لنت‌ترمزهای وارداتی

سیستم ترمز بر مبنای هیدرولیک و اصطکاک میان قطعات متحرک شکل گرفته تا منجربه کاهش سرعت خودرو شود. در این میان لنت‌ها به‌عنوان مهم‌ترین قطعه، تاثیر بسزایی روی عملکرد این سیستم دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سیستم ترمز بر مبنای هیدرولیک و اصطکاک میان قطعات متحرک شکل گرفته تا منجربه کاهش سرعت خودرو شود. در این میان لنت‌ها به‌عنوان مهم‌ترین قطعه، تاثیر بسزایی روی عملکرد این سیستم دارند. لنت‌های ترمز با ایجاد اصطکاک روی سطح شفاف دیسک یا سایش روی کاسه‌ طراحی‌شده برای آن،  سرعت خودرو را کاهش می‌دهند و نهایتا منجربه توقف کامل آن می‌شوند. اما دراین میان نکته‌ حائز اهمیت اینکه کیفیت و نحوه ساخت این قطعه از اهمیت زیادی در روند ترمزگیری برخوردار است و باتوجه به اینکه صنعت‌خودرو کشور با چالش‌های بسیاری مواجه است، درعین‌حال تولیدکنندگانی وجود دارند که باکیفیت‌ترین و مناسب‌ترین قطعات را به‌بازار عرضه می‌کنند. با این وجود متاسفانه کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی که تولیدکنندگان‌ نامشخصی دارند، به‌شکلی گسترده در بازار به‌چشم می‌خورد که در درازمدت منجربه‌مشکلات و البته حوادث جبران‌ناپذیر برای مالکان خودرو می‌شود. درادامه دراین‌باره به‌نکاتی اشاره خواهد شد که کارشناسان این حوزه برای آگاهی بیشتر مشتریان و مخاطبانشان همواره بر آن تاکید دارند.

   قیمت؛ مهم‌ترین موضوع 
باتوجه به‌گفته‌های کارشناسان و صاحب‌نظران درتولید لنت‌ترمز، یکی از دلایلی که ‌به‌قیمت‌های غیرمنطقی و غیرمعقول در این راستا منتهی می‌شود، تولیدات به‌اصطلاح زیرپله‌ای است. چراکه عده‌ای سودجو لنت‌های قاچاق و زیرپله‌ای را تحت‌عنوان برندهای معتبر داخلی و خارجی با فرض اینکه مشتریان از این مقوله آگاه نیستند، با هر قیمتی به‌فروش می‌رسانند. درنتیجه این‌نوع لنت‌ها از کیفیت پایینی برخوردارند و درنهایت سبب کاهش ایمنی سرنشینان خودرو و دردسرهای بسیاری برای مالکان خودرو می‌شود. 
همچنین در این راستا تولیدکنندگان فعال داخلی که از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، برای اطمینان بیشتر از لحاظ اصل بودن لنت، امکان فروش آنلاین و همچنین فروش در نمایندگی‌های این تولیدکنندگان را فراهم کرده‌اند. 

   مواداولیه‌ای که تخریب‌پذیر هستند 
از سال 1390 استفاده از ماده آزبست درتولید لنت‌های ترمز ممنوع شد. چراکه این ماده نه‌تنها آلودگی‌های زیست‌محیطی داشت، بلکه محیط کار تولیدکننده را نیز آلوده می‌کرد. به‌گفته بسیاری از کارشناسان و مدیران ارشد کارخانه‌های تولیدکننده لنت‌ترمز در کشور، آزبست درمرحله استفاده کمترین زیان را برای ‌انسان دارد؛ اما بیش‌ترین آسیب را هنگام تولید ایجاد می‌کند. در این راستا تولیدکنندگان معتبر از این ماده استفاده نمی‌کنند تا هم لنت از کیفیت ساخت بهتری برخوردار شود و هم کمترین میزان آلودگی زیست‌محیطی را داشته باشد. اما نکته قابل‌توجه اینکه همچنان در تولیدات زیرپله‌ای از این ماده استفاده می‌شود. همچنین اخیرا افراد سودجو بک‌پلیت‌هایی را که در لنت‌ترمز از اجزای مهم به‌شمار می‌رود جمع‌آوری کرده‌اند و آن دسته را که به‌لحاظ فیزیکی آسیب جدی ندیده باشند و قابل بازیافت باشند، به‌راحتی در روند تولید لنت‌های ترمز تلقبی به‌کار می‌گیرند.

   مشتریان به‌چه نکاتی توجه کنند؟
نخست آنکه توصیه می‌شود مشتریان لنت‌ترمزی را که تحت‌عنوان برند خارجی فروخته می‌شود، خریداری نکنند. زیرا ممکن است این نوع لنت‌ها تقلبی باشند و باتوجه به‌اینکه به‌اصطلاح در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شوند، بنابراین هیچ نظارتی روی تست و آزمایش این نوع لنت‌ها وجود ندارد و معمولا این دسته از تولیدکنندگان به‌اصطلاح زیرپله‌ای برای کالای تولیدی خود از برند دیگران استفاده می‌کنند و مشتریان را فریب می‌دهند. همچنین متخصصان بازار لنت شاید 5 تا 6 برند خارجی را بشناسند و این درحالی‌است که بیش از 100 برند خارجی در بازار فعلی وجود دارد. بنابراین با انتخاب و خرید اشتباه، بستر مناسب برای خطر و حادثه فراهم می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =