تایر

واردات تایرهای سواری از این پس مشمول دریافت ارز نیمایی نخواهد شد. تصمیم جدید ارزی دولت برای واردات تایر که به‌گفته عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک علاوه‌بر مواجه کردن کشور با کمبود تایرهای سواری در تابستان امسال،‌ راه را برای واردات قاچاق این گروه محصول به کشور نیز هموارتر می‌کند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،واردات تایرهای سواری از این پس مشمول دریافت ارز نیمایی نخواهد شد. تصمیم جدید ارزی دولت برای واردات تایر که به‌گفته عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک علاوه‌بر مواجه کردن کشور با کمبود تایرهای سواری در تابستان امسال،‌ راه را برای واردات قاچاق این گروه محصول به کشور نیز هموارتر می‌کند. 
احمدرضا متقی، عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک درحالی از ابطال ثبت‌سفارش لاستیک‌های سواری که پیش از این با هدف دریافت ارز نیمایی انجام می‌شدند، خبر دادکه درحال‌حاضر کشور به‌دلیل ناتوانی تولیدکنندگان داخلی در ایجاد توازن در بازار تایرهای سواری ‌با کمبود این محصول مواجه است و برخی سایزهای پرمصرف در بازار حتی به دوبرابر قیمت نیز به دست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسند. وی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» از تغییر گروه کالایی لاستیک‌های سواری از گروه 22 (که مشمول دریافت ارز نیمایی می‌شدند) به گروه کالایی 23خبر داد و گفت: «کالاهای جای‌گرفته در گروه کالایی 23 باید برای واردات از ارز حاصل ازپیمان صادراتی استفاده کنند. این تصمیم باعث می‌شود نرخ ارز برای  واردات به هر دلار 19هزار و 500تومان برسد و علاوه بر آن وارد کنندگان با مشکلات فراوانی در زمینه تامین ارز مواجه شوند.» 
متقی یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیشِ‌روی تجار را شیوه تهیه پیمان صادراتی اعلام و بیان کرد: «تا پیش از این بسیاری از واردکنندگان که برای دریافت ارز نیمایی به صرافی‌های معرفی‌شده ازسوی بانک‌مرکزی مراجعه می‌کردند با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده و برخی از آنها موفق به دریافت ارز و حتی اصل سرمایه ریالی خود نشده‌اند. حال در چنین شرایطی اعتماد به صادرکننده‌ای که حاضر باشد از طریق پیمان صادراتی،‌ریال را از تجار تایر دریافت ودرقبال آن ارز با نرخ توافقی به آنها پرداخت کند، بسیار دشوار خواهد بود. 
آن‌هم بین دو طرف معامله‌ که هیچ شناختی ازهم ندارند.» وی این تصمیم دولت را باعث عدم تمایل واردکنندگان رسمی برای واردات تایر از مبادی قانونی دانست و ادامه داد: «با این شیوه واردات غیررسمی به شدت قوت خواهد گرفت و قاچاقچیان تایر بدون مشکلات و بوروکراسی بانکی، ‌پرداخت تعرفه گمرکی و مالیات بر  ارزش افزوده اقدام به قاچاق گسترده تایرهای سواری به کشور خواهند کرد. به‌گفته عضو انجمن واردکنندگان لاستیک با ادامه یافتن این‌رویه، ‌بی‌شک کشور در تابستان امسال با کمبود بی‌سابقه تایرهای سواری مواجه خواهد شد و این مشکل در سایزهای خاص که امکان تولید آنها در کشور وجود ندارد نیز حادتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =