هامر اچ 2

هفته گذشته راننده یک دستگاه «هامر اچ2» مدل 2009 با کارکرد 150هزارکیلومتر به تعمیرگاه مراجعه و دلیل حضور خود را راه نرفتن خودرو اعلام کرد. مکانیک براساس تجربیات خود حدس زد تورک‌کانورتور دچار مشکل شده و احتمالا به‌ دلیل حرکت نکردن این خودرو است.

 به گزارش «اخبار خودرو»،قدرت تولیدشده توسط پیشرانه، قبل از رسیدن به چرخ‌ها از طریق سیستم انتقال قدرت یا همان گیربکس افزایش می‌یابد. این افزایش قدرت سبب می‌شود خودرو توان بیشتری برای حرکت داشته باشد. گیربکس‌های اتوماتیک از متداول‌ترین سیستم‌های انتقال قدرت در خودروها محسوب می‌شوند. این گیربکس‌ها براساس تکنولوژی و عملکرد متفاوت هستند. گیربکس‌های اتوماتیک برخلاف تصور عام، نیاز به نگهداری و سرویس‌های به‌موقع دارند. اگر مالک خودرو نسبت‌به سرویس‌ها یا شیوه رانندگی با خودروهای مجهز به این گیربکس‌ها دقت لازم را نداشته باشد، با افزایش استهلاک و خرابی و به‌دنبال آن هزینه‌های گزاف تعمیراتی را متحمل خواهد شد. هرچند گاهی خرابی این گیربکس‌ها به‌دلیل ضعف طراحی یا قطعات به‌کاررفته در آن است که البته این موضوع ارتباطی با سازنده خودرو ندارد. به بیان‌دیگر انتظار خرابی گیربکس از خودروهای آمریکایی یا اروپایی را نمی‌رود اما این قطعات با ضعف طراحی به‌دلیل محدودیت‌های ساخت روبه‌رو هستند و به‌همین‌دلیل استهلاک سیستم‌های مکانیکی را به‌دنبال دارند. هفته گذشته راننده یک دستگاه «هامر اچ2» مدل 2009 با کارکرد 150هزارکیلومتر به تعمیرگاه مراجعه و دلیل حضور خود را راه نرفتن خودرو اعلام کرد. مکانیک براساس تجربیات خود حدس زد تورک‌کانورتور دچار مشکل شده و احتمالا به‌ دلیل حرکت نکردن این خودرو است. اما پس از بررسی متوجه شد شفت داخل توربین معیوب شده و خودرو به این دلیل حرکت نمی‌کند. در ادامه شیوه تعمیر این گیربکس را از نظر خواهیم گذراند. 

1. مکانیک به بررسی قطعات الکترونیکی و عملگرها توسط دستگاه پرداخت تا از سالم بودن آن‌ها اطمینان پیداکند. اما بعد از بررسی متوجه شد ساعت گیربکس هیچ فرمانی را اجرا نکرده است. پس از آن به بررسی سطح روغن گیربکس و تخلیه آن پرداخت و متوجه شد سطح روغن مناسب است اما به‌دلیل عدم تامین فشار مناسب، روغن برای گیربکس فرمان اجرا نمی‌شود. 

2. در این مرحله مکانیک خودرو را روی جک قرار داد و اجزایی مانند سرباتری، سنسورکیلومترسرعت، سنسوردور موتور، قطعات جلوبندی، اتصالات گاردان و ترنسفرکیس و پس‌از آن پیچ‌های توربین متصل به فلایویل را باز و گیربکس را از خودرو جدا کرد. بعداز باز کردن مکانیک گیربکس به میز کار منتقل شد.

3. با انتقال گیربکس به میزکار، مکانیک به بازکردن تورک‌کانورتور(توربین) پرداخت. زیرا مکانیک حدس زد توربین خودرو معیوب شده و نیاز به تعمیر دارد، بنابراین پیچ‌های اتصال توربین به گیربکس را باز و توربین را از گیربکس جدا کرد.  

4. دراین مرحله با جداسازی توربین از خودرو، مکانیک متوجه شد شفت گیربکس متصل به توربین دچار شکستگی شده که باعث می‌شود  هنگام روشن کردن خودرو، انتقال قدرت رخ ندهد، درنتیجه خودرو حرکت نمی‌کند. البته در خودروهای هامر به‌دلیل وزن بالا و تکنولوژی گیربکس، خرابی شفت گیربکس ازجمله ضعف‌های این خودرو به شمار می‌رود.

5. مکانیک برای تعویض شفت درگیربکس، به‌دلیل تکنولوژی ساخت،ساعت گیربکس را باز کرد تا به پین و اتصالات شفت و همچنین به شیرتوربین و اتصالات الکتریکی آن دسترسی داشته باشد. پس از باز کردن این اجزا مکانیک شفت را ازگیربکس جدا کرد. 

6.دراین مرحله مکانیک سفارش‌گذاری شفت گیربکس این خودرو را از خارج کشور انجام داد. به‌دلیل شرایط کنونی بازار لوازم یدکی دنیا، تامین این قطعه با یک هفته تاخیر انجام شد. هنگام تحویل نیز مکانیک به‌دقت قطعه را مورد بررسی قرار داد تا مشکلی نداشته باشد.

7. با تهیه شفت، مکانیک ابتدا آن را در گیربکس قرار داد و سپس مشغول نصب اتصالات و پین‌های شفت شد. پس از آن شیرتوربین و سایر اتصالات الکتریکی و ساعت را در گیربکس نصب کرد و نهایتا کارتر را بست. پس از آن مکانیک توربین را روی پوسته گیربکس نصب و مشغول بستن پیچ‌های آن شد.

8. در این مرحله با اتمام فرآیند تعمیر، مکانیک گیربکس را روی خودرو نصب و مشغول بستن پیچ‌های آن به موتور شد. سپس اجزایی مانند سرباتری، سنسورکیلومترسرعت، سنسوردور موتور، قطعات جلوبندی، اتصالات گاردان و ترنسفرکیس را روی خودرو بست. در نهایت روغن گیربکس توصیه‌شده را در گیربکس خودرو ریخت و برای خودرو بادیگر تعریف‌دنده را انجام داد و درآخر برای اطمینان تست خیابانی کرد. 

در پایان از مهندس رضا برنابادی که ما در تهیه این گزارش یاری کردند، تشکر می‌کنیم.
هزینه این تعمیر در تعمیرگاه‌های سطح شهر 70 تا 75 میلیون‌تومان است. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی خانی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام و عرض ادب به روزنامه دنیای خودرو، این مطلبتون خیلی خیلی جذاب و خوب بود. خیلی وقت روزنامه دنیای خودرو را دنبال میکنم و کنارش هم سایت های دیگه، اما هیچ کدوم مثل دنیای خودرو نیست به ویژه این مطلب که انقدر بار فنی و علمی بالاست که تو هیچ سایتی پیدا نمیشه، خسته نباشید خاص و امید آرزوی سلامتی و موفقیت برای نویسنده خوب این مطلب و روزنامه دنیای خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =