کد خبر: 229621
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
خودروی K132

گروه صنعتی ایران‌خودرو پروژه k132 را به‌عنوان خودرویی بومی‌شده در ایران معرفی کرد. طرحی که با بسیج قطعه‌سازان سرانجام به‌ثمر نشست و نخستین‌نشانه‌ها از خودرویی بومی رویت شد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،پس از تحریم‌های جدید و ترک بازار و صنعت‌خودرو ایران توسط  گروه خودروسازی پژو-سیتروئن زمزمه‌های بومی‌سازی در صنعت‌خودرو با صدایی بلندتر از گذشته به‌گوش رسید. تا جایی که گروه صنعتی ایران‌خودرو پروژه k132 را به‌عنوان خودرویی بومی‌شده در ایران معرفی کرد. طرحی که با بسیج قطعه‌سازان سرانجام به‌ثمر نشست و نخستین‌نشانه‌ها از خودرویی بومی رویت شد. 
شاید اگر بدعهدی فرانسوی‌ها نبود، امروز نیز خبری از این پروژه ملی که حکایت از تولید بخش عمده‌ای از قطعات این خودرو درداخل کشور دارد به‌گوش نمی‌رسید. اما چرا این پروژه و خودرو جدید ایران‌خودرو را باید نشانه واقعی بومی‌سازی و به‌رخ کشیدن توان قطعه‌سازان و صنعت‌خودرو کشور دانست. 
فرانسوی‌ها که سال‌ها قبل نیز عدم پایبندی خود به‌تعهداتشان با شریک ایرانی خود را به‌نمایش گذاشته بودند،‌ این بار  در دور جدید تحریم‌ها سنگ تمام گذاشتند و با ترک ایران بار دیگر نشان دادند نمی‌توان روی دیوار صنعت‌خودرو فرانسه یادگاری نوشت. حال این اقدام گروه صنعتی  ایران‌خودرو در اجرای این پروژه ملی فرکانس‌های مثبتی به صنعت‌خودرو کشور ارسال می‌کند و البته این پیام را نیز برای فرانسوی‌ها به‌همراه دارد که متخصصان توانمند ایرانی توان تولید و طراحی خودرو را هرچند دیر، اما بالاخره به‌دست آورده‌اند. 
درشرایط فعلی که گروه خودروسازی PSA به‌عنوان مالک برند پژو درحال ادغام با گروه آمریکایی فیات-کرایسلر است، باید بر این نکته تاکید ویژه داشت که با روند ادامه‌دار تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد و صنعت ایران،‌ فرانسوی‌های بدعهد به‌هیچ‌عنوان راه بازگشتی به‌صنعت‌خودرو ایران نخواهند داشت. از سوی دیگر این خودروسازان داخلی هستند که باید به‌کل دور ارتباطات تکنولوژیک خود با خودروسازان فرانسوی را خط بکشند و به‌این واقعیت توجه داشته باشند که این بار باید به‌معنای واقعی کلمه خودکفایی و بومی‌سازی در صنعت‌خودرو دنبال شود. 
آن‌هم برای همکاری با شرکتی که بزرگ‌ترین حامی ترامپ در جریان رد قانون کاهش مصرف سوخت بود؛ قانونی که پیش از او در زمان اوباما به‌تصویب رسیده بود. 
برهمین اساس همکاری PSA با فیات-کرایسلر اگر برای هیچ‌یک از طرفین این همکاری سودآور نباشد، این مزیت را برای صنعت‌خودرو کشورمان به‌همراه خواهد داشت که از این پس نمی‌توان بر توان خودروسازی فرانسه تکیه کرد و مانند اجرای این پروژه ملی باید بر توان متخصصان داخلی و صنعت‌قطعه کشور تکیه زد. 
بر همین مبنا باید اجرای پروژه K132 را تحولی بزرگ در صنعت‌خودرو کشور به‌حساب آوریم و شاید در آینده حساب کار را برای همکاری‌های احتمالی به‌دست خودروسازان بزرگ دنیا دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =