تامین چراغ خودروسازان داخلی

مجموعه‌چراغ‌های خودرو یا همان سیستم روشنایی  برای روشن کردن مسیر و ایجاد دید برای راننده، رویت خودرو مقابل و ارسال اطلاعاتی درخصوص موقعیت قرارگیری و سرعت حرکت خودرو در آن تعبیه شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،مجموعه‌چراغ‌های خودرو یا همان سیستم روشنایی  برای روشن کردن مسیر و ایجاد دید برای راننده، رویت خودرو مقابل و ارسال اطلاعاتی درخصوص موقعیت قرارگیری و سرعت حرکت خودرو در آن تعبیه شده است.

  چراغ جلو:
از این نوع چراغ برای روشنایی مسیر حرکت خودرو و دید بهتر هنگام تاریک بودن هوا یا هشدار و توجه برای خودرو جلویی درمسیر جاده استفاده می‌شود. این چراغ اصلی‌ترین چراغ درهر خودرو محسوب می‌شود و تاثیر به‌سزایی در زیبایی و نمای خودرو دارد. تعداد چراغ‌های بزرگ جلو دو یا چهار عدد است که در دو طرف جلو خودرو نصب می‌شوند. همچنین امکان دارد سیستم روشنایی جلو خودرو همراه با مه‌شکن و چراغ راهنما باشد. 
چراغ‌های بزرگ جلو از دو قسمت اصلی کاسه (بازتاب‌دهنده) و عدسی (لنز) تشکیل شده است.
کاسه چراغ به‌گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شود که درحالت نور پایین، نور دارای برش بوده و مزاحمتی برای عابران و سایر رانندگان ایجاد نمی‌کند و سطح آن را به‌منظور انعکاس بیشتر نور لامپ، آبکاری می‌کنند.
عدسی یا لنز روی بدنه چراغ قرار گرفته و کاسه چراغ را می‌پوشاند تا از ورود گرد و خاک و آب به‌داخل مجموعه چراغ جلوگیری شود. کانون کاسه چراغ محل نصب لامپ است که توسط فنر یا حلقه نگهدارنده فلزی ثابت شده است.

  چراغ روزدید: 
مطابق قوانین جدید چراغ برای روز نیز کاربرد پیدا کرده که در این حالت به‌آن چراغ روزدید «Daytime Running Lamp» می‌گویند. دربعضی کشورها خودروها ملزم به‌داشتن این نوع از چراغ هستند تا امکان رویت خودروهای درحال حرکت در طول روز نیز بیشتر شود. از سال 2011 به‌بعد وجود چراغ‌های مخصوص نور روز در تمام خودروهای جدید در اروپا الزامی است.

  چراغ عقب:
این چراغ‌ها در عقب خودرو تعبیه می‌شوند و به‌سایر رانندگان کمک می‌کنند خودرو جلویی را درتاریکی شب ببینند. همچنین درمواقعی تغییر جهت حرکت خودرو را تشخیص دهند و فاصله را با آن تنظیم کنند. 

  چراغ‌های مه‌شکن:
از چراغ‌های مه‌شکن در هوای مه‌آلود، به‌دلیل غلظت و تراکم ذرات بخار آب استفاده می‌شود. زیرا نور و روشنایی چراغ‌های مه‌شکن درارتفاع پایین‌تری نسبت به‌سایر چراغ‌ها قرار دارد و منجر به‌بهــــــتر دیده شدن مسیر توسط راننده و همچنین خودرو توسط سایر رانندگان می‌شود.

  چراغ خطر (فلاشر):
این چراغ معمولا با نام فلاشر شناخته می‌شود و دربخش جلو و عقب خودرو به‌منظور هشدار و همچنین مشخص کردن موقعیت خودرو در محیط کم‌نور، هوای مه‌آلود و نیز تاریکی هوا تعبیه می‌شود و زمانی که شما فلاشر خودرو را روشن می‌کنید، این کار به‌مـــــنزله صدور هشدار و توجه است. 
به‌عنوان‌مثال وقتی کوه به‌داخل جاده ریزش می‌کند، جاده یخ می‌زند و لغزنده است، مسیر در پیش روی شما ناگهان بسته می‌شود یا تصادفی رخ می‌دهد، خودروها با سرعت کمتری پیش می‌روند و دراین‌گونه مواقع باید سریعا فلاشر خودرو را روشن کرد.
  چراغ‌های راهنما:
این چراغ‌ها در جلو و عقب خودرو و درکنار چراغ‌های اصلی به‌منزله هشدار درخصوص تغییر جهت خودرو به‌راننده‌های پشت‌سر و مقابل نصب می‌شود. 

  چراغ‌های دنده‌عقب:
به‌منظور روشن شدن فضای عقب خودرو هنگام حرکت آن به‌سمت عقب، از چراغ‌های دنده‌عقب استفاده می‌شود. در برخی خودروها این چراغ‌ها درون چراغ عقب و دربرخی دیگر خارج از آن تعبیه می‌شوند. 

  چراغ‌های پلاک خودرو:
در خودروهای سواری برای روشن کردن محل نصب پلاک عقب خودرو، از چراغ‌های پلاک استفاده شده و با استفاده از آن امکان رویت و قرائت مندرجات روی صفحه‌پلاک شناسایی خودرو هنگام شب و درتاریکی هوا فراهم می‌شود. ضرورت استفاده از این چراغ‌ها برگرفته از قوانین راهنمایی‌ورانندگی بوده و درتمام کشورها مرسوم و الزامی است. این چراغ‌ها معمولا به‌تعداد دو عدد و درقسمت بالا یا دو طرف پلاک عقب خودرو نصب می‌شود.
  چراغ موقعیت:
 این چراغ برای تعیین موقعیت و جهت خودرو در جلو و عقب تعبیه می‌شود و به‌منظور دید بهتر سایر رانندگان بوده و میزان نور آن تاثیری در روشــــــــنایی سطح جاده ندارد.

  چراغ ترمز:
این چراغ‌ها در کنار چراغ‌های عقب خودرو قرار دارند و با روشن شدنشان، ‌راننده‌های پشت‌سر متوجه می‌شوند که سرعت خودرو کم شده یا درحال متوقف شدن است.

  تامین مواداولیه: 
تامین مواد خام و اولیه اغلب از پتروشیمی یا دربرخی موارد از خارج از کشور صورت می‌پذیرد و این مواد شامل پلی‌کربنات، پلی‌آمید، PP، PBT و ... است.

  ساخت قطعات اصلی:
هاوزینگ پکی از قطعات اصلی بدنه چراغ خودرو است که طی فرآیند تزریق پلاستیک تولید می‌شود.
  بزل: قطعه تزئینی چراغ خودرو بوده که پس از تزریق طی فرآیند آبکاری تحت‌خلأ، سطح آن توسط پوشش آلومینیوم براق و صیقلی می‌شود.
  رفلکتور: وظیفه انعکاس نور در چراغ خودرو با این قطعه اصلی است. مواداولیه این قطعه BMC بوده که با دانش داخلی بومی‌سازی شده است. پس از تزریق مواد BMC، طی فرآیند شست‌وشو و لاک آماده آبکاری شده و سپس طی فرآیند آبکاری تحت‌خلأ، سطح آن توسط پوشش آلومینیوم براق و صیقلی می‌شود.
  لنز: این قطعه پس از تزریق مواد اولیه پلی‌کربنات به‌منظور ایجاد سختی دربرابر اشعه UV خورشید طی فرآیند هاردکوتینگ دارای سطحی شفاف و مقاوم می‌شود. 

  مونتاژ: 
پس از تولید قطعات تزریقی و تامین قطعات خریدنی مانند لامپ، پیچ، فنر و ... کلیه اجزا به‌خطوط مونتاژ انتقال داده شده و فرآیند مونتاژ آغاز می‌شود. قطعات و اجزا به‌ترتیب روی رفلکتور و هاوزینگ مونتاژ شده و سپس مجموعه بزل و لنز روی مجموعه هاوزینگ و رفلکتور مونتاژ می‌شوند. درپایان چراغ تحت‌آزمون تست نور و تست نشتی قرار گرفته و درصورت تایید واحد کنترل کیفیت با نصب لیبل بسته‌بندی‌ شده و برای ارسال به‌خریدار به‌انبار محصول منتقل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =