کد خبر: 229445
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
لنت‌ترمزهای وارداتی

کار ترمز خودرو براساس اصول ترمودینامیکی جذب حرارت و از دست دادن آن است؛ بدین‌معنا که دیسک‌ها یا کاسه‌های چرخ با تبدیل نیروی بازدارنده به‌اصطکاک و درنتیجه حرارت عــــــمل می‌کنند. 

 به گزارش «اخبار خودرو»، کار ترمز خودرو براساس اصول ترمودینامیکی جذب حرارت و از دست دادن آن است؛ بدین‌معنا که دیسک‌ها یا کاسه‌های چرخ با تبدیل نیروی بازدارنده به‌اصطکاک و درنتیجه حرارت عــــــمل می‌کنند. 
بنابراین فشار لنت و کفشک‌های ترمز روی دیسک و کاسه‌چرخ‌ها اصطکاک و حرارت ایجاد می‌کند. حرارت تولیدشده باید به‌سرعت به‌فضای اطراف منتقل شود و دیسک و کاسه خنک شود که درمورد دیسک‌ها خنک شدن با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد و کارایی بیشتری دارد. اما درمورد لنت باید به‌چــــــند نکته اساسی توجه کرد.
هیچ‌گاه لنت‌ها و کفشک‌ها نباید تا لایه‌های آخر ساییده شوند. صدای جیغ ترمز هنگام ترمز گرفتن می‌تواند بر اثر تمام شدن لنت‌ها باشد و نکته مهم این است که هیچ‌گاه نباید از لنت‌هایی که جنس آن‌ها خوب نیست، استفاده کرد.
زیرا لنت غیراستاندارد دیسک‌ را می‌خورد و خرابی دیسک‌ها دردسرساز است وعدم‌توجه به‌آن به ‌قیمت جان راننده و سرنشینان خودرو تمام می‌شود.
در این میان انتخاب و خرید لنت‌ترمز استاندارد و با کیفیت تضمین‌شده یکی از وظایف اصلی راننده در تمام فصول سال است.
 لنت‌ترمز بخش مهمی از سیستم  ترمز خودرو است که با تولید اصطکاک در چرخ‌ها، باعث ایجاد شتاب منفی در حرکت و کاهش سرعت خودرو یا توقف کامل آن می‌شود. امروزه لنت‌های ترمز معمولا از مواد ارگانیک، نیمه‌فلزی، فلزی و سرامیک ساخته می‌شوند.
برخی از این لنت‌ها دارای  موادی هستند که با ایجاد اصطکاک زیاد، گرمای  بسیار بالایی تولید کرده و درظاهر به‌توقف سریع  خودرو کمک می‌کنند؛ اما دارای طول عمر و دوام کافی نبوده وعملکرد مناسبی نیز ندارند. این مساله  درنهایت هزینه بالایی را برای مصرف‌کننده و راننده به‌همراه خواهد داشت .

  صدای لنت‌ترمز
موردی که ممکن است رانندگان خودرو را درمواقع مختلف دچار نگرانی کند، صداهایی است که هنگام گرفتن ترمز از لنت‌ها به‌گوش می‌رسد. این صدا  برای راننده و سرنشینان و حتی عابرین‌پیاده بسیار آزاردهنده است که درنهایت رانندگان را به‌سبب نگرانی از عملکرد آن، روانه نمایندگی‌ها یا تعمیرگاه‌های خودرو درسطح شهر می‌کند.
 لنت‌های فاقد استانداردهای اولیه غالبا این‌گونه هستند؛ اما در مقابل، لنت‌های استاندارد، سرامیکی و ارگانیکی این‌گونه نیستند. لازم به‌ذکر است یکی از مواردی که یک راننده باید آن را حتما بداند، شست‌وشوی دیسک‌های ترمز قبل از تعویض لنت‌هاست. با این عمل و استفاده از یک لنت استاندارد هیچ‌گاه صدای نامتعارفی هنگام ترمزگیری نخواهید شنید.

  شیشه شدن لنت
ممکن است بارها از زبان رانندگان مختلف شنیده باشید که پس از یک‌سری ترمزگیری درفواصل زمانی کم، به‌خصوص درجاده‌های شیب‌دار کوهستانی و شرایطی که روی ترمز و لنت آن فشار بیشتری وارد شده، ترمز قدرت قبلی را از دست داده است و لفظ شیشه شدن لنت را برای آن به کار برده‌اند. دلیل این پدیده را می‌توان این‌گونه توضیح داد که هنگامی که فشار زیادی به‌سیستم ترمز وارد می‌شود، لنت‌ها و دیسک‌های ترمز به‌شدت گرم می‌شوند و دمــــــــای لنت به‌حدی بالا می‌رود که خاصیت کاهندگی سرعت و توقف خــــــــودرو را از دست می‌دهد. 
همچنین باافزایش دمای پوشش، رزین‌های مورد استفاده در ساختار آن شروع به تبخیر می‌کنند و بخارهای حاصل از این تبخیر باعث به‌وجود آمدن فاصله‌ای میان لنت و دیسک می‌شود و این‌گونه است که فشاردادن پدال ترمز به‌کاری بیهوده تبدیل شده و نه از سرعت و شتاب خودرو می‌کاهد و نه‌باعث توقف آن می شود. بنابراین یک لنت خوب باید طبق استانداردهای تعیین‌شده ساخته شود تا ازوقوع این اتفاق درشرایط سخت پیشگیری شود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =