نفت بهران

بررسی گزارش‌های مالی چهارپالایشگاه‌دار بزرگ کشور در سه‌ماه ابتدایی سال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد 8 درصدی فروش و سهم بازار نفت بهران دارد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، بررسی گزارش‌های مالی چهارپالایشگاه‌دار بزرگ کشور در سه‌ماه ابتدایی سال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد 8 درصدی فروش و سهم بازار نفت بهران دارد. ‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌براساس گزارش‌های مالی ارائه‌شده در «کدال» به‌عنوان سامانه اطلاع‌رسانی شرکت‌های بورسی، حکایت از رشد فروش و سهم بازار نفت بهران و نفت پارس به‌ترتیب به‌میزان 8 و 2 درصد در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. این درحالی‌است که شرکت نفت ایرانول با وجود سبک فروش مشابه دو شرکت مذکور، ‌در این مدت با کاهش 2 درصدی میزان فروش و از دست دادن سهم بازار مواجه شده است.
  500 میلیاردتومان فروش بیشتر برای بهران
براساس آمارهای منتشرشده میزان فروش شرکت نفت بهران در سه‌ماهه نخست سال جاری 800 میلیاردتومان بوده است که درمقایسه با 750 میلیاردتومان فروش این شرکت در مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد 8درصدی رهبر بازار روانکارهای ایران دارد. 
در این مقایسه دومین شرکت از لحاظ رشد فروش و در اختیار گرفتن سهم بازار بیشتر، ‌شرکت نفت پارس است که درسه‌ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 10 میلیاردتومان بیــــــشتر فروش داشته است و میزان فروش خود را از 490 میلیاردتومــــان دربهار سال 98 به 500 میلیاردتومان در بهار امـــــــسال رسانده است.

   ایرانول بیش از گذشته با رهبر بازار فاصله گرفت
شرکت نفت ایرانول متعلق به‌شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) اما درهمین‌مدت‌زمان نه‌تنها رشدی را به‌خود ندیده است بلکه با 2 درصد فروش کمتر نسبت به‌سه‌ماهه ابتدایی سال 98، ‌تنها 621 میلیاردتومان انواع روانکار فروخته که درمقایسه با فروش 630 میلیاردتومانی این شرکت در همین بازه زمانی درسال 98، ‌عملکرد خوبی از خود نشان نداده است. 
اما آنچه درنگاه نخست بیش از همه تعجب تحلیل‌گران بازار روانکار را به‌خود جلب می‌کند، کاهش شدید فروش شرکت نفت سپاهان از یک‌هزار و 240 میلیاردتومان در سه‌ماهه ابتدایی سال 98 و رسیدن به‌رقم 881 میلیاردتومان در بهار امسال است. این یعنی نفت سپاهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در ایران با کاهش 30 درصدی میزان فروش مواجه شده است. 
اما نکته‌ای که باید به‌آن توجه داشت، مقایسه عملکرد این چهار شرکت درحوزه فروش انواع روغن‌های موتوری یا در اصطلاح  محصول نهایی است. موضوعی که باید نگاهی تخصصی‌تر به آن داشت و برهمین‌اساس می‌توان کاهش فروش نفت سپاهان نسبت به سه‌شرکت دیگر را توجیه کرد. به‌گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌حدود 95 درصد از فروش نفت بهران مربوط به‌محصول نهایی و در بازار داخل کشور است.‌ 
همین‌طور نفت پارس نیز بیش از 90 درصد از محصولات خود را درقالب محصول نهایی در بازار داخل عرضه می‌کند و ایرانول نیز چیزی نزدیک به 87 درصد از تولیداتش درقالب محصول نهایی وارد بازار می‌شود. 

   چالش‌های صادراتی، ‌دلیل اصلی افت فروش سپاهان
شرکت نفت سپاهان به‌عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن‌پایه درکشور،‌ تنها چیزی حدود 10 درصد از تولیدات خود را به‌صورت محصول نهایی می‌فروشد و بیش از 90 درصد از تولیدات این پالایشگاه‌دار بزرگ به‌عنوان روغن‌پایه صادراتی به‌بازارهای هدف درکشورهای اطراف می‌رود. 
روغن‌پایه‌ای که به‌دلیل شرایط ایجادشده ناشی از بیماری کرونا امکان صادرات آن به‌شدت کاهش یافت و تا اواخر اردیبهشت‌ماه درعمل به‌دلیل تعطیلی بنادر و عدم‌پذیرش محصول از سوی خریداران خارجی این شرکت پالایشگاهی امکان صادرات محصول خود را نداشته است. 
همچنین نباید از تغییرات قیمتی نفت خام درطول این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز غافل شد که می‌تواند کاهش درآمدهای بزرگ‌ترین صادرکننده روغن پایه کشور را رقم بزند. 
بااین‌حال با باز شدن دروازه‌های صادراتی و به‌ثبات رسیدن فروش روغن‌پایه دربازارهای خارجی باید میزان سود یا زیان‌دهی سپاهان را در ماه‌های آینده مــــورد بررسی قرار داد. 
توجیهی که چندان برای شرکت نفت ایرانول قابل استناد نیست و کاهش 2 درصدی سهم این شرکت از فروش و بازار، به‌احتمال زیاد ناشی از تغییرات مدیریتی در این شرکت و مشخص نشدن مدیرعامل آن پس از گــــذشت چندماه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =