تاکسی

برخی افراد کلاهبردار به بهانه دریافت اطلاعات واریز وام 6میلیون‌تومانی کرونا، کارت‌های بانکی رانندگان حمل‌ونقل عمومی شهری و بین‌شهری را خالی کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،طی روزهای گذشته، وام 6میلیون‌تومانی برای جبران خسارت‌های دوران کرونا، موجب ضرروزیان برخی رانندگان اتوبوس و تاکسی در کشور شد. بر اساس گزارش‌هایی که دستکم دو خبرگزاری کشور نیز به آنها اشاره کرده‌اند، برخی افراد کلاهبردار به بهانه دریافت اطلاعات واریز وام 6میلیون‌تومانی کرونا، کارت‌های بانکی رانندگان حمل‌ونقل عمومی شهری و بین‌شهری را خالی کرده‌اند. این در حالی است که قرار بود پرداخت وام 6‌میلیون‌تومانی مساعدتی برای جبران خسارت‌های ناشی از خانه‌نشینی کرونایی از هفته پایانی خردادماه آغاز شود. پیگیری‌های روزنامه «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد به‌رغم اعلام شکایت ازسوی اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط با تاکسیرانی، موارد تماس همچنان ادامه دارند و البته، آن‌طور که اتحادیه و انجمن موسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل کالای برون‌شهری به روزنامه «دنیای‌خودرو» خبر می‌دهد، پیگیری‌ها از طریق نیروی انتظامی به‌زودی به نتیجه خواهند رسید.

طی روزهای اخیر، برخی رانندگان اعلام کرده‌اند برخی افراد سودجو و کلاهبردار با رانندگان حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری و اتوبوس‌ها تماس گرفته‌ یا پیامک ارسال کرده‌اند و به بهانه واریز وام 6میلیون‌تومانی کرونا، خواهان دریافت اطلاعات کارت‌بانکی آنها شده و گاه کارت‌های بانکی آنها را خالی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌هایی که دستکم در دو خبرگزاری منتشر شده است، شیوه دیگر کلاهبرداری به این صورت بوده که به‌گفته رانندگان اتوبوس، در این تماس‌ها، از نام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یا تشکل‌های صنفی سوءاستفاده شده و تماس‌گیرندگان مدعی شده‌اند از طرف سازمان راهداری با آنها تماس می‌گیرند و گفته‌اند رانندگام به‌منظور دریافت این تسهیلات، باید مبالغی را برای عوارض، معاینه‌فنی خودرو و دیگر هزینه‌ها به شماره کارتی که برای آنها پیامک می‌شود، واریز کنند.

   وامی که پرداخت‌نشده مساله‌ساز شد
قرار بود وام 6‌میلیون‌تومانی برای جبران خسارت‌های ناشی‌از خانه‌نشینی کرونایی از اواخر خردادماه، با نرخ سود 12درصد، مهلت بازپرداخت 24ماهه و یک دوره تنفس 3ماهه به رانندگان تاکسی و اتوبوس متقاضی پرداخت شود. با این همه، مسئولان تاکسیرانی در اردیبهشت‌ماه، اعداد و ارقام متفاوتی را در مورد نرخ تسهیلات مساعدتی برای تاکسیرانان ذکر کردند. 
به‌عنوان‌مثال، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگویی که پیش‌تر و در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه، با روزنامه «دنیای‌خودرو» داشت، خبر از اعطای «کارت‌اعتباری» به مبلغ یک تا 2میلیون‌تومان به رانندگان تاکسی داده بود، حال آنکه دوره بازپرداخت این تسهیلات 27ماه با یک بازه تنفس 3‌ماهه و نرخ سود 4درصد اعلام شده بود. حالا اما درحالی‌که هنوز مدت کوتاهی از آغاز پرداخت این تسهیلات می‌گذرد اما سودجویان زودتر از نهادهای متولی دست‌به کار شده‌اند تا داشته‌های اندک رانندگان را به جیب بزنند.
در این میان، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نخستین کسی بود که واکنش نشان داد و از رانندگان خواست اطلاعات بانکی خود را به کسی ندهند. این در حالی بود که ظاهرا در برخی تماس‌های مشکوک با رانندگان، حتی از نام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم سوءاستفاده شده بود. داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در این مورد گفت: «به‌هیچ‌وجه از هیچ دستگاه دولتی با مردم تماس برقرار نخواهد شد. در برقراری ارتباط‌ها نیز رانندگان به چنین روش‌های کلاهبرداری توجه نکنند و هیچ اطلاعاتی از حساب‌ بانکی یا رمز کارت‌شان را ارائه ندهند.» او ادامه داد: «ادارات کل راهداری به هیچ راننده‌ای در این زمینه زنگ نمی‌زند. وقتی جزئیات دریافت تسهیلات شش‌میلیون‌تومانی رانندگان از طریق سامانه کارا در حال انجام است، دیگر نیازی به برقراری تماس تلفنی نیست.»
وی تاکید کرد: «از همه رانندگان وسائل حمل‌ونقل عمومی بین شهری تقاضا می‌کنیم به این تماس‌ها که از سوی کلاهبرداران گرفته می‌شود، اعتماد نکنند، چراکه اساسا چنین قول و قراری نبوده که برای پرداخت تسهیلات با رانندگان تماس گرفته شود.» 
مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: «ازسوی‌دیگر حتی اگر رانندگان در سامانه کارا ثبت‌نام خود را تکمیل کنند، نهایتا تاییدیه تسهیلات برای آن پیامک یا از این طریق بانک عامل به رانندگان معرفی می‌شود. به‌هیچ‌وجه از رانندگان اطلاعاتی درباره حساب بانکی یا رمزهایشان پرسیده نخواهد شد و اگر چنین اتفاقی برای راننده‌ای افتاد، ضمن عدم همکاری با فرد مذکور آن را به پلیس فتا معرفی کند یا آنکه از طریق سازمان راهداری شکایت‌ را پیگیری کند تا با افراد متخلف برخورد شود.» باقرجوان گفت: «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان حامی رانندگان بین‌شهری این مساله را پیگیری می‌کند، گرچه هیچ گزارشی تاکنون از کلاهبرداری از رانندگان به دست ما نرسیده اما اگر کسی شکایتی دارد آن را اعلام کند تا از طریق پلیس فتا پیگیری کنیم.»
تماس‌های خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» برای پیگیری ماجرا از طریق سازمان تاکسیرانی شهر تهران و همچنین اتحادیه‌های مرتبط با تاکسیرانان، با عدم پاسخگویی همراه بود. 
با این همه، یکی از اعضای اتحادیه و انجمن موسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل کالای برون‌شهری، در پاسخ به پرسش روزنامه «دنیای‌خودرو» در این خصوص، خبر از پیگیری موضوع از طریق نیروی انتظامی و نهادهای قضایی داد و اعلام کرد شکایت‌ها در این خصوص به‌زودی به نتیجه خواهند رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =