تایر

با تصویب کارگروه تنظیم بازار و براساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت تایرهای تولید داخل 30 درصد افزایش یافت.

ه گزارش «اخبار خودرو»، با تصویب کارگروه تنظیم بازار و براساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت تایرهای تولید داخل 30درصد افزایش یافت. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌کارگروه تنظیم بازار براساس طرح پیشنهادی کمیته تخصصی تنظیم بازار لاستیک و گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص بهای تمام‌شده تایر در کشور، ‌با افزایش مقطعی و علی‌الحساب 30درصدی قیمت محصولات تولیدی تایر موافقت کرد. 
این مصوبه باید در اسرع‌وقت توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اجرایی شود. براساس تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در این جلسه ‌که 26خرداد برگزار شده بود اما مصوبات آن در آخرین روز خرداد منتشر شد، موجودی لاستیک سنگین وارداتی که با ارز 4200تومانی به کشور وارد و همچنین لاستیک‌های تولید داخل که برای ساخت آنها از مواداولیه وارداتی با ارز دولتی استفاده شده است،‌ باید همچنان طبق روال گذشته و براساس حواله‌های صادرشده ازسوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و در قالب سامانه جامع تجارت عرضه شوند. ازسوی‌دیگر تمام کارخانه‌های تولیدی و واردکنندگان تایر به‌ویژه نمایندگان توزیع و خرده‌فروشی‌ها مکلف شده‌اند نسبت‌به ثبت اطلاعات تولید،‌ واردات و فروش انواع لاستیک سبک و سنگین با ارز نیما در سامانه جامع تجارت داخلی بدون الزام حواله سازمان راهداری یا سایر مراجع به تفکیک خودرو و خریدار اقدام کنند. طبق تاکید اعضای کارگروه ستاد تنظیم بازار،‌ عدم ثبت اطلاعات فروش تایر به‌معنی عرضه خارج از شبکه است و حوزه‌های نظارتی مکلف هستند از تاریخ ابلاغ این مصوبه یعنی 31خرداد ‌به مدت 15روز نسبت‌به اعمال‌قانون اقدام کنند. برهمین اساس تایرسازان و واردکنندگان مجاز به تحویل و فروش لاستیک به نمایندگان و واحدهای متخلف که اقدام به ثبت اطلاعات نمی‌کنند، نخواهند بود.
نکته حائزاهمیت درباره واردات تایر فقط الزام دفتر امورخدمات بازرگانی ‌تنها به ثبت‌سفارش مواداولیه تولید لاستیک و تایرهای آماده برای کارخانه‌ها و شرکت‌هایی است که اقدام به ثبت اطلاعات خود و عرضه انواع تایر سبک و سنگین در سامانه جامع تجارت می‌کنند.

   کاهش ثبت‌سفارش لاستیک و مواد اولیه تایرسازی
کارگروه تنظیم بازار بانک‌مرکزی را مکلف کرده است تامین ارز برای واردات تایر و مواد اولیه آن را دراولویت قرار دهد. علت اصلی این تصمیم گزارش‌های استخراج‌شده از سامانه جامع تجارت است که نشان می‌دهد میزان ثبت‌سفارش اکثر کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه تولید ازجمله تایرهای سنگین و مواداولیه تولید تایرکه گروه ارزی آنها از دولتی به نیمایی تغییر پیدا کرده، به شدت کاهش یافته است. بر همین اساس بانک‌مرکزی مکلف شد ارز این گروه از کالاها را با اولویت و بدون‌نیاز به معرفی ارزی یا تعیین اولویت ازسوی وزارتخانه‌های متولی نسبت‌به تامین ارز تامین کند.
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌اگرچه با مساعدت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ‌سرانجام قیمت تایرهای تولید داخل به‌صورت مقطعی 30درصد افزایش یافت اما هنوز گزارشی از میزان ارز دریافتی تایرسازان برای واردات مواداولیه و موجودی انبارهای آنها از مواداولیه و تایر تولیدشده به انضمام موجودی انبار توزیع‌کنندگان اصلی کارخانه‌های مذکور اعلام نشده است. همچنین مشخص نیست آیا تایرهای دپوشده در انبار برخی از این شرکت‌ها قرار است با نرخ جدید به دست شبکه توزیع برسد یا کالاهای از پیش تولیدشده باید با نرخ‌های گذشته در بین مصرف‌کنندگان توزیع شوند. این ابهام در مصوبه کارگروه تنظیم بازار دیده می‌شود و مسئولان انجمن صنفی صنعت تایر نیز قصدی برای پاسخگویی به آن ندارند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =