معاون طرح و برنامه وزارت صمت

داخلی‌سازی قطعات موضوعی است که از سال گذشته و همزمان با اوج‌گیری تحریم‌ها آغاز شد و در سال جاری نیز این اقدام دنبال می‌شود. وزارت صمت در نظر دارد تا از طریق برنامه‌ریزی عملیاتی، هر سال بخشی از واردات 3.8میلیارد دلاری قطعات منفصله را با داخلی‌سازی پوشش دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،داخلی‌سازی قطعات موضوعی است که از سال گذشته و همزمان با اوج‌گیری تحریم‌ها آغاز شد و در سال جاری نیز این اقدام دنبال می‌شود. وزارت صمت در نظر دارد تا از طریق برنامه‌ریزی عملیاتی، هر سال بخشی از واردات 3.8میلیارد دلاری قطعات منفصله را با داخلی‌سازی پوشش دهد. قطعه‌سازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع کشور که اشتغال بسیاری به وجود آورده است، باید مورد حمایت دولت باشد. در این راستا سال گذشته در دو نوبت بیش از 7هزار میلیارد تومان به این بخش تزریق شد. حالا معاونت طرح و برنامه وزارت صمت از پیگیری شکل تازه‌ای از تامین نقدینگی برای این بخش به‌صورت انتشار گواهی اوراق مولد (گام) خبر داده است. طرح «گام» یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش می‌کند امکان تامین غیرتورمی سرمایه در گردش زنجیره تولید را به‌ویژه برای واحدهای کوچک ومتوسط فراهم کند. موضوع دیگری که وزارت صمت و البته تیم اقتصادی دولت دنبال می‌کند، بحث مالیات بر عایدی سرمایه است؛ موضوعی که با هدف کاهش دلالی در بازار خودرو در حال پیگیری است. در همین زمینه با سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به گفت‌وگو پرداختیم. وی معتقد است با تصویب لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در بحث خودرو، طلا و ارز جذابیت این بازارها از بین می‌رود و بسیاری را به سمت تولید سوق می‌دهد و سرمایه‌ها به این بخش سرازیر می‌شود. وی می‌گوید: «در لایحه‌ای که درحال‌حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت است، به‌طور جدی به موضوعات عایدی سرمایه‌ای پرداخته شده است. این لایحه مراحل پایانی خودش را در کمیسیون اقتصادی دولت طی می‌کند.»

صنعت قطعه چه سهمی در کل تسهیلاتی که برای صنعت کشور در نظر گرفته شده است، دارد؟ اصولا قرار است چه تسهیلاتی و با چه روشی در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد؟
قطعه‌سازی به‌نوعی از استراتژیک‌ترین صنایع ماست، هم به دلیل وابستگی دوسویه‌ای که به صنعت خودرو دارد و هم به دلیل اشتغالی که ایجاد می‌کند. بر این اساس، همیشه سعی شده است به این صنعت استراتژیک توجه شود. درحال‌حاضر چند موضوع را با دوستان قطعه‌ساز جلو می‌بریم. یکی‌دو مرحله از تسهیلات و حمایتی که دولت از خودروساز داشته، به‌نوعی به قطعه‌ساز پرداخت شده است. در هیچ موردی پرداخت به خودروساز انجام نشد. بلکه تضمین از سوی خودروساز بوده و پرداخت به قطعه‌ساز انجام شده است. در این راستا و در آخرین پرداختی به قطعه‌سازان در اواخر سال گذشته، 5هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان پرداخت شد. اما درحال‌حاضر نگاه جدیدی به این بحث داریم که نگاه زنجیره‌ای است. درحال‌حاضر به‌جای این‌که به پنج قسمت یک زنجیره از تولیدکننده تا مصرف‌کننده پنج وام جداگانه داده شود، بهتر است بین این پنج گروه این وام دست به دست بچرخد. نگاه جدید ما به پرداخت تسهیلات این‌گونه است تا حجم بالای نقدینگی از اقتصاد کم شود.

 چه اقدامی در این راستا انجام شده یا در حال انجام است؟
در این زمینه یکی از اقداماتی که در حال پیگیری آن با حوزه بانکی هستیم، استفاده قطعه‌سازان از اوراق«گام» است. نقدینگی ویژه تولید لحاظ شده و در شورای بورس هم ابعاد این قضیه مصوب شده است. امیدواریم اوراقی که در این خصوص صادر می‌شود، قابلیت معامله در بازار سرمایه را داشته باشد تا خودروسازان هم بتوانند از این اوراق استفاده کنند.

 داخلی‌سازی قطعات خودرو طی سال جاری به کجا رسیده است؟ آیا روند داخلی‌سازی قطعات متوقف شده است؟
توسعه ساخت داخل هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود و برنامه اصلی وزارت‌خانه صنعت و معدن و تجارت است. برای امسال داخلی‌سازی 3.2میلیارد دلاری را در مجموع صنایع هدف قرار داده‌ایم و بحث هدف‌گذاری قطعات خودرو را پیگیری می‌کنیم. تقریبا به‌صورت هفتگی هم در خودروسازی‌ها و هم در سازمان گسترش‌ و نوسازی جلسات ساخت داخلی کردن قطعات را برگزار می‌کنیم. یعنی میزهای داخلی‌سازی خودرو به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود. سال گذشته حدودا 275میلیون دلار بحث قرارداد با قطعه‌سازان برای ساخت داخل کردن قطعات را داشتیم. درحال‌حاضر به‌صورت هفتگی مبحث داخلی‌سازی پیگیری می‌شود.

 چه اهدافی درخصوص داخلی‌سازی خودرو برای سال جاری دارید؟ چه کارهایی قرار است برای خودروسازان و قطعه‌سازان انجام شود؟
موضوع تامین جایگزین ارز یا جایگزین واردات در صنعت خودرو، شاید اصلی‌ترین هدف ما در خودروسازی  است. بیشترین ارزبری ما در این حوزه در بحث واردات قطعات منفصله خودرو و خانواده سیستم حمل‌ونقلی کشور است. به همین منظور برنامه داریم تا امسال هم تا جایی که توان و امکان داریم در بحث ساخت داخل کردن قطعات پیش برویم.

 برای بسیاری از خودروهایی که در کف خودروسازی‌ها انبار شده‌اند و ناقص هستند، باید قطعات وارد شود. واردات این قطعات هم ارزبری دارد. چه برنامه‌ای در این خصوص دارید؟
این سوال را باید از مدیران صنعت خودرو که محور اصلی ارتباط با بخش خصوصی هستند بپرسید. به هرحال مشکلاتی در حوزه واردات قطعات داریم. اما همچنان که سال گذشته هم بر این موضوع غلبه کردیم، امسال هم می‌توانیم در این مورد موفق عمل کنیم. یعنی امسال قطعا مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

 به‌هرحال برای تکمیل خودروها مجبور به واردات قطعه هستیم. این مساله را چگونه می‌بینید؟
از روز اول نمی‌توانیم همه قطعات را ساخت داخل کنیم. در این زمینه برنامه زمان‌بندی ساخت داخل داریم. در یکی از ردیف‌های وارداتی چیزی حدود 3.8میلیارد دلار واردات قطعات منفصله خودرو داشتیم. برای کاهش این میزان واردات سال به سال برنامه‌ریزی می‌شود. طبق برنامه‌ریزی طی سال‌های آینده این رقم به کمترین میزان خود خواهد رسید. سال گذشته 275میلیون دلار داخلی‌سازی داشتیم، امسال هم این برنامه را با رشد بیشتری دنبال خواهیم کرد تا میزان داخلی‌سازی قطعات را افزایش دهیم. امسال شرایط ما کمی سخت‌تر شده، اما درحال‌حاضر مشغول کار روی متدهای دیگری برای حل این مساله هستیم.

 درحال‌حاضر تامین ارز قطعه‌سازان به چه صورت انجام می‌شود؟ برخی قطعه‌سازان از این‌که بانک مرکزی به‌منظور تامین ارز آن‌ها را به صادرکنندگان ارجاع داده است، گلایه دارند، گویا ظاهرا صادرکنندگان ارز را در اختیار قطعه‌سازان قرار نمی‌دهند.
خیر؛ این‌گونه نیست. البته بهتر است این موضوع را از قطعه‌سازان بپرسید. اما من می‌دانم که جلسات مشترکی بین قطعه‌سازان و صادرکنندگان به منظور تامین ارز برگزار شده است.

 بحث دیگری که مطرح شده، مالیات بر عایدی در خصوص خودروهاست. آیا مالیات در حوزه خودرو تا چه اندازه می‌تواند کارساز باشد؟
بحث مالیات بر عایدی موضوع مهمی است که باید ابعاد مختلف آن بررسی شود. در لایحه‌ای که درحال‌حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت است، به‌طور جدی به موضوعات عایدی سرمایه‌ای پرداخته شده است. این لایحه مراحل پایانی را در کمیسیون اقتصادی دولت طی می‌کند. اگر این لایحه به نتیجه برسد برای حوزه خودرو و فعالیت‌های سوداگرانه آن برنامه‌هایی دیده شده، نگاه ما این است که اگر می‌خواهیم تولید جذاب شود، باید جذابیت بازارهای موازی از بین برود. نمی‌شود ارز، طلا و خودرو جذابیت بیشتری داشته باشند و بگوییم چرا سرمایه به بخش تولید وارد نمی‌شود. بنابراین حامی جدی بحث مالیات بر عایدی سرمایه هستیم. جلسات مختلفی در این خصوص برگزار شده است.

 پیشنهاد دولت در این خصوص چقدر است؟
عددهای مشخصی در بازه‌های مختلف وجود دارد. یعنی بسته به مابه‌التفاوتی که عاید فرد می‌شود، این مالیات اخذ شود.

 یک بحث هم در خصوص تعداد خودروهای تحت مالکیت فرد و دریافت مالیات در این رابطه بود. این مساله به کجا رسید؟
این بحث دیگری است که درحال‌حاضر با توجه به حجم بالای متقاضیان برای خرید خودرو سعی کردیم کاری انجام دهیم تا افرادی که بیشتر نیاز دارند به خودرو دست پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =