آلپاین

تصور ما ایرانی ها از صنعت خودرو فرانسه به‌ کمپانی‌های پژو، رنو و درنهایت سیتروئن ختم می‌شود. شاید این سه کمپانی، معروف‌ترین‌های فرانسوی باشند اما برندهای خودروسازی این کشور فقط شامل این‌ نام‌ها نیست.

 به گزارش «اخبار خودرو»،تصور ما ایرانی ها از صنعت خودرو فرانسه به‌ کمپانی‌های پژو، رنو و درنهایت سیتروئن ختم می‌شود. شاید این سه کمپانی، معروف‌ترین‌های فرانسوی باشند اما برندهای خودروسازی این کشور فقط شامل این‌ نام‌ها نیست. ازجمله برندهای فرانسوی نه‌چندان معروف برای ما ایرانی آلپاین است، تولیدکننده خودروهای اسپرت که امسال 65ساله شده و چندان هم تازه‌کار و جدید نیست. امروز قصد داریم به مناســــب سالگرد تاسیس آلپاین، مروری بر تاریخچه این برند و شرایط کنونی آن داشته باشیم.
تاریخچه 65 ساله
ژان ردلی، یک خلبان فرانسوی علاقه‌مند به خودرو بود و برند آلپاین را تاسیس کرد. در ابتدا وی جوان‌ترین نماینده رنو فرانسه بود و در شهر دیئپ یکی از شهرهای شهرستان سن‌ماریتیم فعالیت می‌کرد. ردلی در سال 1950 با خودرو رنو 4CV در مسابقه رالی شرکت کرد. وی معتقد بود این خودرو کوچک فرانسوی پتانسیل بالایی برای رقابت‌های رالی دارد. پیش‌بینی‌های ردلی درخصوص 4CV درست بود و توانست در نخستین مسابقه پیروز شود. موفقیت‌های ردلی در مسابقات اتومبیلرانی باعث شد به‌فکر تاسیس برند اختصاصی خود در زمینه تولید خودروهای اسپرت بیفتد. از این‌رو در 22 ژوئن 1955 برند آلپاین را در همان شهر دیئپ تاسیس و در همان سال، اولین خودرو اسپرتش را با نام A106 معرفی کرد.
تولید خودرو براساس رنو
ردلی موفقیت‌های خود را در عرصه مسابقات اتومبیلرانی را  با رنو 4CV کسب کرد و از این رو نخستین خودرویش تحت‌برند آلپاین را نیز براساس همین هاچ‌بک کوچک فرانسوی طراحی و تولید کرد. همان طور که گفتیم اولین آلپاین تولیدشده A106 نام داشت. این خودرو که در بخش فنی از 4CV کمک گرفته بود، در کلاس کوپه‌های اسپرت کوچک به بازار عرضه شد. پلت فرم A106 موتور عقب – دیفرانسیل عقب بود که البته نسخه کانورتیبل آن نیز ساخته شد. این کوپه کوچک فرانسوی مجهز به پیشرانه 4سیلندر 747 سی‌سی، قدرتی در بازه 21 تا 43 اسب‌بخار تولید می کرد که به‌راحتی از پس وزن 540کیلوگرمی آن برمی‌آمد. اولین خودرو آلپاین با هدف شرکت در مسابقه اتومبیلرانی طراحی تولید شد اما نسخه خیابانی آن نیز در بازار خودرو عرضه شد. A106 تا سال 1961 روی خط‌تولید قرار داشت و گفته می‌شود 650دستگاه از آن تولید شد. در کل باید گفت مدل A110 به‌یادماندنی‌ترین مدل کلاسیک آلپاین به محسوب می‌شود در بازه زمانی 1961 تا 1977 عرضه شده است.
تحت‌مالکیت رنو
شرکت آلپاین رابطه بسیار نزدیکی با کمپانی هموطن خود یعنی رنو داشت و معمولا خودروهایش را براساس محصولات رنو طراحی و تولید می‌کرد. روابط نزدیک بین این دو خودروساز تا جایی پیش رفت که درنهایت رنو در سال 1973 شرکت آلپاین را خریداری کرد و مدیریت آن را برعهده گرفت. در دهه 1970 و 1980 میلادی رنو نسخه تیون‌شده خودرو رنو5 معروف را با نام «رنو5آلپاین» و «رنو5آلپاین‌توربو» که با همکاری آلپاین ساخته شده بود، تولید کرد. 
تولید خودروهای اسپرت شرکت آلپاین تا سال 1995 ادامه داشت اما در آن سال رنو تصمیم گرفت تولیدش ‌را متوقف کند. پس از آن آلپاین در سکوت خبری رفت تا آنکه در سال 2012 رنو کانسپت جدیدی با نام رنو آلپاین A110-50 را به نمایش درآورد. سه‌سال بعد دو کانسپت دیگر این‌بار توسط آلپاین با نام‌های Vision Gran Turismo و Celebration در یک‌سال معرفی شدند. در ادامه، آلپاین در سال 2016 کانسپت جدیدی با نام Vision را به نمایش گذاشت تا بیشتر از همیشه به تولید دوباره خودروهای اسپرت نزدیک شود.

تک‌محصول آلپاین
سرانجام در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2017 شاهد رونمایی از نخستین خودرو تولید انبوه آلپاین بودیم. این اسپرت‌ساز فرانسوی که سال‌ها در بازار خودرو غایب بود، اکنون با نسل جدید مدل به‌یادماندنی A110 بازگشته بود. A110 جدید همچون مدل‌های کلاسیک آلپاین یک کوپه‌اسپرت سبک‌وزن با پیشرانه‌های کوچک اما پرقدرت است. این کوپه فرانسوی حدود 1.1تن وزن دارد و با پیشرانه 4سیلندر 1.8لیتری توربو 252اسب‌بخار قدرت در نسخه معمولی و 292اسب‌بخار قدرت در نسخه S را تولید می‌کند. 
پیشرانه این خودرو ساخت رنو- نیسان بوده که توسط مهندسان آلپاین بهبود یافته است. آلپاین A110 جدید همچون سنت دیرینه آلپاین به‌صورت موتور عقب- دیفرانسیل عقب طراحی شده و از گیربکس 7سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره می‌برد. شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر بر ساعت A110؛ 4.5 ثانیه بوده البته نسخه S آن نیز 0.1 ثانیه سریع‌تر است. تک‌محصول آلپاین یک کوپه دونفره کوچک پریمیوم است که قیمت پایه آن از حدود 58 هزار دلار آغاز می‌شود، البته با این مبلغ می‌توانید یک دستگاه پورشه 718 باکستر خریداری کنید.
آیا آلپاین به ایران می‌آید؟
بازگشت آلپاین به بازار خودرو کشور مصادف با بسته شدن واردات خودرو به ایران شد، بنابراین امکان عرضه آن در بازار فراهم نشد. اما آیا عرضه تک‌محصول آلپاین در بازار ایران امکان‌پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت قوانین جدید واردات در صورت باز شدن دروازه‌های گمرک به روی خودروهای وارداتی فعلا مشخص نیست. 
اما اگر قوانین واردات در آینده همچون گذشته باشد، می‌توان گفت از نظر محدودیت حجم موتور آلپاین امکان حضور در بازار ایران را دارد. چون این  کوپه با پیشرانه 1800‌سی‌سی عرضه می‌شود که زیر 2500سی‌سی است. اما از نظر آخرین محدودیت اعمال‌شده بر خودروهای وارداتی یا همان سقف قیمت 40هزار دلاری  خودرو A110 هرگز نمی‌تواند در بازار کشور حضور داشته باشد. چون قیمت پایه آن حدود 18هزار دلار بالاتر از حد مجاز خواهد بود. 
به‌هرحال اگر شرایط به‌رغم تمام مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم مساعد باشد، عرضه محصولات آلپاین در ایران بسیار راحت خواهد بود. چون این شرکت ازجمله زیرمجموعه‌های رنو بوده و باتوجه به رابطه خوب رنو با ایران می‌توان گفت امکان حضور آلپاین در ایران قابل‌پیش‌بینی است. البته به‌شرطی که ایرانی‌ها حاضر باشند برای خرید یک دستگاه از محصولات آن، هزینه میلیاردی را متقبل شوند!
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =