لوکسژن U6

چند هفته‌ای است خبرهایی از آغاز همکاری مشترک میان شرکت‌های صنعت خودرو آذربایجان و گروه دانگ‌فنگ چین در محافل خودرویی کشور به گوش می‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،چند هفته‌ای است خبرهایی از آغاز همکاری مشترک میان شرکت‌های صنعت خودرو آذربایجان و گروه دانگ‌فنگ چین در محافل خودرویی کشور به گوش می‌رسد. بر این اساس طبق برخی مستندات پیش‌بینی می‌شود شرکت صنعت خودرو آذربایجان یا آذویکو، با امضای قرارداد همکاری مشترک، قصد دارد مشکلات متعددی را که از سال گذشته درگیر آنها شده است، پشت‌سر بگذارد. همچنین یکی از بخش‌های این قرارداد مشترک به آغاز همکاری با برند تایوانی‌الاصل لوکسژن اختصاص دارد زیرا منجر به تولید برخی محصولات این نشان تجاری در کشور خواهد شد.
هرچند این اقدام حواشی متعددی را به همراه داشته است اما بسیاری از مشتریان شاکی این شرکت را امیدوار کرده است تا با جایگزینی محصولات لوکسژن و دانگ‌فنگ با خودروهای ام‌جی 360، مالک محصول جدید و تازه‌واردی شوند. زیرا درحال‌حاضر آذویکو به‌دلیل ناتوانی در انجام تعهدات معوق خودروهای ام‌جی 360 به‌دلیل آغاز دور دوم تحریم‌های بین‌المللی و همچنین عدم تامین قطعات منفصله خودروهای ام‌جی درپی قطع همکاری ازسوی شریک چینی، با خیل عظیمی از مشتریان شاکی روبه‌رو است. از این‌رو می‌توان گفت آغاز همکاری مشترک با خودروساز چینی دیگری حتی به صورت مقطعی شاید بتواند چاره‌ساز باشد و بخشی از تعهدات معوق این شرکت را جبران کند.
اما خبری که به‌تازگی منتشر شده و سرنوشت روابط آذویکو و لوکسژن را در هاله‌ای از ابهام برده است، آنکه گروه خودروسازی «یولان» پایان همکاری لوکسژن و جدایی از گروه خودروسازی دانگ‌فنگ چین را اعلام کرده است. این تصمیم که به‌دلیل کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از زیان‌دهی بیشتر در بازار چین اتخاذ شده است، می‌تواند تاثیر منفی بر ارزش برند لوکسژن در بازار تایوان را به همراه داشته باشد. اما شنیده می‌شود هیات‌مدیره یولان در تلاش هستند اتحاد جدیدی با گروه فناوری فاکس‌کان ایجاد کنند، بنابراین می‌توان انتظار آینده‌ای روشن را برای این برند داشت.
حال باتوجه به این که شرکت آذویکو به‌واسطه قرارداد مشترک با دانگ‌فنگ چین توانست ارتباطی با لوکسژن نیز برقرار کند و از این طریق موفق به تولید و مونتاژ برخی مدل‌های آن شده است، باتوجه به قطع همکاری و جدایی لوکسژن از دانگ‌فنگ، احتمالا همکاری مشترک آذویکو و لوکسژن نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد و با سرنوشتی نافرجام همراه شود. اما برخی کارشناسان معتقدند پارت اول لوکسژن U6 که پیش از این زمزمه‌هایی درخصوص تولید و مونتاژ آنها در خط تولید آذربایجان به گوش می‌رسید، به‌برخی مشتریان خودروهای ام‌جی 360 تحویل داده خواهد شد. اما درخصوص تداوم این اتفاق و ادامه همکاری مشترک لوکسژن و آذویکو نمی‌توان به‌طور قطع‌اظهار نظر کرد.
پیش از این نیز شرکت آرمان‌موتورکویر خود را به‌عنوان نماینده رسمی لوکسژن در ایران معرفی و برنامه‌های درازمدت متعددی را درخصوص واردات برخی مدل‌های لوکسژن به رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو کشور اعلام کرده بود. همچنین این شرکت درنظر داشت پس از عرضه محصولات لوکسژن به‌صورت وارداتی به بازار کشور، تولید و مونتاژ برخی مدل‌ها را در فازهای بعدی قرارداد مشترک خود با شریک تایوانی آغاز کند. 
اما با شروع مجدد تحریم‌های بین‌المللی شاهد کمرنگ شدن روابط میان دو شرکت ایرانی و تایوانی بودیم و به‌رغم میل باطنی دو طرف، این همکاری خاتمه یافت و هرگز شاهد واردات محصولات لوکسژن به کشور نبودیم.
البته در آن زمان شرکت آرمان‌موتورکویر به‌صورت مستقیم با شرکت مادر قرارداد همکاری مشترک امضا و به عنوان نماینده رسمی لوکسژن در ایران فعالیت خود را آغاز کرده بود. اما اکنون به‌واسطه تحریم‌ها و عدم امکان نقل‌وانتقالات مالی، بسیاری از شرکت‌ها از طریق واسطه‌ها اقدام به آغاز همکاری مشترک با شرکای تجاری جدید به‌خصوص شرکت‌های چینی می‌کنند و آذویکو نیز از این طریق توانسته است مجوز تولید و مونتاژ محصولات لوکسژن را اخذ کند. حال باید دید در صورت بروز مشکل در روابط میان این دو شرکت و قطع همکاری آن‌ها، بار دیگر آرمان‌موتورکویر شانس خود را برای برقراری ارتباط جدید و از سرگیری فعالیت‌های خود می‌آزماید یا خیر!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =