمهور جلسه گذاشتیم و خودروسازان نیز نقطه نظرات خود را در این بخش مطرح کردند.» کریمی افزود: «در این جلسه تقریبا مشخص شد که ایرادات مطرح‌شده از سوی خودروسازان، منطقی نیست، به جز در مواردی که دو شرکت خودروساز مشکلات فنی و موانع موجود بر سر اجرای این طرح را بیان کردند. اما سایر خودروسازان به دنبال انحصارطلبی بودند.» 
وی بیان کرد: «در بحث نوسازی ناوگان چهار گروه خودروسازان، شرکت‌های توانمند، دارندگان مجوز از وزارت صمت و دارندگان ناوگان فرسوده قابلیت مشارکت دارند. ایراداتی که شرکت‌های خودروساز در زمینه مستهلاک بودن خودروهایی مطرح می‌کردند؛ کاملا اشتباه و منفعت‌طلبانه است.» کریمی بیان کرد: «برای موفقیت این طرح، دولت باید تسهیلاتی را در اختیار متقاضیان قرار دهد. معتقدیم که این تسهیلات طی مدت سه سال از محل تفاوت سوخت این ناوگان به نسبت ناوگان فرسوده فعلی، جبران خواهد شد و جای نگرانی برای دولت ندارد.» 
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در پایان اظهار کرد: «پیش از این قرار بود از صندوق ذخیره ارزی، رقمی برای طرح کلید به کلید برداشت شود. حال باید همین پول را در گردش نوسازی ناوگان قرار دهند تا به‌صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گیرد. بعد از سه سال این هزینه به صندوق ذخیره ارزی برمی‌گردد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =