مرسدس‌بنز E63 S AMG

زمانی‌که نام ب‌ام‌و M5 و سوپرسدان مرسدس‌بنز یعنی E63 به میان می‌آید، شتاب خیرکننده، قدرت بالای موتور، صدای خروجی پرطنین و کابین مملو از ویژگی‌های لوکس و راحت به ذهن می‌آید گویی یک سوپراسپرت 12سیلندر با یک سدان لوکس ترکیب شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،سدان‌ها ازجمله خودروهای خانوادگی هستند که درکنار بلندقامتان، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده‌اند. اما چگونه می‌توان خودرو خانوادگی را به یک سوپراسپرت بدل کرد؟ سوپرسدان‌ها دقیقا همان گزینه‌ ایده‌آلی به‌شمار می‌روند زیرا به‌دلیل پرفورمنس بالایی که دارند، مورد توجه اسپرت‌دوستان هستند. اگرچه سدان‌های بسیاری در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارند، اما زمانی‌که نام ب‌ام‌و M5 و سوپرسدان مرسدس‌بنز یعنی E63 به میان می‌آید، شتاب خیرکننده، قدرت بالای موتور، صدای خروجی پرطنین و کابین مملو از ویژگی‌های لوکس و راحت به ذهن می‌آید گویی یک سوپراسپرت 12سیلندر با یک سدان لوکس ترکیب شده است. پیش از این فیس‌لیفت هر دو سوپرسدان آلمانی را معرفی کرده بودیم حال در ادامه به بررسی فنی هر دو سدان پرچمدار و پرفورمنسی ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز خواهیم پرداخت.
طراحی محتاطانه اما جذاب!
فیس‌لیفت هر دو سوپرسدان آلمانی محافظ‌کارانه است اما با تغییرات اندک چهره اسپرت‌تری به خود گرفته‌اند. در نگاه اول ب‌ام‌و M5 با چراغ‌های باریک‌تر و چیدمان LED داخل آن، بازطراحی کامل سپر و فرم جدید جلوپنجره عریض و پیوسته، رنگ مشکی پیانویی و از جنس فیبرکربن چهره‌ای تهاجمی و مرموز به خود گرفته است اما با حفظ خطوط شارپ روی بدنه کاراکتر نافذتری دارد. در نمای عقب گرافیک L‌شکل داخل چراغ‌ها و بازطراحی کامل مجموعه سپر و دیفیوزر از مهم‌ترین تغییرات به‌شمار می‌روند و همچنان نسخه‌های M و M کامپتیشن، از یک اسپویلر فیبرکربن روی درِ صندوق‌عقب بهره می‌گیرند تا پرفورمنس بودن خود را به نمایش بگذارند.

اما مرسدس‌بنز E63 S AMG کمترین تغییرات را در بخش جلو و بیشترین را در بخش عقب به خود دیده است. 
چراغ‌های جمع‌وجورتر از قبل در جلو، جلوپنجره جدید به فرم مرسدس‌بنز، بازطراحی کامل سپر و همچنین ورودی‌ هوا درون سپر؛ ظاهر تهاجمی برای E63 AMG فراهم کرده است. در نمای عقب دیگر شاهد چراغ‌های عمودی زاویه‌دار نیستیم اما چراغ‌های کشیده با گرافیک LED داخل آن، خط کروم میان چراغ‌ها، اسپویلر فیبرکربنی درِ صندوق‌عقب، بازطراحی خروجی‌های دوبل در طرفین سپر و دیفیوزر، علاوه‌بر اسپرت بودن زیبایی چشمگیری را به نمایش می‌گذارند. هر دو سوپر سدان آلمانی از رینگ‌های ۲۰اینچی آلیاژی آیرودینامیک بهره می‌گیرند که به عملکرد بهتر خودرو کمک بسزایی می‌کند.


کابین لوکس با ویژگی‌های اسپرت 
هنگام قرار گرفتن پشت فرمان M5 و مدل قدرتمند آن  M5کامپتیشن همچنان شاهد طراحی اسپرت در کنار مولفه‌های لوکس هستیم. مهم‌ترین تغییرات در بخش داخلی سوپرسدان باواریایی‌ها، نمایشگر 12.3 اینچی برای کلاستر است زیرا قابلیت‌های جدیدتری دارد تا بیش‌ازپیش راننده‌محور شود. این امر سبب می‌شود اطلاعات مربوط به سیستم‌های دینامیکی رانندگی و M xDrive راحت‌تر در دسترس باشد. دو دکمه جدید در کنسول میانی مانند آنچه در M8 دیده می‌شود، تعبیه شده است تا تنظیمات مستقیم در کلاستر و هداپ دیسپلی را به راننده ارائه دهد. راننده با بهره‌مندی از دکمه M Mode می‌تواند دو حالت اسپرت و جاده را انتخاب کند؛ در مدل کامپتیشن پس از تایید در هداپ‌دیسپلی،  حالت TRACK نیز فعال می‌شود. 


در تنظیم پیش‌فرض جاده سیستم‌های کمکی رانندگی فعال هستند و هنگام استفاده از تنظیم اسپرت، سیستم‌های کمکی راننده فقط هشدارهای لازم و محدودیت سرعت در نظر گرفته شده است زیرا در این حالت تمام اختیارات سیستم ترمزاضطراری خودکار و فرمان غیرفعال می‌شوند تا لذت رانندگی دوچندان شود. اما درحالت اسپرت، هداپ‌دیسپلی به M View تغییر می‌کند. در این حالت اطلاعات مربوط به رانندگی، نمودار دورموتور و سرعت سنج M خاص و تعویض‌دنده دیجیتال را در صفحه 12.3اینچی کلاستر به نمایش می‌گذارد. 
منحصربه‌فردترین بخش M5 کامپتیشن حالت TRACK است، این وضعیت رانندگی برای کسانی تعریف شده که از رانندگی کنترل‌شده لذت نمی‌برند و می‌خواهند خودرویشان را به یک خودرو مسابقه‌ای بدل کنند. با فشردن دکمه M Mode؛ حالت TRACK فعال می‌شود و سیستم‌های کمکی رانندگی، ترمزاضطراری خودکار و عملکرد سیستم‌های ایمنی را به صورت پیش فرض غیرفعال می‌کند. برای جلب‌توجه بیشتر سیستم M View در هداپ‌دیسپلی و کلاستر فعال و درواقع M5کامپتیشن به خودرویی افسارگسیخته بدل می‌شود اما با فشردن دوباره دکمه M Mode به حالت جاده بازمی‌گردد و تمامی سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده فعال می‌شوند. در مقابل هنگام ورود به کابین مرسدس‌بنز E63 AMG و مدل قدرتمند آن یعنی E63 S AMG با کابینی بی‌نظیر،  متریال باکیفیت و مشخصه‌های AMG  مواجه می‌شویم. 
صندلی‌های اسپرت AMG در جلو با چرم‌مرغوب ناپا و ساختار کاملا ارگونومیک در سفرهای طولانی‌مدت بسیار راحت خواهند بود. صندلی‌های جلو بهترین حالت را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورند، همچنین لوگی AMG روی صندلی‌ها، دیده می‌شود. مرسدس‌‎بنز در کابین E63 AMG  و E63 S AMG از تکنولوژی جدید و هوشمند استفاده کرده و هدفش به‌رخ کشیدن فناوری منحصربه‌فرد خود است. صندلی AMG با طراحی یکپارچه و موقعیت بهتری را برای سرنشینان دردسترس گذاشته، در نسخه S نیز شاهد استفاده از چرم ناپا برای داشبورد هستیم البته کمربندهای خاکستری کریستالی با چرم ناپای مشکی-تیتانیومی با طیف رنگ‌زرد به‌عنوان ویژگی خاص AMG هستند. همچنین نورپردازی LED نیز به‌صورت استاندارد تعبیه شده، از نکات برجسته دیگر در E63 AMG و E63 S AMG سیستم سرگرمی-اطلاعات MUBX به‌همراه صفحه نمایش لمسی و کنترل صدای هوشمند به همراه نمایشگرها و تنظیمات خاص AMG است. 


همچنین در مدل E63 AMG دو صفحه نمایشگر 10.25 اینچی تعبیه شده تا فضای مدرنی را در اختیار راننده بگذارد، در حالی‌که در مدل S یک کلاستر 12.25 اینچی با نمایشگر 10.25 اینچی در ‌دسترس است. از مهم‌ترین تغییرات  کابین E63 AMG و  مدل S آن باید غربیلک فرمان اسپرت و خوش فرم اشاره کرد. همچنین دکمه‌های جدید به‌صورت یکپارچه طراحی شده‌اند و با لمس آن‌ها کنترل سیستم صوتی، کروزکنترل هوشمند، کنترل صدا از طریق گوشی هوشمند و فعال‌سازی حالت شخصی انجام می‌شود. سه حالت کلاسیک مدرن، اسپرت و سوپراسپرت برای کلاستر تعریف شده که در حالت سوپراسپرت، دورموتور و نشانگر سرعت در مرکز نمایشگر قرار می‌گیرد و اطلاعات حرکت، دینامیک، هشدارهای لازم رانندگی، نشانگر تعویض دنده، جی متر و  RACETIMER را روی کلاستر و هداپ دیسپلی جدید به نمایش می‌گذارد.  
سیستم انتقال قدرت منحصربه‌فرد
گیربکس 8سرعته ام‌استپ‌ترونیک با سامانه رانندگی منطقی باعث می‌شود تجربه رانندگی پویاتری به‌دلیل تغییر فوق‌العاده کوتاه، پاسخ‌های سریع و دقیق در هر لحظه شتاب‌گیری داشته باشید. سه حالت کارآمد، اسپرت و پویا به همراه مد TRACK برای رانندگی تعریف شده است تا در کنار مدهای اکو پرو، کامفورت و اسپرت و اسپرت پلاس تجربه رانندگی متفاوتی را ارائه دهد و تعویض دنده‌ها بسیار زود و دقت و نرم انجام شوند. سیستم چهارچرخ‌محرک xDrive عملکرد بی‌نظیری با هماهنگی سیستم کنترل پایداری دینامیکی دارد و پرفورمنس M5 را بهبود می‌بخشد. هم مرسدس‌بنز E63 AMG و هم مدل  S از گیربکس 9سرعته اسپیدشفت با تعویض پدال‌های شیفتر آلومینیومی بهره می‌برند زیرا بهینه‌سازی کلاچ‌ها، مدارهیدرولیکی جعبه‌ساعت و مدوالاتورهای جدید سبب تعویض‌دنده نرم و سریع برای شتاب شده‌اند.

سواری و هندلینگ کنترل‌شده 
سیستم متغیرسازی کنترل دامپرها، سواری بسیار باکیفیتی را برای سرنشینان M5 و کامپتیشن و در سه حالت کامفورت(راحتی)، اسپرت و اسپرت پلاس متناسب با شرایط دینامیکی به ارمغان آورده است چون درپی هماهنگی با فرمان الکتریکی هندلینگ بسیار عالی مدیریت‌شده در اختیار راننده می‌گذارد. اما سیستم تعلیق تطبیقی AMG با کمک‌های تطبیقی دلچسب‌ترین سواری‌ را برای سرنشینان فراهم می‌کند. زیرا دامپرهای قابل‌تنظیم با هماهنگی سیستم پایداری الکترونیکی می‌تواند کمترین ضربات را به اتاق منتقل و نرم‌ترین حالت سواری را هنگام‌فعال‌سازی کامفورت فراهم کند. اما با فعال‌سازی اسپرت و اسپرت‌پلاس فنربندی سخت‌تر می‌شود که برای افزایش پایداری اندکی در کیفیت سواری تاثیر خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید 63 IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام خدمت تیم خوب روزنامه دنیای خودرو، ضمن خسته نباشید و خدا قوت. این مطلب واقعا فوق العاده است دمتون گرم واقعا دم نویسنده اش هم گرم، فقط ب ام و ام 5 کامپتیشن از سیستم شناسایی عابرپیاده برخورداره؟؟؟
  • ALIREZA IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام، واقعا باید شرکت های خودروسازی داخلی یاد بگیرند، مرسدس بنز با کلاس E و ب ام و با سری 5 ببنید چه می کنند، هیچ سدانی روی دستشون نیست، ای کاش اینا خودروسازان ما بودند. سپاس فراوان از روزنامه دنیای خودرو برای مطالب ارزشمند و به روزاش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =