کد خبر: 229639
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
تیولی

​​​​​​​خودروهای کره‌ای در ایران معمولاً با برندهای معروف هیوندای و کیا موتورز شناخته می‌شوند. اما کمپانی سانگ یانگ که چهارمین شرکت بزرگ خودروسازی کره جنوبی است نیز، حضور طولانی مدتی در کشور ما دارد.

این شرکت که بیشتر در زمینه ساخت خودروهای شاسی‌بلند فعالیت می‌کند، در دهه هشتاد و با شاسی‌بلند خوشنام موسو به بازار خودروی ایران راه پیدا کرد. موسو، چیرمن، اکتیون، کوراندو، رکستون و کایرون از خودروهای شرکت سانگ یانگ در ایران هستند که در سال‌های گذشته ارائه شدند اما به موفقیت چشمگیری دست نیافتند. واردات خودروهای موفق نیو کوراندو، رکستون G4 و تیوولی در سال‌های اخیر در حکم جانی دوباره برای سانگ یانگ و عرض اندامی برای رقبا و ورود به بازار رقابتی خودرو بود. واردات این خودرو به کشور ما در سال 2016 میلادی توسط شرکت رامک‌خودرو صورت گرفت و از همان ابتدای عرضه با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد، به طوری که 2 سال بعد در بین پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی جای گرفت. علت این امر، قیمت مناسب و در حدود قیمت خودروهای چینی و امکانات و کیفیت بالای آن بود. این کراس‌اوور کامپکت کره‌ای نه تنها در ایران، بلکه در بازار جهانی نیز به سرعت به محبوبیت بالایی دست یافت و توانست به پرفروش‌ترین خودروی سانگ یانگ در جهان تبدیل شود. این امر موجب قرارگیری سانگ یانگ کره در جایگاه قیاس با برندهای مطرح خودروسازی جهان شد. از مهمترین رقبای تیولی در بازار جهانی می‌توان به پژو 2008، رنو کپچر و نیسان جوک اشاره کرد.

تیولی و کپچر و تلاش برای پیشی گرفتن در رقابت کراس‌اوورها!

در مقایسه سانگ یانگ تیولی و رنو کپچر، از لحاظ ظاهری هر دوی این خودروها از جذابیت بالایی برخوردارند. تیوولی اما، زبان طراحی خاص و هوشمندانه‌ای دارد. لبه‌های خودرو در تمامی نماها با کمترین انحنا طراحی شده و به آن ظاهری جعبه گونه بخشیده است. در نمای روبه‌رویی این فرم جعبه‌ای شکل با خشونت چراغ‌ها و گلگیرهای حجمی و عضلانی، حس استحکام و قدرت را تداعی می‌کند. به کار بردن خطوط شکسته در نمای کناری، استفاده از رنگ مشکی در قسمت‌هایی از بدنه و فرم تخت نمای پشت با طراحی کلی خودرو متناسب بوده در مجموع تیولی را به خودرویی با ظاهر خشک و خشن بدل کرده است. این سبک طراحی در کنار ارتفاع کم کف خودرو با زمین، باعث پهن و بزرگ‌تر دیده شدن آن شده است. در طرف مقابل با اینکه رنو کپچر از نظر ابعاد اندکی بزرگتر است، فرم تخم‌مرغی‌اش باعث می‌شود کوچک‌تر از تیولی دیده شود. رنو از نظر طراحی بدنه ساده‌تر است. البته استفاده از فرم منحنی، خطوط و برجستگی‌های نرم بر روی بدنه و سقف و ستون‌های با رنگ متفاوت از رنگ بدنه شمایلی اسپرت و جوان‌پسندتر برای کپچر به ارمغان آورده است. برای طراحی داخلی در هر 2 خودرو از سبک طراحی بدنه‌شان پیروی شده است. در داخل کابین تیولی، خطوط متعدد و زاویه‌دار به کار رفته منظره‌ای مدرن و شلوغ را به تصویر می‌کشد. در کپچر هم همان نرمی و سادگی بدنه در طراحی داخل کابین نیز به چشم می‌خورد. جنس متریال به کار رفته در قطعات داخل کابین هر 2 خودرو متوسط است. طراحی هر 2 خودرو فضای داخل کابین مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و تنها در سانگ یانگ تیولی فضای جلوی ردیف صندلی عقب اندکی تنگ‌تر است. بر خلاف ظاهر فریبنده تیولی، از لحاظ ایمنی رنو کپچر از آن پیشی گرفته و موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شده است.

از نقطه نظر فنی، تیولی مجهز به یک موتور با حجم 1600 سی‌سی است. این موتور قادر به تولید قدرت 128 اسب بخار در دور 6000 و حداکثر گشتاوری معادل 160 نیوتن متر در دور 4600 است. در مقابل، رنو کپچر که یک موتور با حجم 1200 سی‌سی دارد به یک پرخوران توربو شارژ مجهز شده که می‌تواند علاوه بر جبران کمبود حجم موتور، گشتاوری بیشتر از موتور تیولی نیز ایجاد کند. این موتور قادر به تولید قدرت 120 اسب بخار در دور 4900 و گشتاور 190 نیوتن متر در دور 2000 است.قدرت تولید شده توسط این موتورها در هر 2 خودرو به وسیله یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

از امکانات مشترک میان هر 2 خودرو می‌توان به کروز کنترل، مانیتور نسبتاً بزرگ میانی داشبورد، سیستم‌های ترمز و پایداری ESP، EBD، ABS، رینگ‌های آلومینیومی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم کمکی حرکت در سربالایی‌ها HSA، سیستم استارت و ورود بدون کلید، سنسور نور و باران و روکش‌های چرمی صندلی‌ها اشاره کرد.

در مجموع با توجه به اینکه 2 خودرو از نظر مشخصات فنی و امکان اترفاهی تقریبا در یک سطح قابل قبول قرار دارند و بازه قیمتی حدوداًیکسانی هم در مدل‌های کارکرده دارند، فاکتورهای ظاهری و تناسب آن با سلیقه خریدار می‌تواند عامل تأثیرگذاری در انتخاب بین این 2 کراس‌اوور با کیفیت باشد. البته که در کشور ما با ورود تیولی و استقبال فوق‌العاده‌ای که از آن صورت گرفت توجه مشتریان اندکی از کپچر به تیولی معطوف شد و به نظر می‌رسد که این خودرو توانسته گوی سبقت را از کپچر برباید و کفه ترازوی این قیاس اندکی در سمت تیولی سنگین‌تر شود.

رونمایی از سانگ یانگ تیولی 2020

نسخه 2020 را که شرکت سانگ یانگ با عنوان یک تیولی کاملاً جدید رونمایی کرد، در واقع یک فیس‌لیفت جدید از همان نسخه قبلی است. در فرم کلی و نمای جانبی نسخه 2020 تغییر چندانی مشاهده نمی‌شود. تغییر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، جلو پنجره جدید، سپر جدید با ورودی هوای بزرگ‌تر و چراغ‌های مه‌شکن 3 خطی افقی از جمله تغییرات ظاهری نسخه جدید است. در داخل کابین تغییرات محسوس‌تر است. مانیتور 9 اینچی در میانه داشبورد، ورودی هوای کاملاً متفاوت و فرم مرتب و خلوت‌تر داشبورد از جمله آنهاست. از نقطه نظر فنی اطلاعات دقیقی ارائه نشده است و تنها اعلام شده که هدف عملکردی قدرتمندتر از نسحه‌های پیشین با استفاده از یک موتور با حجم 5/1 لیتر خواهد بود. با نگاهی به نسخه 2020 رنو کپچر به نظر می‌رسد، تیولی 2020 برخلاف نسخه‌های پیشین توانایی رقابت با آن را نخواهد داشت و شرکت رنو در نسخه 2020 کپچر عملکرد قوی‌تری داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =